ANNONS
Annons

Sämre minneskort försämrar 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dolmance

Medlem
Hej!

Jag har beställt ett Sandisk Ultra 2GB minneskort tillsammans med min 350D. Tyvärr var minneskortet slut hos den tyska butiken och nu erbjuder de mig ett standard Sandisk 2GB för ett billigare pris.

Då undrar jag, har detta någon praktisk betydelse för kamerans hastighet förutom att kortet skriver långsammare till datorn?

Kameran slöas inte ner när man tar bilder med ett långsammare minneskort i?

Ska meddela dem senast imorgon hade jag tänkt.

MVH
Erik

Eftersom bilderna lagras i buffertminnet först så kommer inte kameran att slöas ner så länge du inte tar fler än 14 bilder i serie

Hej

Personligen hade inte jag köpt ett standard, då det har en hastighet på ca 1mB/s jämfört med 6MB/s för Ultra 2. Klart beroende på vilka behov man har.

Tex om du är på en fotbollsmatch och tar snabbt 14 bilder så får du vänta längre med standard kortet för att kunna ta ytterliggare bilder.

Men har du inget behov av snabbhet kan det ju vara intressant, men då skall priset vara väldigt lågt då standard korten inte har så högt värde idag.

Här kommer minneskort hastigheter med Canon 350D

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7699

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Senast ändrad:
Erik:
Har de 1GB-kort hemma? Kan de inte skicka 2x1GB för samma pris?

Omar skrev:
Personligen hade inte jag köpt ett standard, då det har en hastighet på ca 1mB/s jämfört med 6MB/s för Ultra 2. Klart beroende på vilka behov man har.

Nu är det ju så att "standard"-korten inte har någon specad hastighet och mycket väl kan variera en del i hastighet. Mitt klarar, som mest, ca 1.7MB/s. Mitt kort är två år gammalt och äldre verkar vara långsammare medan nyare är snabbare. De nya standardkorten från Sandisk verkar klara iaf minst 3MB/s.

Jag tror inte att Rob Gailbraith köper in nya kort kontinuerligt, vilket ger en lite missvisande bild.

Men jag skulle inte heller köpt standardkort.

Tack för alla svar.

Jag får 2GB kortet för 109 euron och ordinariepriset var 169 euron så jag tycker det är rätt så bra ändå.

Om jag känner att det inte räcker till och om jag ägnar mig åt långvarig serietagning så får jag uppgradera senare.

AC-foto verkar bra, betalar när de kommer till min dörr och allt som allt blev det 6000 kr billigare än om jag hade beställt från Cyberphoto.

Grejerna jag beställt är följande för den som är intresserad. :)

Canon 350D, huset
EF 50/1.8 II
EF 17-40/4.0 L USM
EF 100/2.8 USM Macro
Speedlite 420EX
Manfrotto 055PROB Stativ Pro
488RC2 Kulled
Sandisk 2GB

Köp INTE standardkortet. Jag var ute häromdagen för att fota lite modegrejor i "paparazzi-mode" (sekvensbilder). När mitt Ultra II var fullt bytte jag till ett standard Sandisk som jag lånat av en kompis och man kan i princip säga att sekvenstagning inte längre funkade, Otroligt slött. Jag har en 20D, men jag tror att resultatet på en 350D blir detsamma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar