Annons

Sämre kvalite med "visningsprogrammet för bilder och fax"?

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag har noterat under dagen att om jag öppnar en bild med "visningsprogramet för bilder och fax" som följer med windows XP så blir bildkvaliten sämre och bilderna blir så att säga mjukare. Jag upptäckte detta när jag la en bild som bakgrund på skrivbordet, och när jag kollade på samma bild men genom bildvisningsprogrammet så var det ganska stor skillnad mellan bilderna. Om jag öppnar bilden i PS så är det samma kvalitet som när den ligger på skrivbordet.

Alltså, är det nån mer som har upptäckt detta, eller är det bara jag? samt är det nån som har en förklaring till det?
 
Låter lite som "visningsprogramet för bilder och fax" visar bilden i en annan färgrymd än WinXP och Photoshop.
 
Vad menar du med "sämre kvalitet". Kan du ge nåt förklarande exempel? XP's bildvisningsprogram klarar att hantera färgprofiler så en bild bör se likadan ut där som i Photoshop.

Möjligen kan ju zoom-faktorn ha nån betydelse. Ser du skillnad när du visar bilden i 100% i Photoshop jämfört med verklig storlek i XP's bildvisning?
 
Med samre bildkvalite menar jag att det inte ar lika mycket detaljer i bilden och att den ser mjukare ut pa ngt vis. Jag tycker ocksa att det ar skumt att det blir en skillnad men ibland kan det vara ganska stor skillnad mellan korten.

Jag har testat att zooma in osv och jamfort mellan bilderna men jag tycker fortfarande att det ar en skillnad fast den kanske inte ar lika stor.
 
IrfanView

Jag använder (använde?) IrfanView som bildvisningsprogram eftersom jag tycker det är gratis och rätt bra. Jag bytte från det som är inbyggt i XP för att jag störde mig på den vita ramen samt att det var bökigt att få fram EXIF infon.
Upptäckte nyss att bilderna ser väldigt hårda och nästan kantiga ut jämfört med i XP. Alltså samma sak som Sebastian noterade, bilden blir mjukare i XPs inbygda program.

Har inte hunnit testa så mkt ännu men det verkar bara hända då bilden visas i förminskad skala, tex 50%. I 100% så ser bilderna identiska ut (förutsatt att man kör sRGB).
Någon som har upplevt samma sak?

Tycker bilderna blir för hårda och funderar nu på att byta program. Fler förslag än ACDSee?

/robban
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.