Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sämre bildkvalitet!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elrahir

Aktiv medlem
Efter att ha optimerat min bild för webben i PS CS, så att kvaliteten var fin, skulle jag lägga upp den här på sidan. Men när den kom upp så var kvaliteten plötsligt sämre, med fula artifakter på flera ställen..
Vad kan detta bero på? bilden var bara 480x640 så den ska inte ha ändrats i storlek..
Har fotosidan.se någon begränsning för filstorleken på dessa 'mellanstora' bilder? tror bilden var på typ 160kb, vilket ju är rätt mycket, men det krävdes för att få den bra..

(När du laddar upp har du en hjälptext alldeles vid fältet där man anger bildfil)

Bäst är att hålla sig inom 600x600, då behöver vi inte skala ner bilden.

jaha, hade för mig att det var 640x640 som var gränsen..

men har laddat upp bilder på 640x480 förut utan någon försämring..

så det är alltså pga av 'resizeningen' som bilden försämras, inte att det är någon filstorleks begränsning?

Det har alltid varit 600x600

Jo precis, det är vår automatiska "nedskalare" som inte gör ett likabra jobb som man kan göra manuellt med Photoshop; den applicerar ju samma parametrar på alla bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto