Annons

Sämre autofokus med analoga objektiv på Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaS

Medlem
Jag har ett Nikon D70 hus som jag använder med mina gamla analoga Nikonobjektiv (tex Nikkor 50mm AF f/1.4D) men jag upplever att autofokusen är sämre än när jag använder samma objektiv på den analoga F70 kameran. AF fungerar men bara i riktigt bra ljusförhållanden.

Vad kan det bero på? Blir det bättre om jag köper ett objektiv som är gjort för digitalkameror?

Vänliga hälsningar,
Lisa

Vad är ett "analogt" objektiv?

Varför envisas folk med att kalla objektiven för "analoga" respektive "digitala"? Det är bara ett fåtal objektiv som är byggda helt för digitalkameror (DX), resten går att använda oavsett kamera.

Nikon har i alla tider haft autofokusmotorn i kamerahuset och dyrare hus har alltid haft starkare/snabbare motorer. Det kan alltså vara så enkelt som att D70 har en mindre motor än F70 och därför känns det trögare. Tyvärr finns inga 50mm med inbyggd motor (AF-S) vilket annars snabbar upp fokuseringen.

LisaS skrev:
Jag har ett Nikon D70 hus som jag använder med mina gamla analoga Nikonobjektiv (tex Nikkor 50mm AF f/1.4D) men jag upplever att autofokusen är sämre än när jag använder samma objektiv på den analoga F70 kameran. AF fungerar men bara i riktigt bra ljusförhållanden.

Vad kan det bero på? Blir det bättre om jag köper ett objektiv som är gjort för digitalkameror?

Vänliga hälsningar,
Lisa

Troligtvis inte. Jag har en d70(s), och min uppfattning (jag jämför med F60 och F801) att D70 skall vara betydligt snabbare att "sätta" fokus.

Jag hade lånat ett DX-objektiv, gärna nyare, och så hade jag provkört med det (inte köpa, altså :). Märks det skillnad då, så är det mer "svårförklarligt" men jag misstänker att du kommer att tycka att det är segt, det med. Då bör du se över kameran. AF-sensorerna ligger i spegelhusets botten och servas av en liten extra spegel på baksidan av den stora, och man kan tänka sig att de delarna kan vara smutsiga eller på annat sätt försämrade.

Många tror för övrigt att det är ljuset i sig (ljusnivåerna) som avgör AF-prestandan, men det är bländaröppningen i första hand (ljusstrålarna behöver en viss öppningsvinkel för att mätningen skall detektera fasavvikelserna). Det får vara bra mörkt för att AF skall sluta fungera, bara otiken är 5.6 eller bättre.

Tack för svar!

Låter bra att det inte borde vara någon större skillnad. Jag får helt enkelt gå till en butik och jämföra olika hus och objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar