Annons

Säljråd

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Jag har ute en annons på flera annonssidor och fick två svar ganska samtidigt från samma annonssida (lokalt annonstorg). Problemet är att den första som skrev inte skrev bra svenska medan den andra skrev på engelska.

Tidigare annonserade jag på Eniro men slutade med det när jag insåg att jag bara fick massa oseriösa svar därifrån (personer som skrev på engelska, skulle köpa och skicka varan till utlandet osv.). Så blev lite snopen när jag fick dessa två svar från ett lokalt annonstorg.

Den ena frågar efter mitt namn, banknummer och clearingnummer. Finns det egentligen någon risk med att ge ut detta? Om personen är oseriös och inte betalar så skickar jag helt enkelt inte. Eller?

Samtidigt kan jag inte sluta undra varför jag ska skicka varan, oftast är det ju lokalt folk som kontaktar från lokala annonstorg (alltså överlämnar jag varan öga mot öga mot kontant betalning). Säkrast för båda parter, förskottsbetalning är ju alltid en risk för köparen. Om jag hade blivit kontaktad från en annan annonssida hade jag inte reagerat, men eftersom det är ett lokalt annonstorg blir jag fundersam.
 
Som sagt, betalar dom i förskott så kan du ju alltid vara safe...
Att lämna ut sitt kontonummer sådär är knappast någon större risk. Utan andra olagliga åtgärder kan dom ju inte nyttja den informationen till något vettigt.
 
Ett enkelt sätt att bilda sig en uppfattning om köparen är ju att ringa vederbörande. Litet enkelt vardagsprat brukar oftast avslöja eventuella busar.

Per.
 
Jag har ute en annons på flera annonssidor och fick två svar ganska samtidigt från samma annonssida (lokalt annonstorg). Problemet är att den första som skrev inte skrev bra svenska medan den andra skrev på engelska.

Tidigare annonserade jag på Eniro men slutade med det när jag insåg att jag bara fick massa oseriösa svar därifrån (personer som skrev på engelska, skulle köpa och skicka varan till utlandet osv.). Så blev lite snopen när jag fick dessa två svar från ett lokalt annonstorg.

Den ena frågar efter mitt namn, banknummer och clearingnummer. Finns det egentligen någon risk med att ge ut detta? Om personen är oseriös och inte betalar så skickar jag helt enkelt inte. Eller?

Samtidigt kan jag inte sluta undra varför jag ska skicka varan, oftast är det ju lokalt folk som kontaktar från lokala annonstorg (alltså överlämnar jag varan öga mot öga mot kontant betalning). Säkrast för båda parter, förskottsbetalning är ju alltid en risk för köparen. Om jag hade blivit kontaktad från en annan annonssida hade jag inte reagerat, men eftersom det är ett lokalt annonstorg blir jag fundersam.

Nu finns det ju 2000 liknande trådar om bedrägerier, jag gissar att du ska sälja en produkt.

Det finns så många intrikata sätt att lura dig på att skicka varan efter att du tror att du fått betalt, ok förhandsinbetalning på ditt bankkonto är ju relativt säkert.

Men låt bedrägeriringsignalen ringa om en person som är lokal inte vill göra affären "face2face"

Sen om det är ett lokalt annonstorg eller inte är oväsentligt, förutom att de kanske valt detta för att du ska släppa garden lite

Lycka till
 
Triangeldrama?

Hej!

Tyvärr har det ju blivit lite så att man drar öronen åt sig då annonssvar är på engelska eller uppenbart översatta med Google translate. Synd att man måste vara misstänksam, men sådan är tyvärr verkligheten.

Jag säger inte att det är så i ditt fall, men risken finns att den som svarat på din annons försöker dra in dig i en klassisk treparts-scam.

Du (A) sätter ut en annons på vara på annonssite 1. Bedragaren (B) svarar att han vill köpa din vara och ber om namn, kontonr och liknande. Samtidigt sätter han ut en annons på en påhittad vara på annonssite 2, med ditt namn och dina kontouppgifter till samma pris som du begär. Intet ont anande köpare C svarar på B's annons, och sätter in pengar på A's konto. Du (A) ser att du fått pengar på kontot och skickar varan till B (som givetvis har en adress som inte går till någons bostad, utan ett ställe där man kan hämta upp varan utan att bli spårad).

A har fått pengar på kontot, men kommer snart att bli kontaktad av en mycket arg C som inte har fått det den har betalt för.
B har fått din vara utan att betala för det.
Polisen säger tack för anmälan, varsågod nästa.

Testa att få den som svarat på din annons att ge dig hans adress, samt ett fast nummer som du kan ringa upp honom på. Om adressen går till någon annan än den numret går till, eller att numret går till någon annan än den du mailar med -> Hög risk för scam.

Hoppas att det går bra!

/M
 
Jag hade liknande fråga i "bedragare på blocket" tråden. Var misstänksam enl tidigare inlägg. Paypal är lika lurigt det eftersom i Sverige utanför ebay kollas inte betalaren mot adressen - alltså samma risk som med kontot. Tyvärr i många fall svarar bedragaren först innan hederliga köpare fått en chans.
 
Personen som skrev på engelska vill ha mina bankuppgifter (kontonummer, clearingnummer) att betala in pengarna på samt att jag skickar till hennes sons adress i London. Det här är bara löjligt. Ofta någon köper en kamera i Sverige för skicka som present till sin son i London. ;) Nä, jag tror jag slutar svara nu. Blir bara irriterad. Personen som skrev på dålig svenska misstänker jag är likadan, men det återstår väl att se.
 
Personen som skrev på engelska vill ha mina bankuppgifter (kontonummer, clearingnummer) att betala in pengarna på samt att jag skickar till hennes sons adress i London. Det här är bara löjligt. Ofta någon köper en kamera i Sverige för skicka som present till sin son i London. ;) Nä, jag tror jag slutar svara nu. Blir bara irriterad. Personen som skrev på dålig svenska misstänker jag är likadan, men det återstår väl att se.

Samma upplägg som det var hos mig. Jag tror den svenska och engelska är samma person eller härva.
 
Samma upplägg som det var hos mig. Jag tror den svenska och engelska är samma person eller härva.

Kanske inte samma person men absolut samma härva. Personen som skrev på dålig svenska (säkert översättningsprogram men inte ens Google translator översätter så illa...) ville att jag skulle skicka det till hennes son i Nigeria som födelsedagspresent (nähä?). Själv skrev hon att hon var från Sverige men bor i London. Sen la hon på en tusenlapp (begär 5000 kr i annonsen, hon skrev 6000 kr).

Nästan jag har lust att låta henne sätta in pengarna på mitt bankkonto men inte skicka varan. För om det är scam finns det en stackars köpare som istället bör få den. Fast problemet är väl att jag aldrig kan få reda på vem den lurade köparen är och bara krångla till det för mig själv. Men det vore kul att sätta dit en person som ägnar sig fritid åt att lura folk.
 
Nästan jag har lust att låta henne sätta in pengarna på mitt bankkonto men inte skicka varan. För om det är scam finns det en stackars köpare som istället bör få den..

Det är ju också bedrägligt beteende, vara medveten om att någon annan sätter in pengar på ditt konto utan att få det den vill ha.

Det är ju inte bedragaren som sätter in pengarna ;-)
 
Det är ju också bedrägligt beteende, vara medveten om att någon annan sätter in pengar på ditt konto utan att få det den vill ha.

Det är ju inte bedragaren som sätter in pengarna ;-)

Det var ju därför jag skrev "Fast problemet är väl att jag aldrig kan få reda på vem den lurade köparen är" och med det menar jag att jag inte kan bedra bedragaren (för visst vore det kul?).

Bedragaren ska få mig att skicka varan och lurar en köpare att sätta in pengar på mitt kontot, jag skickar varan till den riktiga köparen och bedragaren står utan något. :D

Är det möjligt att ta reda på vem som har satt in pengar på ens konto? Fast bedragaren kan ju göra som så att han ber köparen sätta in pengarna på sitt konto först (så pengarna kommer från bedragarens konto).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.