Annons

Säljer min D3, vad sedan?

Produkter
(logga in för att koppla)

virvar

Aktiv medlem
Köpte min Nikon D3 i somras, men efter att jag köpte denna kom det fram att jag inte orkar bära denna (pga att ett stag föll på mig år 2006 på 160kg på min axel ombord på en av Finska Neste oils fartyg som kaptenen nekade till att erkänna och som jag får leva med eftersom bolaget är fritt från ansvar efter Captains order).
Nå nu vill jag sälja min D3, vill ha ett hus som har bra vädertätnad som min D3 och som maskinen inte börjar "hosta" som många andra hus. Håller inte på med sportfoto, men ibland kan det behövas med lite ordentligare buffertminne.
Har tittat på D7000 för den lilla vikten och magnesiumhus, också D300s för greppet. D700 var ok, men vill inte återgå till denna.
Har alltså inget behov av batterigreppp numera.
Kan också tänka mig helt ett filmhus.

Ska jag vända ryggen ännu en gång till Nikon och köra på en Canon 5DII?
Har alltid återvänt till nikon, men har alltid bra objektiv från märken som mm inte kan köras med på Nikon (OM Zuiko, M42, Zeiss mm).

Varför vill du inte ha en D700 men kan tänka dig en D300s eller en D7000?

Det är ju trots allt ingen enorm viktskillnad mellan D3 och de andra, det skiljer bara 20% mellan en D3 och D700 och 33% till en D300s. Med objektiv på blir det u ändå mindre skillnad.

Vad är problemet med vikten för dig? Att bära kameran eller att hålla uppe den till ögat? Är problemet att hålla upp den till ögat kanske en modell med utfällbar skärm kunde fungera för dig, så kan du hålla kameran i midjehöjd och titta ned på skärmen när du fotar.

Då finns Nikon D5000 och Canon 60D, jag har hört att en ersättare till D5000 kommer att komma relativt snart också.

De uppfyller ju inte flera av dina andra krav,speciellt inte D5000, men det kunde kanske vara värt det?

Förjävligt med arbetsskador förresten... Hur kan det vara möjligt att neka till en sån grej?

om du vill ha lättare kamera men fortfarande ff så är 5D mark2 utmärkt för den är minst lika bra som D700 på det mesta. Jag har både D700 o 5D mark 2 o sålde bort min D3x pga det klumpiga fyrkantiga kamerhuset samt vikten. Om man jämför D700 med 5D mark 2 så känns den mer välbyggd men betydligt tyngre.
Detta tycker jag 5D mark 2 är bättre än D700 på
Ger snyggare resultat på kvällsbilder (blå himmel) samt strandbilder mitt på dagen.
bättre menysystem
mer upplösning
lättare hus
smidigare
möjlighet att välja storlek på raw
Är minst lika bra på iso till 6400 som D700

men jag anser att max iso på bägge kamerorna är 3200 iso om man vill ha bra kvalitet.
D700 tycker jag är bättre på
interiör foto mer drag i sb 900 blixten oavsett vad ledtalen säger
du kan lyfta skuggpartier mer bättre dynamiskt omfång

jag märker ingen skillnad på af på det som jag fotograferar. Däremot upplever jag af bättre på nya 5D än den gamla. Jag körde som sagt var D3x o hade 5D mark 2 innan visst D3x ger något bättre filer men jag valde att gå tillbaka till 5D mark 2 samt D700 pga vikt,storlek.
Om vikten smidigheten är viktigast tycker jag 5D mark 2 är bättre val än D700 däremot bildkvalitets mässigt så funkar bägge helt ok.

Ska fortsätta att kika runt, också en sony a900/850 är intresant. Skulle inte vija gå tillbaka till APS-C format och tycker att ett av det viktigaste på en systemkamera är en väldigt bra sökare, nu vet jag att jag inte kan få en lika bra som på min D3.
Möjligen vore en 5D2 bra för mig, men dessa är ju ändå lite stora, men iaf mindre och väger mindre än en D3, som sagt så behöver jag inte nåt batterigrepp.
Håller på att skaffe ett hus för film också, så kanske jag väljer en mindre dslr med ett objektiv och har sedan filmkamera skillt och skaffar en ordentlig 35mm Nikon skanner till denna.
Använde också pentax tidigare, men den tyckte jag inte om det blev för mycket magenta ton i bilderna som min dåvarande macbook inte visade lika tydligt som den här skärmen på min nuvarande Sony vaio F11.
En liten nikon möjligen en D7000 kanske, olika modeller av en sony eller canon, rekommendationer? Sony a580, canon d60?

Kör oftast med ett objektiv av bra kvalite, sedan sommaren har jag använt bara afs 24-70/2.8 på D3:an, sedan olika kameror för olika tillfällen. Ett vanligt kitobjektiv brukar jag inte vela ha, så det är inte bara huset jag måste skaffa. En skarp och runt f2.8 objektiv också, för nikon torde det vara den där 17-55/2.8? Finns det liknande Zeiss till Sony, Canon torde ju ha nåt också?

Har en känsla att fast en 5D2 eller A900 skulle vara fint för mig, så kan ju samma situation komma där också om axeln blir än värre, kanske man måste downgrada ännu mer till mindre modeller?
Brukar ändå använda kamera efter behov. En liten filmkamera för känslan, en liten kompakt digital på resan/flyg mm, en dslr för foton på stan eller på utflykt, också några gamla toykameror att "leka" med.

Den lättaste fullformatskameran är ju Canon 5D och den ligger på 810 gram exkl. batteri. Om du är ute efter lättast möjliga med samma vädertätning som din D3 så hamnar Pentax K-5/K-7 på 750 gram inklusive batteri men då är det APS-C (detta ger iofs mindre och lättare objektiv). Om vi ser till något äldre kameror är den lättaste vädertätade nog Pentax K200D med 690 gram inkl. batterier.

Problemet är att vikten kommer på köpet med fullformat.

Har haft den där K200D, det var just den jag inte gillade särskilt mycket pga alltför stora kastningar i färger och på exponeringarna.
D700 som jag hade kunde skilja 1EV per bild av samma sken med samma värden, detta problem har inte förekommit med D3 och denna kändes helt annurlunda mot D700 att använda fast det är sk "samma kamera utan grepp". Den kraftigare prosessorn gör en skillnad.
En 5D2 är för närvarande den starkaste kandidaten, den är lite bulkig bara, därför fortsätter jag att söka information. Sedan har ju Canon och Sony en stark punkt mot nikon och pentax, nämligen de 2-2,5mm som skiljer på avtåndet från objektivet som gör att jag skulle kunna använda Olympus OM och m42 objektiv på dessa, också fina Minolta objektiv finns att tillskaffa om så önskas.

Om det är FF du skall ha finns under rena proffshus bara Nikon D700, Canon 5DII, Sony A900,A850. Sony har ju en bra 35/2, en bra men dyr 85/1,4, 135/1,8. F ö begränsat i bra fasta gluggar dock. 50/1,4 Sony är sisådär - bättre med Sigma här.

Har skrivit redan flera gånger att jag helst tar 35mm, men att jag funderar allvarligt på någon APS-C också pga storlek och vikt.

Olympus E-5

parat med SHG objektiv, vädertätning av klass, dammbortagning, ypperlig jpg från kamera. samt med adaptrar, så kan du köra de mesta i objektivväg från andra märken.

Olympus E-5

parat med SHG objektiv, vädertätning av klass, dammbortagning, ypperlig jpg från kamera. samt med adaptrar, så kan du köra de mesta i objektivväg från andra märken.

Njaa, den är ju i samma storleksklass med tex Canons 5D2 och Sony a850 med en mycket mindre sensor och när man slänger på vilket objektiv som helst på så får man bara 50% av brännvidden. En OM zuiko 18mm blir 36mm. Detta skippar vi.

Har nu annonserat här på FS om mitt kamerahus, tycker ni D3 användare att det är rimligt pris för ett hus med garanti (köpt på Rajala april 2010) och endast runt 1000 exponeringar (var endast 53 exp som ny när jag testade hur många exp tagna, antagligen dessa vid fabriken då) på 28000sek?

Ni canon folk, är det så att 5d2 och 7d och 50d delar samma hus (storlek/vikt)?

Skall vi vara petiga är 5D (850 gram) och 7D (860 gram) i princip lika stora, medan 50D (822 gram) är aningen mindre och 60D (755 gram) är ytterligare en storlek mindre.

Nästa steg ned blir 550D (530 gram) eller 1000D (502 gram) vilka är i princip lika stora (skiljer bara ett par millimeter).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto