Annons

Sälja stadsbilder till Kommunen

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får berätta lite mer om du vill ha ett bra svar.

Vad vill de använda bilderna till? I vilken upplaga ska de publiceras? Vill de köpa fri publiceringsrätt?

Dom skulle ha det i turistbroshyrer..hemsidan, ja lite allt möjligt helt enkelt. Tänkte ge dem fullständiga rättiheter tror jag

Har som ni märker aldrig gjort detta förr så.. har inget att jämföra med.
Men dom skulle ha det till det mesta om jag säger så, allt från tryck till hemsida.

Hagfors skrev:
Dom skulle ha det i turistbroshyrer..hemsidan, ja lite allt möjligt helt enkelt. Tänkte ge dem fullständiga rättiheter tror jag

Det är lite vanskligt att sälja rättigheter att använda bilderna hur som helst. Jag skulle också vara tveksam till att sälja med fri publicering.

Men - teckna ett avtal med kommunen där det framgår vad bilderna får användas till och i vilket syfte. I de varianter som specificeras får kommunen rätt till obegränsat antal publiceringar.

Notera också att kommunen inte köper någon rätt att vidaresälja bilderna.

Nu bollar jag bara upp en siffra - men jag tycker att 8000:- per bild känns rimligt (under förutsättning att de köper alla 15).

Om de vill ha alla rättigheter till bilden - så att du inte kan utnyttja den själv eller sälja den vidare på annat håll - skulle jag buffa upp priset till ungefär det dubbla.

Med tanke på att det är en kommun som är bildköpare misstänker jag att de är lite knussliga med sina pengar så ditt pris borde vara beroende på hur säker du vill vara på att få sälja bilderna.

Men ett förslag baserat på 15 bilder och fria rättigheter i t ex ett år skulle kunna vara 5000kr/bild. Vilket i sammanhanget ändå är ganska billigt. Däremot gissar jag att kommunen dessvärre fortfarande tycker att det är för dyrt. Så då är det upp till dig att se hur lågt du vill sänka ditt pris.

Edit: Daniel Alsen hann svara under tiden jag knåpade på detta.

Tack för det ;)

Ja de va mer än vad jag hade trott det !
Hade tänkt mig kring 1000 kr per bild eller nåt..

Tur man började luska i detta...

Ett annat sätt att lägga upp det för kommunen är att ge möjlighet att köpa rättigheterna för kortare eller längre tid. Det ger dem möjlighet att sprida kostnaden över flera år.

T ex
Fria rättigheter 1 år 15 bilder : 8000kr/bild och år
Fria rättigheter 2 år 15 bilder : 5000kr/bild och år
Fria rättigheter 3 år 15 bilder : 3500kr/bild och år

Ensamrätt : dubbla priset

Observera att kommuner oftast inte har samma syn på bildpriser som vi fotografer. Men vill de ha fri användning (eller delad användningsrätt, dvs de får använda dem, men även du får sälja bilderna), så stiger priset. Med tanke på vad varje enskild publicering kostar, så är ändå 5000:- per bild anses som ett minimum.

Men som sagt.. kommuner brukar inte vilja betala så mycket, helst vill de ha bilderna gratis.

Naturligtvis är det upp till dig, hur billigt du vill sälja dig. Tänk på att skatten skall dras av på dina bilder om du inte har F-skatt (vilket jag förmodar att du inte har). Dvs om kommunen erbjuder dig 15000:- för alla bilderna (löjlig summa) så får du bara ut ca. 5500:- i näven efter skatt och soc. avg.

Hej gänget!

Vill inte verka pessimistisk men min erfarenhet är följande;

Många fotografer vill sälja till kommuner. Konkurrensen är vanligtvis hård. Stor tillgång på fotografer medför att priserna sjunker (krass verklighet).

Kommunerna har små anslag för bildinköp, och det kan finnas medarbetare som tar bilder med digitalkompaktkameran (på arbetstid) som man sedan använder sig av i broschyrer, på webben o dyl = Gratis.

5000 kr/bild med fri användning är enligt mina erfarenheter vääääldigt välbetalt. Man får vara beredd på mycket lägre ersättningar. Om man nu vill sälja sin bild...

/john

RGB skrev:
Många fotografer vill sälja till kommuner. Konkurrensen är vanligtvis hård. Stor tillgång på fotografer medför att priserna sjunker (krass verklighet).

Det är lite skillnad när kommunen ber att få köpa en arkivbild.

Vill inte kommunen betala vad bilden kostar får de väl skicka ut en medarbetare med digitalkamera på lunchen och se om de får liknande resultat. Det är den krassa verkligheten.

Det är skillnad på bilder och bilder.

Tack för alla svaren ! Jag ska gå ut lite försiktigt tänkte jag, även fast jag vill få råd med ett halvårs ledighet på studs ;)

mindbash skrev:

Vill inte kommunen betala vad bilden kostar får de väl skicka ut en medarbetare med digitalkamera på lunchen och se om de får liknande resultat. Det är den krassa verkligheten.

Håller med dej, men mina erfarenheter är dessvärre att det inte spelar någon roll om dom ber att få köpa en bild eller om jag är ute och säljer. Det är många som erbjuder bilder av hög kvalitet (och säkert med låg kvalitet oxå ;-) och då pressar man priset.

En bakomliggande faktor är nog i många fall att man har ganska begränsat med pengar att köpa bilder för. Rätt lågprioriterat om man har underskott i skola och omsorg....

Det är klart att man det är skillnad på bilder och bilder, men med en bra digitalkompakt (och lite kunskap) kommer man rätt långt. Så långt att det uppenbarligen duger för en del.

Vill med detta och mitt förra inlägg bara redogöra för att det inte alltid är så lätt att gå efter BLF:s prislista. Men visst skall man försöka, annars är man en dålig affärsman!

Givetvis önskar jag dej (Thomas) lycka till, och ta så bra betalt som du bara kan!! ,-)

/john

RGB skrev:
En bakomliggande faktor är nog i många fall att man har ganska begränsat med pengar att köpa bilder för. Rätt lågprioriterat om man har underskott i skola och omsorg....

Det finns massor av saker som genomsnittskommunen lägger pengar på där medlen istället kunde gått till något bra. Bilder är nödvändigtvis inte en av de sämre sakerna.

Att en kommun eventuellt skulle ha taskig ekonomi ska naturligtvis inte heller få påverka vad de betalar för varor och tjänster. En köpt bild drar de dessutom nytta av - och då är det skäligt att de betalar för det. Har inte kommunen råd att bedriva verksamheter till marknadsmässiga villkor ska de ge fan i det.

Min poäng är att om kunden inte vill betala så säljer man inte. Man gör både sig själv och sina kollegor en otjänst.

Vill inte kommunen betala så får de köpa något de har råd med. I ett sånt här fall skulle jag istället erbjuda enskilda publiceringsrätter och neka dem fri användning om de inte vill betala för det.

Att Thomas dessutom inte är yrkesfotograf och försörjer sig på sina bilder bidrar till min uppfattning att han inte ska medverka till prisdumpning.

Jag har tyvärr inget vettigt att bidra med till diskussionen, eftersom jag aldrig sålt bilder, men jag är väldigt nyfiken på hur det går för dig Tomas! Så du får gärna skriva här hur mycket du fick! Lycka till!

mindbash skrev:

Faktiskt! Det håller jag med om. Det där om bilder och bilder...

Här slängde jag in en kommentar i diskussionen i sena nattväkten!

Men man förstår i och för sig också det om billigare för kommunen. Det är skillnad på kommun och företag också.

Samtidigt som jag förstår det som Daniel Alsén skrev ovan kl. 19.28 den 22 sept.

Hagfors skrev:
Jag ska sälja bilder till Kommunen som jag bor i.
Frågan är bara vad som är lämpligt att ta för en bild ?

Här har jag några exempel på de bilder som dom ska köpa.

http://gallery.riskaka.com/album419/Nattviken1

http://gallery.riskaka.com/album419/Snurra

http://gallery.riskaka.com/album419/Hsandet

http://gallery.riskaka.com/album419/Tingshuset

Det är totalt 15 bilder

Vad ska jag ta stycket... ??

Tacksam för svar !

Mvh
Thomas

Oj, oj, oj...!

Fantastiskt snygga bilder, "rediga" helt enkelt!

Ursäkta om jag gissar, men är det Sundsvall...?

Tyckte jag såg en nerförsbacke från vänster ner mot centrum - typ E4:an (?).

Jag har sällan sett finare bilder! Särskilt den med fontänen.

Dem skall du inte sälja för billigt, tycker jag. De är faktiskt av utsökt kvalité så vitt jag kan se - och jag är endast amatör- (ej utbildad) -fotograf.

Se'n är kommunen kanske inte så "knusslig" ändå utan de kanske förstår.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar