Annons

Sälja rättigheterna till bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej!

Har gjort ett uppdrag till en skola, ett montage som jag la ner ca 3 timmar på, dom vill köparättigheten till bilden för att använda den som framsida till nån skoltidning eller broschyr tror jag det var som skall skickas ut i världen, vad kan jag ta för att sälja rättigheten till bilden? och måste jag sälja hela rättigheten för att dom skall få använda den??

...vad kan jag ta för att sälja rättigheten till bilden? och måste jag sälja hela rättigheten för att dom skall få använda den??
1. Så mycket som möjligt. Men det är omöjligt att säga en exakt summa. Förhandla. Fyrsiffrigt vore rimligt.

2. Nej, du behöver bara sälja rätten för dem att göra just det de vill göra. Skriv ett avtal där ni specificerar det.

kolla på sfoto.se, dem har alla regler för rättigheter, samt avtalsmallar osv...finns en PDF som heter "vad kostar en bild"

När du ska sälja en redan skapad bild...en arkivbild, det vill säga när du inte blir anställd på uppdrag, så tar du inte ut timarvode. Utan ist så tar du betalt för hur många upplagor som ska tryckas, i vilken omfattning den kommer användas. Ska dem använda den utanför norden osv så kan du få riktigt bra betalt.

*Du blev ju anställd på uppdrag, my bad.
Då tar du ut 1500kr i timmen, mer än så är det inte...för fotografering och efterbehandling. inga pengar för att bilderna kommer att användas.

Gjorde du jobbet utan att skicka en offert i förväg?

*Du blev ju anställd på uppdrag, my bad.
Då tar du ut 1500kr i timmen, mer än så är det inte...för fotografering och efterbehandling. inga pengar för att bilderna kommer att användas.
Nja, det är nog inte så många fotografer som kan fakturera 1500 kr i timmen, speciellt om kunden är en skola. De prislistor som SFF och BLF publicerar är inte någon lag eller ett avtal, utan ett försök av dessa organisationer att tala om hur mycket de tycker att deras medlemmar borde få betalt.

Jag är inte färdigutbildad fotograf, men på god väg.
Ska göra ett jobb på måndag där kunden inte hade några problem med att jag tog ut 800kr/h för plåtning + efterbehandling, tar ut ca 50% på grund av att jag inte är färdigutbildad, ser ingen anledning att inte följa prislistorna när det gäller kommersiella jobb!

Hej!

Har gjort ett uppdrag till en skola, ett montage som jag la ner ca 3 timmar på, dom vill köparättigheten till bilden för att använda den som framsida till nån skoltidning eller broschyr tror jag det var som skall skickas ut i världen, vad kan jag ta för att sälja rättigheten till bilden? och måste jag sälja hela rättigheten för att dom skall få använda den??

Använd termen delad fotoanvändning, och att bilden är fri att användas för kunden eller till till det ni har kommit överens om .

Mvh
Mikael, fotograf och medlem i SFF sedan 1984

Saken är den att det är en tjejkompis som studerar på universitetet som frågade mig eftersom hon vet att jag fotar mycket och hon tycker jag är duktig, så jag antog ju uppdraget att fixa till en bild åt dom, tror hon pratade på att den skulle skickas ut i hela världen, men får kolla upp lite mer nogrannt, men hellst vill jag ju bara sälja rättigheten att dom får göra det dom ska med den, inte hela rätten, bilden blev skapad för detta ändamål och fanns så att säga inte före.

Nu har jag fått ett pris som jag accepterade av dom, dom ville ha en faktura utav mig, men jag har ju inget företag utan mitt fotointresse är på hobbynivå, då kan jag väl inte skicka en faktura, borde det inte gå med ett vanligt kvitto + ett avtalsmall som jag laddade ner från sfoto.se, antar ju att det är för deras redovisning bara, så då borde det väl gå med ett kvitto?

Nja, det är nog inte så många fotografer som kan fakturera 1500 kr i timmen, speciellt om kunden är en skola. De prislistor som SFF och BLF publicerar är inte någon lag eller ett avtal, utan ett försök av dessa organisationer att tala om hur mycket de tycker att deras medlemmar borde få betalt.

Varför driver du denna propaganda mot dessa prisenkäter? Det är ju enkäter som visar vad fotografer får betalt i genomsnitt. Innebär att vissa får mera, andra mindre betalt. Du har alltså missuppfattat hur dessa listor tas fram om du tror att organisationerna sätter sig ner och resonerar sig fram till vad man borde ta betalt.

Stefan

Nu har jag fått ett pris som jag accepterade av dom, dom ville ha en faktura utav mig, men jag har ju inget företag utan mitt fotointresse är på hobbynivå, då kan jag väl inte skicka en faktura, borde det inte gå med ett vanligt kvitto + ett avtalsmall som jag laddade ner från sfoto.se, antar ju att det är för deras redovisning bara, så då borde det väl gå med ett kvitto?

Jo du kan skicka en faktura, skriv att du deklarerar intäkten som hobbyverksamhet. Du ska inte debitera någon moms.

Skatteverket har en utmärkt broschyr om detta:

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Varför driver du denna propaganda mot dessa prisenkäter?
Det gör jag inte. Om man kallar dem "prisenkäter" och använder dem som just det har jag inget att tillägga. Problemet är att många tycks tro att de är "prislistor" som var och en (t ex hobbyfotografer på FS) kan använda för att ta reda på vad de ska ta betalt för enstaka fotouppdrag.

I mallarna på sfoto.se för säljande av bild står det ju också med "Fotografen innehar F-skatt" kan jag inte använda en sådan mall?

I mallarna på sfoto.se för säljande av bild står det ju också med "Fotografen innehar F-skatt" kan jag inte använda en sådan mall?

Den texten måste du ta bort om du inte har en f-skattesedel. Skriv istället ditt personnummer och "Deklarerar som hobbyverksamhet", och som sagt, ingen moms.

Det gör jag inte. Om man kallar dem "prisenkäter" och använder dem som just det har jag inget att tillägga. Problemet är att många tycks tro att de är "prislistor" som var och en (t ex hobbyfotografer på FS) kan använda för att ta reda på vad de ska ta betalt för enstaka fotouppdrag.

Dessa organisationer kallar dem vid sitt rätta namn, det vill säga prisenkäter. Men du upprepar i olika trådar att väldigt få kan få betalt enligt dessa prisenkäter. Om nu det är enkäter måste det innebära att cirka 50 % får betalt i höjd med eller högre än de siffror som anges här, eller hur?

Stefan

Dessa organisationer kallar dem vid sitt rätta namn, det vill säga prisenkäter.
Jag kan inte se att t ex BLF nånstans i sin broschyr "Bild & Rätt" kallar den för "prisenkät". Men jag kanske läst slarvigt.

Om nu det är enkäter måste det innebära att cirka 50 % får betalt i höjd med eller högre än de siffror som anges här, eller hur?
Nej, inte om det som anges är ett medelvärde. Däremot om det är ett medianvärde. Vet du vilken metod BLF respektive SFF använder? Och vet du hur de samlar in uppgifterna från sina medlemmar?

Den texten måste du ta bort om du inte har en f-skattesedel. Skriv istället ditt personnummer och "Deklarerar som hobbyverksamhet", och som sagt, ingen moms.

Det går ju inte att ändra i ett pdf format

Dom skrev att dom ville ha fulla rättigheter till bilden, men som fotograf kommer jag väl alltid att en viss rätt till min egen bild eller? kollade på avtalsmallen vid "bildförsäljning" på sfoto.se, vad skall man kryssa för där anser ni, och vad betyder denna användningsrätt är "icke exklusiv" och "Exklusiv" ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar