Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja gamla kartor - ©?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjolle

Aktiv medlem
Hej

Fått tag på gamla kartor från 1870- 1920. Bland annat sjökort från sjöfartsverket. Har scannat in dem och printat för eget bruk, men hur är det med upphovsrätten för dessa? Kan jag sälja utskrivna exemplar som tavlor?

Petter

och Sjöfartsverket är högst levande gissar jag...
Fast verket är ingen person och kan inte räknas som upphovsman i lagens mening.

Jag tror alltså att det är fritt fram, i alla fall för de äldre kartorna. Men du kan ju alltid kolla med verket vad de tycker.

Edit: Så här skriver lantmäteriet:
"Kartor i Lantmäteriets historiska kartarkiv som är äldre än 70 år omfattas inte av upphovsrätten likt "nutida kartor". Detta innebär att du är fri att använda dessa hur du vill, det vill säga du kan publicera dem eller sprida dem vidare även i digital form om så önskas."

och Sjöfartsverket är högst levande gissar jag...
I URL kan jag inte hitta något som säger att en juridisk person kan inneha upphovsrätt till kartor, men jag kan ju ha tolkat lagen fel.

F.ö. tycker jag att allt som har producerats av statliga myndigheter borde vara fritt att sprida (förutom hemligt material, förstås), men den traditionen har vi tyvärr inte i Sverige.

Ja så borde det vara. Jag jobbat kommunalt och det pratas mycket om att släppa av vår geografiska data offentligt, det är en seg process men påväg åt rätt håll.

Såg att kartorna är utgivna av Kongl. Sjökarte Kont. Hittar ingen information om den verksamheten.

Det är normalt förbjudet att kopiera, scanna och publicera sjökort av alla slag utan medgivande från Sjöfartsverket (idag Transportstyrelsen Sjöfart) de gamla kan nog vara fria men kolla ändå speciellt om Du tänker sälja dem, eget bruk kommer man oftast undan med ;-)

Det är normalt förbjudet att kopiera, scanna och publicera sjökort av alla slag utan medgivande från Sjöfartsverket (idag Transportstyrelsen Sjöfart) de gamla kan nog vara fria men kolla ändå speciellt om Du tänker sälja dem, eget bruk kommer man oftast undan med ;-)
Sjöfartsverket (de kallar sig fortfarande så på sin webbplats) kanske inte har full koll på upphovsrätten, man skriver t ex "du måste alltid ha tillstånd för att kopiera ur våra sjökort". Såvitt jag förstår gäller dock privatkopieringsrätten även kartor och sjökort.

I grunden tror jag nog att Sjöfartsverket inte kan annat än instämma i Lantmäteriets inställning till gamla kartor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar