ANNONS
Annons

Sälja fotografier Exklusivt

Produkter
(logga in för att koppla)

hilla

Ny medlem
Hej.
Jag kunde inte hitta någon tråd om detta tidigare så jag tar upp det här.
Jag har nyligen startat företag och jag har en skidbacke som önskar att få köpa ett av mina fotografier exklusivt (så att dom för rättigheterna till bilden).
Priset är 1000 kr för fotografiet.

Jag är ju som sagt inte van vid att sälja foton och jag undrar om det är vanligt att kunder vill köpa foton exklusivt? Hur gör ni andra fotografer när någon vill köpa er bild exklusivt?

Händer detta ofta och är det något jag som fotograf får räkna med, eller utnyttjar min kund situationen?

Hej.
Jag kunde inte hitta någon tråd om detta tidigare så jag tar upp det här.
Jag har nyligen startat företag och jag har en skidbacke som önskar att få köpa ett av mina fotografier exklusivt (så att dom för rättigheterna till bilden).
Priset är 1000 kr för fotografiet.

Jag är ju som sagt inte van vid att sälja foton och jag undrar om det är vanligt att kunder vill köpa foton exklusivt? Hur gör ni andra fotografer när någon vill köpa er bild exklusivt?

Händer detta ofta och är det något jag som fotograf får räkna med, eller utnyttjar min kund situationen?

Ja, det händer ofta. 1000 kronor (plus moms?) är säkert ett ok pris för att få använda en bild komersiellt. Men ska de ha exklusiva och obegränsade rättigheter så är det ett grovt underpris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar