Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katten84

Ny medlem
Hej!

Jag är nybliven medlem på Fotosidan och tänkte passa på att ställa lite frågor i forumet.

Jag har bara fotat i ett halvår men tagit ett par, i mitt tycke, bra bilder. Jag funderar nu på att erbjuda ett par av mina bilder till försäljning till sådana som kan tänkas vara intresserade. Exempelvis har jag tagit en bild på en kyrka som den församlingen då kan tänkas vara intresserad av att köpa. Nu till frågorna:

Hur mycket begär man i ersättning?
Vad exakt är det man säljer?
Kan man sälja rättigheten för dom att använda bilden men att min copyright finns kvar så jag själv kan använda den i utställning, fototävling etc?
Skriver man kontrakt om sådana detaljer?

Som ni märker så har jag noll erfarenhet och är tacksam för alla svar!

Innan jag försöker svara på dina frågor, låt mig rent allmänt säga att det är väldigt många bra bilder som inte har något kommersiellt värde, dvs inte går att sälja.

Det beror på vad den ska användas till och är i praktiken något man kommer överens om mellan säljare och köpare. Det finns många diskussioner om detta här på FS -- leta upp och läs dem så kanske du får lite vägledning!

Kan man sälja rättigheten för dom att använda bilden men att min copyright finns kvar så jag själv kan använda den i utställning, fototävling etc?

Köpare och säljare kommer överens om vad man säljer, dvs hur bilden får användas. Man kan göra en sådan överenskommelse som du föreslår -- och man bör absolut ha ett skrivet avtal om detta.

Lycka till!

Tror bestämt att bildens värde är lägre när det är du som bjuder ut den till en köpare än om en köpare skulle beställa "samma" bild av dig.

Tack så mycket för svaren!
Då vet jag lite mer om hur man resonerar om sådant här och ska absolut läsa de andra forumen.

JAG hade sålt bilden för mellan 250-500 kr.
Kanske skrivit att den bara får användas av deras eget pastorat. Men jag hade nog inte skrivit ngt avtal alls och låtit dem använda den obegränsat.

VILL dem ha bilden så får du den summan ganska lätt.
Större summor kan vara mer svårsålt.

Jag har bara fotat i ett halvår men tagit ett par, i mitt tycke, bra bilder. Jag funderar nu på att erbjuda ett par av mina bilder till försäljning till sådana som kan tänkas vara intresserade. Exempelvis har jag tagit en bild på en kyrka som den församlingen då kan tänkas vara intresserad av att köpa.

Ingen här har ju sett din bild som du avser att sälja och kan uttala sig om hur bra den är, men ibland blir i varje fall jag lite förvånad över att i det här fallet fotografer inte tror att andra inte redan tänkt på samma sak och alltså redan tagit bilder av samma objekt. Oavsett vilken kyrkobyggnad vi pratar om torde det finnas gott om bilder på denna.
Men, det kan ju vara så att du har tagit bilden när det är ett speciellt ljus, och som bara inträffar var 134:e år eller något sådant. Då ska du självklart försöka sälja bilden, men till ett mycket högre belopp än 250-500 kronor vilket är att betrakta som rena skämtet.

Jättesvår fråga, Bildleverantörernas förening, BLF, har en lista med rekommenderade priser beroende på hur bilden ska användas, och hur stor upplagan är. Dock kostar bara den listan 200 kronor att beställa om man inte är medlem där.
Har du en hyfsad bild, alltså ett foto som "gör sitt jobb", kan det vara värt minst
1 500 kronor.

En rättighet att använda en bild på ett överenskommet sätt.

Det är ett bra exempel på vad man kan reglera i ett sådant avtal. Din copyright, upphovsrätt till bilden, är alltid kvar om du inte säljer den också förstås.

Men, det kan ju vara så att du har tagit bilden när det är ett speciellt ljus, och som bara inträffar var 134:e år eller något sådant. Då ska du självklart försöka sälja bilden, men till ett mycket högre belopp än 250-500 kronor vilket är att betrakta som rena skämtet.
Redan under 80-talet fanns det en bildserie i Året Runt med ALLA Sveriges kyrkor. Bilderna var mycket bra.

Men det klart, är du just där det 134:e året så visst.

Det gäller givetvis att ha tur att de vill ha/behöver en bild lagom till man kommer och presenterar den. Kanske blir det lättare om man tar av sig fotografhatten och tar på en bildsäljarhatt istället?

De flesta pastorat har en egen tidning som ges ut lokalt. Oftast plåtar de själva till den.

Nu var ju kyrkbilden ett exempel och frågan lite mer principiell som jag uppfattade det.

Det finns som tidigare nämnts rikt prislistor för fotografer dvs såna som jobbar med foto. Man kan kika i dessa och få lite vägledning.

Man kan oxå se bilden som ett konstverk och sälja den till vilket pris man vill. Ska man göra det senare säljer man utskrifter som är signerade och numrerade (om man tror att man kan sälja flera utskrifter av samma bild). Det är inget tvång att numrera bilderna 1/100 som bild 1 av 100 likadana pss som grafiska ark typ litografier.
Ska man köra den här varianten ska man se till att bilden är utskriven i högkvalité dvs inte en enkel "förstoring" på nåt "snabblabb". Nu är det inte helt enkelt att få det här rätt och kräver att man har rätt bra kunskap i bildbehandling och att man har en skärm som är profilerad/kalibrerad så att färgerna på den visas rätt.

Ett tredje alternativ är att visa bilden och se om de är intresserade och höra efter till vad de kan tänka sig använda bilden t ex till en församlingstidning eller som en tavla i församlingshemmet.Så får man se vad de kan tänka sig betala. Om de vill ha en tavla kom då överens om att du gör utskriften så att de köper en bild på papper av dig. Det minska risken att de använder bilden till nåt annat. Här kan du ta vad du vill men kom överens och få det på papper innan du gör en stor dyr papperskopia.
Om de vill ha den så att de kan använda den till t ex församlingstidningen, reklam etc. ska du nog kolla in vad riktlinjerna säger. Även om de bara vill ha den till församlingstidningen så har de faktiskt ett elektroniskt original och det händer inte sällan att man i okuskap använder bilden till mer än man kommit överens om.

De flesta pastorat har en egen tidning som ges ut lokalt. Oftast plåtar de själva till den.

Just det. Då är det förmodligen en bättre idé att fundera över vilka fler som kan ha intresse av en bild på en kyrka. Förutom bildbyråer finns ju turist-, hembygds-, respektive släktforskningsorganisationer samt tillverkare av vykort och tryckta t-tröjor som presumtiva kunder. Bara som ett exempel, alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar