Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja en bild. Prisriktning.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwild

Avslutat medlemskap
Ett stort multinationellt företag har kontaktat mig om att få köpa ett fotografi. Bilden ska användas som "ikon bild". Dvs på en stor skyllt vid en arbetsplats, i broshyrer och på webbsidan. De önskar ensamrätt i 2 år på bilden.

Har inte en aning vad jag kan ta betalt. Därav detta inlägg. Kan ni ge mig en pris riktning?

Svårt att prissätta en sådant användningsområde. Är det en unik bild, eller drar den mer åt stockphoto? Jag skulle bett om uppgift på hur många exemplar den skall tryckas upp i och tagit betalt för upplaga och uppslag (eftersom du inte kommer att ha kontroll över hur den kommer att användas), ex vis 100 000 ex = 7100 kr + moms. Ensamrätt (om du känner att denna bilden kommer jag att kunna sälja mer av) är 100% påslag. Webbpublicering = 4000 kr + moms för hela perioden.

Är de vana bildköpare, så tar de denna kostnaden rakt av. Men tyvärr så verkar det numera som att bildköparna tror att bilder ska vara i princip gratis - alla kan ju ta en sån bild, eller?

Det är en flygande tärna mot en molnig bakgrund. Inget avancerat alls.

Kag har BLF PRISLISTA, kanske man kan skicka med den så de vet vilka priser det rör sig om ?

Nej, det behöver du inte göra. Det är en riktprislista och du ska begära det du tycker är skäligt i förhållande till att du inte får använda, eller publicera din bild (mer än privat då) under de kommande två åren.

Make them an offer they cant refuse ;) (utan att för den sakens skull innebär att du skänker bort bilden). Det värsta som kan hända är att de säger, -Oj, nämen vi tänkte väl sådär en tusenlapp eller två.

Nej, det behöver du inte göra. Det är en riktprislista och du ska begära det du tycker är skäligt i förhållande till att du inte får använda, eller publicera din bild (mer än privat då) under de kommande två åren.

Make them an offer they cant refuse ;) (utan att för den sakens skull innebär att du skänker bort bilden). Det värsta som kan hända är att de säger, -Oj, nämen vi tänkte väl sådär en tusenlapp eller två.

Du har PM!

4000 blev det efter lite förhandlande, till att börja med. Inte det bästa, men för att vara min första bild så är jag nöjd.

Det tycker jag inte alls du ska vara missnöjd med. Riktigt anständigt betalt -- grattis!

På Skattverkets webbsajt finns en broschyr som heter "Hobbyverksamhet". Det kan vara bra att läsa den innan du skriver fakturan och börjar fundera på skatt, arbetsgivaravgifter och moms.

Det tycker jag inte alls du ska vara missnöjd med. Riktigt anständigt betalt -- grattis!

På Skattverkets webbsajt finns en broschyr som heter "Hobbyverksamhet". Det kan vara bra att läsa den innan du skriver fakturan och börjar fundera på skatt, arbetsgivaravgifter och moms.

Tack för tipset!

Hej jag har en fråga!

Aftonbladet har laddat ned en bild från min sida som man använt på sin webbsida i 2 dagar och även i pappersupplagan i 1 dag. Det var en akut bild och jag fick ett mejl att de vill att jag ska skicka en faktura.
Nu undrar jag hur mycket man ska ta betalt.

Mvh Tomas

Nyhetsbilder faller under avtalet mellan BLF och Tidningsutgivarna. Har inte aktuell prislista, men 2006 var priset 640 kr + moms. Tidnngarna räknar in webbupplagan som ordinarie publicering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar