ANNONS
Annons

sälja eller spara 80-200/2,8 D vid köp av 85/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Nu kommer jag med en liten fråga här. Sparar ihop till ett 85/1.4 och sitter med ett 80-200mm (vridzoomen) men vet inte om jag ska göra mig av med bjässen och köpa massa annat krimskrams. Har kommit fram till att jag använt de stora till mest porträtt, jaga ekorrar och fåglar och att porträtt nästan alltid ligger på 80mm och naturen runt 135-200mm.

Får ju loss en del pengar genom att sälja och ett 85/1.4 blir det i vilket fall. Så min fråga är hur ni skulle ha gjort. Behövs båda eller klarar man sig med enbart 85mm + kanske någon telekonverter för de flesta situationerna? Blir dop i slutet på året men då fungerar väl bländare 1.4 bättre än 200mm.

Sprid gärna ut era tankar om detta här :)

Inte särkilt on topic, men är du säker på att du vill köpa 85/1,4 nu?

Går ju rykten om en uppgradering med AF-S. :)

Klart jag vill köpa =) begagnat då såklart, ett nytt har jag inte pengar till. Men ryktena skjuts ju ner av folk som tycker det är onödigt med att byta ut den till AF-s just nu, men för min del får den gärna komma så folk gör sig av med sina AF-d =)

Det är ju två olika objektiv vilket gör det lite svårt att ge råd egentligen. Hur ofta använder du telezoomen? Och hur ofta är det på brännvidder över 80?

Är det sällan så kanske det kan vara en idé att sälja av den men jag hade nog saknat den väldigt mycket. Även om jag inte använder mitt 70-200 sådär våldsamt ofta så vet jag att jag skulle få panik om det saknades. Flexibiliteten, ljusstyrkan och skärpan på samtliga brännvidder är något man gärna inte släpper...och 80-200:an är ju inget undantag.

Men...man fotar ju olika och har individuella behov. Jag hade i alla fall tänkt efter noga innan jag sålt det. Förmodligen sparat lite längre istället - även om det kliar i fingrarna :)

Det är mina tankar kring det hela.

PS. När det gäller det specifika dopet så har du (om du inte står kasst till) bättre nytta av 85/1.4 än 200/2.8

Senast ändrad:
en dum fråga, hur stora skillnader är det på 85/1.4 jämfört med 85/1.8?
är det som att jämföra en 50/1.4 mot 50/1.8?

en dum fråga, hur stora skillnader är det på 85/1.4 jämfört med 85/1.8?
är det som att jämföra en 50/1.4 mot 50/1.8?

Jag har nu inte testat 85/1.4, men Thom Hogan har testat olika 85 mm objektiv. Kolla hans sida.

Ang. 80-200. Om du inte använder det så mycket kanske du ska satsa på en 180/2.8 istället? Jag har läst att det ska vara bra, och dessutom lättare.

Tror med att saknaden skulle bli stor ifall man säljer sitt 70/80-200 och det är därför jag gärna skulle vilja ha båda två även om det stora ligger lite mer på hyllan. Kommer antagligen behålla båda då tills jag känt efter riktigt ordentligt men bara nyfiken på andras funderingar om det =)

Mest använder jag mitt 35/2 som allround och ungefär 50/50 det och 80-200 när man ger sig ut på fotopromenader. Har inte läst på så jättemycket mellan 1.4 och 1.8 men läst på ett antal sidor folk som haft 1.8 och skaffat 1.4 som verkligen inte ångrar sig =) sådana meningar räcker för mig.

Har funderat lite mer och tror jag kommit fram till att göra mig av med mitt 80-200 vart efter och vänta tills man kan få tag på ett 180/2.8 till ett bra pris samt nya stativ och kanske 2st sb-600.

en bra bit in i framtiden nu men kanske bättre att mer kunna välja mellan 85/1.4 och 180/2.8 beroende på vad man ska fota. Och spara in ett halvkilo i vikt istället för 85an och 80-200 om man behöver båda. Aja mycket tankar finns det.

Jag var i samma situation som dig för ett par år sedan, jag sålde mitt 80-200 och köpte en 85'a, och det är absolut inget jag ångrar, 80-200'an låg mest hemma och skräpade då den var tung och klumpig att bära med sig, och när jag väl hade den med mig så använde jag inte den speciellt ofta heller, 85'an däremot använder jag väldigt ofta, är du ingen sportfotograf så tycker jag du skall byta, du får troligen mer skoj med att använda 85'an, att invänta den nya med AF-S behöver du troligen bara om du tänkt använda den ofta i dåligt ljus då den nuvarande har en tendens att jaga fokus i svagt ljus, annars så ser den äldre versionen betydligt proffsigare ut än dom nya "G" gluggarna, och jag skulle bli väldigt förvånad om den nya är så mycket bättre i bildkvalitet att det förvarar ett byte, snabbheten i fokus är tillräckligt bra i den nuvarande för mig i allafall.

Jag har numera min 105mm makro som längsta brännvidd på min D300, och det räcker mer än väl för mig, men jag har inte sport och fågel fotografering som huvudsyssla heller.

/kent

Bara lite åsikter och erfarenheter

Sälja eller spara? Jag skulle säja att det beror helt på vad du plåtar och vad plånboken tillåter.

Själv har jag haft både 80-200:an och 70-200:an men har nu endast 85:an på telesidan. Det har påverkat vad jag plåtar. Innan kunde jag sticka iväg och plåta en hockeymatch om jag hade lust för det. Den möjligheten är tyvärr borta nu, men istället har jag en glugg som jag kan ta med mig vart jag än är, eftersom den inte är så stor och inte väger lika mycket.

Jag älskar ljusstyrkan, det korta skärpedjupet och bokehn på 85:an. Den är juvlig, samtidigt är man lite begränsad i vad man kan göra med den.

Den kan säkert komma väl till pass vid dop etc om du har en bra plats eller kan röra på dig, men kan du inte styra sådant så är ju 80-200 bra att ha.

Tyvärr har jag inget 100% råd till dig. Jag kan bara säga att bilderna med 85:an bllir något extra.

Jag har inte testat den mot 1.8 varianten.

Lycka till!
/Niklas

Velar och velar. Just nu känns det som att jag vill sälja 80-200mm för summan man får för det. Och komplettera med en Kenko 2x converter för de stunder man behöver långa brännvidder (för mig vid fågelfoto och zoo vilket inte är så ofta) O säljer jag behöver jag inte vänta lika länge på att spara ihop till 85/1.4 =)

Velar och velar. Just nu känns det som att jag vill sälja 80-200mm för summan man får för det. Och komplettera med en Kenko 2x converter för de stunder man behöver långa brännvidder (för mig vid fågelfoto och zoo vilket inte är så ofta) O säljer jag behöver jag inte vänta lika länge på att spara ihop till 85/1.4 =)

Jag kan köpa loss dig från ditt "tunga" bekymmer:)

Ledsen, amerikanskt tangentbord idag.

Jag skulle vilja saga -

att salja eller inte salja 70-200/2.8 version 1?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar