Annons

sälja bilder!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

rockneby

Medlem
jag skickade ett mail till ett glassföretg då jag har ett par sköna bilder på min son när han käker glass, fick svar att dom inte visste vad de skulle använda bilerna till just nu, men att de kunde ge mig ( glass checkar ) för typ 100 spänn, o lägga bilderna i en bank för ev framtida bruk. ???? försöker dom lura av mig bilderna eller är det ok att dom gör så.
tack på förhand.
Michael...
 
De är väll egenteligen fel med byteshandel? Staten får ju inte sin del då. Fast jag är inte säker, kanske är ute ochcyklar nu..
 
det avgör du väl själv. om du tycker att det är värt hundra kronor och att du tycker om glass, så visst. men annars är det väl knappast någon idé?

kan det ha varit att de inte tog dig för proffesionell som de försökte med glasscheckar kanske?
 
Om du tycker att det är ok så kan du alltid säga till dom att du skickar 200 bilder i månaden, mot att dom fortsätter skicka glasscheckar för motsvarande summa.

Det kan bli en bra affär i längden.

Jag skulle kräva pengar i ersättning om dom vill köpa bilder.
 
Tycker du att bilderna är värda 100 spänn så slå till!

(Jag tycker det är på tok för billigt förstås)

EDIT: Du hann svara själv ovan medan jag redigerade)
 
Om du bara skickar in bilderna utan att mottagaren bett om det, så kan man knappast prata om att få ersättning.

Skulle vara ungefär som att en bilmekaniker får för sig att reparera min bil ute på parkeringen och lämna en räkning. :p

Så i mina ögon en fin gest ifrån glassföretaget.
 
jag bara frågade om dom skulle vara intresserade. så jag tror du inte förstod. man måste väl kunna skicka bilder o fråga ELLER ?
 
rockneby skrev:
jag bara frågade om dom skulle vara intresserade. så jag tror du inte förstod. man måste väl kunna skicka bilder o fråga ELLER ?

Klart man måste fråga och chansa på att få sålt bildmaterial, men svaren kan ju variera rätt kraftigt...
 
Neej

Tänk om de skulle göra en stor kampanj på dina bilder sedan, och allt du fick skulle vara ett par glass checkar.
Dessutom, tänk på alla stackare som försöker leva som fotografer. Inte lätt om man har konkurenter som knappt tar betalt.
Nej, ha stolthet i ditt arbete, bilderna måste ha varit intressanta, då kan de betala för dom, med pengar och förståndiga summor.
 
Så länge det är bilder till privatpersoner, studenter, ideella organisationer m.m. så är jag välvilligt inställd. Det är flera som fått använda bilder gratis på sina websidor och t.ex. i examensarbeten.

Så snart ett företag är inblandat har jag bestämt att köra en linje med betalning enligt BLFs prislista. Konstigt nog så är mina "jättefina, bästa vi hittat" bilder inte längre intressanta när jag vill ha betalt. Det visar bara hur viktig den användningen var. :-(
 
Skriv att du gärna tar emot glasscheckar för att de lägger bilderna i sin bilddatabas och berätta i samma andetag var de kan nå dej för att göra en uppgörelse den dag då de vill nyttja bilderna till något :)

/kg, som gärna äter glass o sen mer glass
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.