Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sälja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Om jag fotograferar en person på t.ex en hästhoppningstävling, kan jag då sälja bilderna till vem som helst utan personens tillåtelse?

Man kan visserligen sälja till vem som helst -- men bilderna får inte användas i reklam utan den avbildades tillstånd.

Det är inte fotografens huvudvärk. Det är den som gör reklamen som skall hålla reda på.

Japp. Är de tagna på t ex allmän plats är det bara sälja på. På konserter eller liknande brukar det krävas tillstånd (ackreditering) och saknar man sådant och fotograferar ändå bör man låta bli att försöka sälja bilderna.

Nja, det beror på. Det måste tydligt framgå att det är fotoförbud, tex skrivet på biljetten eller via anslag (eller att man upplyses om det). Det är möjligt att det brukar vara fotoförbud, men det är inte självklart.

Nja, det beror på. Det måste tydligt framgå att det är fotoförbud, tex skrivet på biljetten eller via anslag (eller att man upplyses om det). Det är möjligt att det brukar vara fotoförbud, men det är inte självklart.

Jag var på en konsert i somras där det enbart var fotoförbud med systemkameror. Antar att de insåg att med alla kameramobiler och små kompakter blir det bilder tagna ändå, men av för dålig kvalitet för att kunna säljas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar