Annons

Sälja bilder till företags hemsida.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ca 40 st bilder som jag ska sälja till ett företag. Företaget ska använda bilderna till produktvisningar. De får använda de obegränsad tid.

Fotograferingen tog ca 45 min.
Bildbehandlingen tog ca 5 timmar (bla utsuddning av bakrund för att få fokus på produkten)

Vad är rimligt att ta betalt?

250 kr /bild -25 % i mängdrabatt samt att jag inte är yrkesverksam

eller

1000 kr/h inkl. uppstarts kostnad på 2 timmar (enl. rek. från svenska fotografers förbund, 1500kr/h för komersiellt bruk enl. svenska fotografers förbund)

Eller ska jag vara glad att jag får betalt?

Har ca 40 st bilder som jag ska sälja till ett företag. Företaget ska använda bilderna till produktvisningar. De får använda de obegränsad tid.

Fotograferingen tog ca 45 min.
Bildbehandlingen tog ca 5 timmar (bla utsuddning av bakrund för att få fokus på produkten)

Vad är rimligt att ta betalt?

250 kr /bild -25 % i mängdrabatt samt att jag inte är yrkesverksam

eller

1000 kr/h inkl. uppstarts kostnad på 2 timmar (enl. rek. från svenska fotografers förbund, 1500kr/h för komersiellt bruk enl. svenska fotografers förbund)

Eller ska jag vara glad att jag får betalt?

Du har redan tagit bilderna, utan att göra upp om priset med köparen? Det är inte riktigt bra. Vad händer om köparen tycker att du vill ha för mycket betalt?

Givetvis ska du ha betalt för det arbete du gjort, men om du utfört uppdraget innan priset gjordes upp finns absolut risken att du inte får betalt överhuvudtaget - eller att du inte får så mycket betalt som du borde.

Ett uppdrag innehåller alltid ett pris, annars är det inget färdigt uppdrag. Att utföra ett jobb innan man vet betalningen är att bjuda in till strul ...

Du har redan tagit bilderna, utan att göra upp om priset med köparen? Det är inte riktigt bra. Vad händer om köparen tycker att du vill ha för mycket betalt?

Givetvis ska du ha betalt för det arbete du gjort, men om du utfört uppdraget innan priset gjordes upp finns absolut risken att du inte får betalt överhuvudtaget - eller att du inte får så mycket betalt som du borde.

Ett uppdrag innehåller alltid ett pris, annars är det inget färdigt uppdrag. Att utföra ett jobb innan man vet betalningen är att bjuda in till strul ...

Jag har tagit bilderna och företaget har granskat dem på min hemsida. Inga bilder är skickade till företaget.
Nu undrar de vad jag vill ha för alla bilderna.
Vi har ej gjort upp om pris innan då det inte är något jag gjort innan = ingen aning hur lång tid det skulle ta att redigera bilderna. Jag är glad att jag fick chansen men jag ger ju inte bort bilderna.

Vad är "normalt" vid ett uppdrag som detta? Jag är medveten om att jag inte kommer få betalt i överkant, snarare underkant. Men ger jag ett pris så finns det prutmån. Jag har ingen aning om vad de är beredda att betala.

Jag har tagit bilderna och företaget har granskat dem på min hemsida. Inga bilder är skickade till företaget.
Nu undrar de vad jag vill ha för alla bilderna.
Vi har ej gjort upp om pris innan då det inte är något jag gjort innan = ingen aning hur lång tid det skulle ta att redigera bilderna. Jag är glad att jag fick chansen men jag ger ju inte bort bilderna.

Vad är "normalt" vid ett uppdrag som detta? Jag är medveten om att jag inte kommer få betalt i överkant, snarare underkant. Men ger jag ett pris så finns det prutmån. Jag har ingen aning om vad de är beredda att betala.

Som sagt, gör aldrig uppdrag utan att vara överens om priset innan. Det gäller inte enbart fotouppdrag utan alla uppdrag man gör där man vill ha betalt.

Du ska inte ge något pris med utrymme för prutmån. Räkna istället ut vad du tycker att ditt arbete är värt. Om företaget inte vill betala dig det priset får de inte heller några bilder. En generell regel är att man aldrig tjänar på att sälja sig för billigt. I 99 fall av 100 kommer man då att anlitas enbart därför att man är billig, och då går det aldrig att höja priset.

Sätt ett timpris på den tid du lagt ner för att fota och efterarbeta bilderna. Prissätt sedan själva bilderna. Vad som är "rimlig betalning" går inte att säga eftersom varje köpare har olika uppfattning om det. Det du inte ska göra är att ta oskäligt betalt. Utgår du från BLF:s rekommendationer så vet du var taket finns. Anser du att du ska ha så mycket betalt som BLF rekommenderar ska du ha det. I annat fall vet bara du var din smärttröskel går.

Om allt handlar om din rädsla för att inte få betalt alls är risken uppenbar att du kommer att få väldigt lite ersättning för det jobb du lagt ner.

Det enda rimliga är att ta betalt per timme, men om du lyckas få 1000 kr i timmen är du en riktigt duktig förhandlare! Kanske vore det rimligare att begära nånting runt hälften, om du F-skattar. Vad SFF rekommenderar ska man nog inte lägga så stor vikt vid. (För övrigt undrar jag om SFF verkligen ger några rekommendationer vad gäller nivå på arvode, det har jag inte sett förut.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar