ANNONS
Annons

sälja bilder till en artist/skådespelare

Produkter
(logga in för att koppla)
Avböj den försäljningen, det verkar inte vara värt diskussionen ens och jag gillar inte attityden i artistens sista mail.

I första mailet så var han väldig trevlig och berömde mig, jag skickade ett helt okej förslag enligt mig själv och en annan fotograf som jag har tagit kontakt med under Svenska fotografers prisguide. Priserna låg med ca 15-20% under. Och så får man ett ganska tycket mail. och 200kr, visst, för mig är det ju hur kul som helst att sälja till en "känd" men med fulla rättigheter utan ens en stämpel på eller mitt namn och äga bilden totalt, Då är det inte värt det tycker jag!

Jisses... Om det som citerats här är korrekt är människan inte bara sjukligt snål, ganska korkad och helt utan verklighetskontakt -- han är dessutom väldigt otrevlig. Men inget ont som inte för något gott med sig -- nu vet ganska många fotografer att de ska undvika allt samröre med Henrik Gustafsson.

Jisses... Om det som citerats här är korrekt är människan inte bara sjukligt snål, ganska korkad och helt utan verklighetskontakt -- han är dessutom väldigt otrevlig. Men inget ont som inte för något gott med sig -- nu vet ganska många fotografer att de ska undvika allt samröre med Henrik Gustafsson.

Tyvärr så är det korrekt citerat. Som sagt, han var väldigt trevlig före, men inte efter mitt förslag, skrev till och med att priserna går att diskutera och prata om.

Jag kanske inte är den första som har råkat ut för det här, för på hans hemsida så har han bara 2 bilder i princip

he he he, o fler lär han väl inte få med den taktiken!
skulle inte skänkt honom din bild efter det man läst!

En annan fundering ang det här.

Jag har ju som sagt lagt ut bilden på nätet osv med min stämpel.
Får han t.e.x spara ner bilden, redigera den och sedan skicka den till mig och skrev "Jag har lekt lite med den bild jag vill ha och du kan se resultatet i bifogad fil."

Är det ens laglig utan min tillätelse? inte för jag tänker bry mig spc mycket om det, men det är väl inte lagligt?

En annan fundering ang det här.

Jag har ju som sagt lagt ut bilden på nätet osv med min stämpel.
Får han t.e.x spara ner bilden, redigera den och sedan skicka den till mig och skrev "Jag har lekt lite med den bild jag vill ha och du kan se resultatet i bifogad fil."

Är det ens laglig utan min tillätelse? inte för jag tänker bry mig spc mycket om det, men det är väl inte lagligt?

Rätta mig någon om jag har fel, men visst får han ladda ner bilden och leka med den, men han får inte publicera den (om den inte räknas som ett fristående konstverk) och han får absolut inte använda den i kommerisellt syfte.

Angående huruvida du ska köpeslå med honom, jag själv skulle tacka för mig och vänligen men bestämt avsluta all vidare samarbete. Inte roligt att arbeta under förhållanden där köparen är så nedlåtande.

Rätta mig någon om jag har fel, men visst får han ladda ner bilden och leka med den, men han får inte publicera den (om den inte räknas som ett fristående konstverk) och han får absolut inte använda den i kommerisellt syfte.

Angående huruvida du ska köpeslå med honom, jag själv skulle tacka för mig och vänligen men bestämt avsluta all vidare samarbete. Inte roligt att arbeta under förhållanden där köparen är så nedlåtande.

Jo så kan det nog vara som du säger! tänkte mest att han skickade den till mig.

Jag har direkt inga större funderingar på att ha fortsatt mail kontakt med honom längre!

Innan jag läste hans snorkiga svar så hade jag sagt, kräng den för whatever och använd bilden som referens för att ta dig in på framtida evenemang och få fota fler artister (om det är något du är intresserad av). Han hade ju kunnat bjuda dig o din hjärtevän på en kommande premiär t ex

Innan jag läste hans snorkiga svar så hade jag sagt, kräng den för whatever och använd bilden som referens för att ta dig in på framtida evenemang och få fota fler artister (om det är något du är intresserad av). Han hade ju kunnat bjuda dig o din hjärtevän på en kommande premiär t ex

Tyvärr är det ju inte så nu! Självklart, tycker det är skit kul att fota på evenemang, konserter osv

Eller så säger du: Behåll dom pengarna du, bilden kan du använda under förutsättning att min byline finns med (läsbart) vid publicering, är det på nätet ska bylinen vara en länk till min hemsida. Detta erbjudande gäller tills vidare.

200kr inkl.moms är ett skämt men visst kan lite reklam för dig själv som fotograf vara värt mödan.

Bra förslag Fredrik.

Tycker både KG och Fredrisk förslag är tänkbara. Var inne och kollade på de länkade bilderna och både evenemang och bilder känns inte helt klockrena. Alltså kan det vara bra att skaffa sig referrenser och fickpengar i början och sen fortsätta öva. Ingen kritik nu, men med tanke på att den bild det rör sig om inte har skärpan så kan jag tänka mig att artisten kunde tänka sig att köpa den som en "bra att ha"-bild. Bättre än ingen. (Den är inte dååålig, men det rör sig ju inte om någon Dramaten-skådis, så reklamkostnaderna kanske inte är så stora.)

Om du känner att du inte kunnat ta bättre bilder, givet situationen, så kanske du kan förhandla om att komma dit igen och fota med bättre omständigheter (rigga lite ljus, möjligheter att röra dig obehindrat, etc) och sälja bilder till "ordinarie" pris?

P.S. Mina bilder från teatrar o dyl. är betydligt sämre, men dom säljer jag heller inte D.S.

Antagligen är min kommentar helt off i samanhanget. Men, om man frågar sig vad som känns viktigast; Att få sälja bilden (till varje pris?) elller att göra nån krona? Jag hade nog inte gjort mig besvär för 200 spänn. Inte ens för "äran". Affären är inte ens bra reklam. Det är fel artist att ha som referens (tycker jag i alla fall, om det inte är en lokal förmåga som har lokal hög acceptans)

Jag ger bort de flesta av mina bilder hejdlöst generöst till alla som jag bedömmer inte har resurser att betala. Barnens sportklubbar, ideela kulturorganisationer, vem som helst som jag bedömer aldrig skulle betala för någon bild ändå. Slit bilderna med hälsan. Enda vilkoret är att denna gratisgåva inte kan överlåtas. Oftas har jag någon personlig relation till dem som får bilderna.

Festbilder, familjebilder, barnens sporter och allt annat som jag klassificerar som "familjebilder" är gratis till vem som helst som frågar. Ännu är det ingen som jag inte inte har någon personlig relation till, som frågat.

Men skall någon tjäna pengar på mina bilder vill jag ha ersättning för det. Då hittar jag på ett pris som jag tycker är skäligt enligt mig. Köparen behöver inte acceptera priset och då slipper han köpa. Jag behöver inte pengarna eftersom jag inte lever på fotot.

Men ovantående är bara applicerbart på mig själv, så det är inget vidare råd att ge. Men jag hade struntat i affären. Det kommer fler bättre tillfällen om bilderna bara är tillräckligt bra.

En liten rolig sak, han hade fått ett mail med länk till denna tråden av någon och sen skicka detta till mig och en till en annan kille.

Aja, sålde bilden för 300kr med Foto:Oskar Karlsson på.

Sålde han din bild för 300? Eller sålde du din bild till honom för 300? Jag fattade nog inte riktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar