ANNONS
Annons

sälja bilder till en artist/skådespelare

Produkter
(logga in för att koppla)

MadeByMe

Aktiv medlem
Tjenare!

Jo var på en Revy/Cabaré förra lördagen, skulle inte fotat, men blev så ändå, pga av att denna personen snackade med mig eventuellt köpa lite bilder av mig.

Nu till fråga, hur mycket kan man ta för en bild
Ska man skicka original filen då?
Flera bilder så blir det lite billigare?

Bilderna ligger ju på 3872*2592 och 300dpi

Kan varierar vilken artist/skådespelare det är?
Han heter Henrik Gustavsson (http://www.henrikgustafsson.se/)
han är väl ganska stor inom den genren

Aldrig sålt bilder såhär så skulle behöva så mycket råd och tips som möjligt och pris förslag (säljer geneom mitt företag, F-skatt osv)

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Du får ta reda på vad han vill ha/använda dom till.
Pappersbilder i ram, 50-100kb bilder till datorn eller bilder till hemsidan?
Priser känner jag inte till så bra.

Mitt tips är, liksom Bofoto2s, att du tar reda på vad han vill ha bilderna för. Alternativt bestämmer du dig själv för vad han får använda bilderna till.

När du väl har klart för dig vad han vill ha bilderna till (eller du har bestämt vad de får användas till) så ser du till att sätta priset därefter. Och i det fall att du bestämmer vad bilderna får användas till så måste du se till att köparen får detta klart för sig, helst på papper.

Om köparen vill ha några papperskopior för eget bruk (typ visa för släkt & vänner och sätta in i fotoalbumet) skulle jag ta någonstans mellan 10 och 50 kronor per bild.

Om bilderna däremot skall användas till andra syften måste priset bli högre. Och då är det dessutom viktigt att ni kommer överens om hur länge köpet gäller. Om han vill ha bilderna på sin hemsida borde det kosta mer om det gäller i tio år än om det gäller tre veckor. Detsamma gäller om han skall få använda dem som pressbilder (dvs dela ut till tidningar för publicering i samband med artiklar om honom): skall han få använda bilderna så i tio år borde priset vara högre än om han får använda dina bilder som pressbilder i tre veckor.

Om köparen vill ha några papperskopior för eget bruk (typ visa för släkt & vänner och sätta in i fotoalbumet) skulle jag ta någonstans mellan 10 och 50 kronor per bild.[/QUOTE sa:
Papperkopior för 10-50kr styck? Även om det gäller 10x15cm kopior känns det otroligt billigt, självkostnadspris knappt.

Som jag förstod trådskaparen frågade denne om vilket pris han skulle sätta för högupplösta filer & i princip fri användning. Eftersom att du fotat på eget bevåg rör det sig om (tycker jag) sk. arkivbilder & det finns riktlinjer för sådana på www.sfoto.se. Där finns en prislista som är väldigt bra att använda som referens.

Missade att han bad dig att plåta men du kan köra på samma variant ändå, annars tar du ca 1300 kr ex.moms per timme & då kan han använda bilderna i 2 medier ex. hemsida + tryck under 1 år. Förhandla om fler år går fint, men släpp ej fritt enl. nedan.

Prissättningen är det svåraste tycker jag, när man är egen företagare. Jag brukar tänka, hur mycket tid har jag lagt på bilderna? (plåtning, redigering, administration), vad SKA det kosta enl. prislista ovan nämd? Hur mycket vill kunden betala? Jag sätter alltid ett pris högre än vad jag kan stå ut med för att ha lite prutmån, i värsta fall fråga kunden vad han vill betala & diskutera med honom därefter.

Glöm inte att sätta gränser för användningen i tid, ex. 10 år & kanske att dom får publiceras redaktionellt samt på artistens egen hemsida. Ponera att han blir superkänd inom några år & just dina bilder på honom blir favoriterna, teatrar vill ha dom på stora planscher, reklam etc. frisläpper du bilderna får du inget för framtiden.

Lycka till!

/F

Bästa tipset är kanske att gå in på sfoto.se och ladda ner SFF:s prislista som pdf. Den är väldigt detaljerad och bra.

Tjenare!

Jo var på en Revy/Cabaré förra lördagen, skulle inte fotat, men blev så ändå, pga av att denna personen snackade med mig eventuellt köpa lite bilder av mig.

Nu till fråga, hur mycket kan man ta för en bild
Ska man skicka original filen då?
Flera bilder så blir det lite billigare?

Bilderna ligger ju på 3872*2592 och 300dpi

Kan varierar vilken artist/skådespelare det är?
Han heter Henrik Gustavsson (http://www.henrikgustafsson.se/)
han är väl ganska stor inom den genren

Aldrig sålt bilder såhär så skulle behöva så mycket råd och tips som möjligt och pris förslag (säljer geneom mitt företag, F-skatt osv)

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Du är väl amatör antar jag.Bästa sättet att skrämma iväg en hugad spekulant är att börja snacka om en officiell prislista.Fråga istället vad han vill ha för bilder och vad han är beredd att betala för dom.

Eller så snackar man om en officiell prislista, meddelar vad det "bör" kosta, och, med tanke på att man är amatör, säga att man är beredd att förhandla utifrån det.

När jag säljer bilder är det antingen 16x20 el 12x16 tum monterad inklusive passepartout.

300 svart(vi pratar om vänner) 1000 vitt(företag men får betalt i material = de drar moms).
Eller lägre pris om jag har använt dem för tävlingar (vänner).
Jag säljer kanske ngn bild om året.

I detta fallet digitalt hade jag tatt minst 1000.

JAG hade inte begränsat användningen men krävt en byline om vem som är fotograf. För handen på hjärtat så hade jag inte kunnat med att blanda in advokater och rättsapparat och kontroller för att få ett tidsbegränsat kontrakt i hamn.

All reklam är god reklam.
En skådespelare känner en annan som känner en annan...
Priset kan ju sedan hoppa upp en eller två hundralappar var gg.

MEN om man är proffissionell så är detta en annan sak. Det skall ge mat på bordet och tak över huvudet...

Tack så mycket för svaren!

Jag har SFF prislista men har lite svårt att tolka den!
Jag har företag samt F-skatt så det blir vitt.

Som Fredrik Persson (FrePe) skrev:
"annars tar du ca 1300 kr ex.moms per timme & då kan han använda bilderna i 2 medier ex. hemsida + tryck under 1 år"

Låter ganska bra.

Men en sak. Han var bara inne lite då och då i detta då an uppträdde med en annan grupp och han hade kanske en halvtimma totalt, så ska man ge han alla bilderna under den tiden isf eller några för ett pris? kanske 10st för 1300kr ex. moms 2 medier ex. hemsida + tryck under 1 år eller något? Jag är dålig på sådant här så vill ju ha hjälp av er som har mer erfarenhet!

Att krångla till det med begränsningar som "2 medier ex. hemsida + tryck under 1 år" funkar möjligen när kunden är en professionell bildanvändare (t ex tidning eller reklambyrå) men knappast när det handlar om en enskild person.

Däremot tycker jag man ska göra skillnad på om han bara ska använda bilderna på sin egen webbsajt (lågt pris) eller om bilderna ska vara för fri publicering, dvs ska användas som promotionmaterial och publiceras av tidningar (högt pris).

Hej! Varit kontakt med den här killen nu, han vill köpa en bild

"Hej Oscar!!

Jag har hittat en bild. Många av dem var väldigt bra, du är duktig och
kommer att bli väldigt duktig!! Kul.

Den kan komma att användas på webben och i tryck för reklamsyfte.
Så vad är då priset?"

Då ska jag skicka över den original bilden, och antagligen så vill han då inte ha min "stämpel" på bilden.

Någon typ av kontrakt?

Kontaktade en fotograf innna fick svaret

"jag kanske är taskig men tycker nog inte bilden är värd allt för mycket. Du borde var glad om du kan få 400 + moms för den, men då för att ska få göra vad han vill med den. Vill du sen ha kontroll över vart han publicerar den så sjunker priset i mina ögon. Som sagt, jag skulle lägga öppningsbudet på den runt 300 + moms efter redigering och för full tillgång till bilden. Inte skriva över ägandet men full tillgång. Vilket betyder att du får använda bilden till vad du vill även om du sålt den till honom. "

Bilden är denna http://tjofs.se/images/evenemanga/2008/RiggosRullandeNittorp/pages/DSC_3612.html (dålig upplösning)

Samt den ska redigeras lite efter hans önskemål
Vad tycker ni?

Den "fotograf" du kontaktat har nog glömt en nolla -- då får man ett rimligare pris. För en publicering skulle "normalpris" ligga strax under 1000 kr. Om någon vill köpa bilden för i princip obegränsad publicering ska arvodet givetvis vara större.

Vad din bekant tycker om bildens kvalité är inte relevant, eftersom både du och köparen tycks vara nöjda med den.

Den "fotograf" du kontaktat har nog glömt en nolla -- då får man ett rimligare pris. För en publicering skulle "normalpris" ligga strax under 1000 kr. Om någon vill köpa bilden för i princip obegränsad publicering ska arvodet givetvis vara större.

Vad din bekant tycker om bildens kvalité är inte relevant, eftersom både du och köparen tycks vara nöjda med den.

Jo jag tyckte det lät lite väl lite också för web publicering och för reklamtryck.

Det här ämnet verkar vara svårt märker jag då man inte får något "bestämt" pris som är jag mer ute efter.

Då som sagt jag suger på detta! :p

Jo jag tyckte det lät lite väl lite också för web publicering och för reklamtryck. Det här ämnet verkar vara svårt märker jag då man inte får något "bestämt" pris som är jag mer ute efter. Då som sagt jag suger på detta! :p

Ämnet ÄR svårt. I och för sig finns prislistorna från BLF och SFF att luta sig mot, vilket någon redan hänvisat till. Men med tanke på den ökande skaran "halvproffs" som plåtar nuförtiden, så urholkas prisbilden alltmer. Så svaret är att det finns nog tyvärr inget "bestämt pris" som alla följer. Dock vill jag passa på att ge en eloge till den där artisten som vill betala för dina bilder. Det är det inte alla som vill.

Personligen tycker jag att du antingen ska göra det enkelt för dig och vänder tillbaka frågan till honom och frågar vad han tycker bilden är värd, eller så föreslår du helt frankt ett pris som du själv tycker är skäligt.

För det ändamål han uppger så verkar 3-4000 kronor mera rimligt än 3-400 kronor. Och om han tycker att det är förskräckligt mycket så får ni väl antingen komma överens om ett annat pris, eller låta bli att göra affär.

Jag tackade själv nej till att sälja några bilder förra veckan när den presumptiva kunden inte ens ville betala den lilla symboliska struntsumma som jag tyckte de utvalda bilderna var värda. Så kan det gå...

Ämnet ÄR svårt. I och för sig finns prislistorna från BLF och SFF att luta sig mot, vilket någon redan hänvisat till. Men med tanke på den ökande skaran "halvproffs" som plåtar nuförtiden, så urholkas prisbilden alltmer. Så svaret är att det finns nog tyvärr inget "bestämt pris" som alla följer. Dock vill jag passa på att ge en eloge till den där artisten som vill betala för dina bilder. Det är det inte alla som vill.

Personligen tycker jag att du antingen ska göra det enkelt för dig och vänder tillbaka frågan till honom och frågar vad han tycker bilden är värd, eller så föreslår du helt frankt ett pris som du själv tycker är skäligt.

För det ändamål han uppger så verkar 3-4000 kronor mera rimligt än 3-400 kronor. Och om han tycker att det är förskräckligt mycket så får ni väl antingen komma överens om ett annat pris, eller låta bli att göra affär.

Jag tackade själv nej till att sälja några bilder förra veckan när den presumptiva kunden inte ens ville betala den lilla symboliska struntsumma som jag tyckte de utvalda bilderna var värda. Så kan det gå...

Tack för svaret! Jag får helt enkelt diskutera med honom vad han själv tycker osv! Jo jag är jätte glad att han vill köpa bild då jag vet om att är kräsen! hehe!

Fick mail.

"Den där listan ska du nog inte veva med för mycket innnan du varit proffs
ett tag, Hade vi viljat betala enligt den listan hade vi tagit dit nån som varit med ett tag.

Jag betalar dej 200 kronor (ink. moms) sen är den bilden min för all
framtid, för alla former av tryck, i alla former av media. (utan tjofs
media i hörnet).

Hade det varit fler bilder som varit aktuella hade vi kunnat göra ett
paketpris men så är nu inte fallet."

Avböj den försäljningen, det verkar inte vara värt diskussionen ens och jag gillar inte attityden i artistens sista mail.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar