Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder: redigera själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Hur brukar det gå till när man säljer bilder till en tidning, redigerar man dem själv eller låter man någon på tidningen göra det? Jag tänker mig att det är roligare att lämna ifrån sig färgkorrigerade, beskurna, skärpta bilder men att det är mycket mer praktiskt att låta någon på tidningen som har koll på trycket osv sköta den delen.

mvh

Johnnie

Frågar du tidningen så vill de nog ha en oredigerad bild. Frågar du en fotograf så vill han nog lägga sin hand på den först för att leverera så bra material som möjligt.

Ang. slutskärpning osv så är det nog rent tekniskt bäst att tidningen gör det som vet vad som gäller i just deras fall.

Själv fick en av mina bilder helt blå bakgrund i Metro, och det är ju en klockren effekthöjjare:

http://www.bicho.se/images/photo/default.asp?src=0503/_DSC1895.jpg&folder=0503

Hej David!

Riktigt mycket bra bilder på din sida. Inspirerande. till tusen.

Jag misstänkte att det fanns någon slags intressekonflikt (även om viljan att sälja förstås är gemensam). Läste om regler hos Scanpix och där verkade det som om man inte godtog särskilt mycket efterredigeringar. (Levels-justeringar och viss skärpning var dock okej:100/1/3 i unsharp mask.)

mvh

Johnnie

ANNONS