Annons

Sälja bilder Kallbadhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Jag har under ca 9 månader fotograferat ett bygge regelbundet, närmare bestämt ett blivande kallbadhus.

Min fråga är ganska enkel.
Om man ska sälja detta som ett paket till föreningen som bygger kallbadhuset, hur mycket kan man ta?

Det rör sig om runt 50 riktigt bra bilder. Färdigbehandlade.

Ska jag sälja de högupplösta originalen? Ska jag följa Blf:s prislista?

Det smidigaste är väl att sälja över rättigheterna till dom, så att dom får använda bilderna hur dom vill.

Jag har inte presenterat bilderna för dom än, eftersom jag vill ha lite idéer hur man gör det på ett snyggt sätt. Någon som har förslag?

/Johan

madsochmarja skrev:
till hemsidor är dett många fotografer som tar 250kr pr. bild

Tack för svaret.. låter billigt, men det kan säkert stämma..

Jag hade tänk mig ungefär följande.. (en ruff skiss)

Bilder för webb:
500:- / st eller 12500:- för samtliga 50 bilder.

Bilder för tryck:
1000:- / st eller 25000:- för samtliga 50 bilder.

Det blir då alltså halva st priset om man räknar per bild. Då begränsar jag inte användandet, utan låter dom använda bilderna som dom har köpt fritt!

Är jag ute och seglar vad det gäller priset?

Tanken med dessa bilder är ju att värdet stiger ju i och med att jag är ensam (vad jag vet) om att ha bilder på hela bygget från byggstart till färdigt kallbadhus.

/Johan

Dina bilder är nog säkert jättefina och håller en hög kvalitet. Dina priser är inte orimliga, egentligen borde de väl ligga högre, men det borde vara en bra kompromiss för fotograf och säljare.
Men. Jag tror inte på det där. Och det är för att bilder inte värderas särskilt högt i dag.
När du visar föreningen bilderna säger de säkert att de har en massa bilder själva från bygget (i betydelsen en hög oskarpa foton med en samling rödögda figurer som sitter och fikar i en paus), alternativt att det är för dyrt och att föreningen saknar pengar.

Skulle det inte gå att förvandla bilderna till en fotobok som du fixar på beställning, och säljer till föreningens medlemmar, badgäster, turister och förstås även andra intresserade av allmänheten?

Men vad vet jag?

Vad bilder "borde" kosta är en svår fråga...

Jag har själv ytterst begränsad erfarenhet av att sälja bilder, men nån gång har jag sålt en nyhetsbild och ett par gånger en artikel med både text och ett antal bilder.

Tidigare i höstas hade jag en bild som jag trodde skulle vara säljbar. Bilden var en rätt snygg nattbild av en anläggning som tillhör ett, i Sverige i alla fall, mycket välkänt företag. Jag ringde upp deras marknadschef och berättade att jag hade en bild jag trodde att de kanske skulle kunna vara intresserade av att köpa, och bad att få maila en lågupplöst bild till påseende. Han gjorde då klart för mig att de enda bilder de köper är inklusive alla rättigheter, vilket jag tyckte kunde vara okej.

Jag mailade bilden, han svarade omgående att det kunde vara intressant och undrade också vad jag ville ha för bilden. Efter att ha surfat runt i forumen här kom jag fram till att ett pris på 4000:- plus moms för en friköpt bild inte var särskilt högt i jämförelse med andra summor som nämns i diverse trådar, snarare lågt. Jag föreslog alltså detta, och hade kanske i ärlighetens namn förväntat mig en prutning, men att jag i alla fall låg någotsånär rätt med priset. Detta med tanke på att företaget i fråga måste ha en enorm marknadsföringsbudget. Jag menar... reklam i TV4 är knappast gratis.

Det svar jag fick gjorde mig lite.... förvånad:

"Känns för mycket. Vi återkommer om vi ändrar oss."

Snopet? Ja, lite....

Ja, det är märkligt! Att inte bild uppskattas mer..
Jag menar.. Man kan köpa kontorsmateriel för 4000 i månaden, men kan inte lägga det på en bra bild som kan lyfta en annons eller liknande.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar