ANNONS
Annons

Sälja bilder i Norge (problem)

Produkter
(logga in för att koppla)

Muerto

Aktiv medlem
Tjena,

Sålde för 3 månader sedan en bild till en dagstidning i Norge för 400 nok (billigt, jag vet) och mailade över all info dom behövde för att betala mig i samband med att de fick bilden.

Bilden gick i tryck dagen efter de fått den dock utan mitt namn angivet. Dvs. de skrev inte vem som tagit bilden. Att ange fotografen måste väl vara praxis även i Norge om man inte specifikt undantagit det kravet i ett avtal?

Dessutom har jag nu 3 månader senare inte fått en krona för bilden.

Hur går jag vidare? Finns det schabloner för att räkna ut ersättning för utelämnande av fotografens namn även i Norge? I Sverige leder det ju till att man ofta kan begära dubbla ersättningen för bilden.

Hur elak ska man vara när de inte betalat på 3 månader? Jag har inget intresse av att göra affärer med den aktuella tidningen i framtiden eftersom de uppenbarligen är oseriösa, jag vill bara ha mina pengar...

Faktiskt har jag inte skickat någon påminnelse eftersom jag kom att tänka på det igår. Vilket gör att jag på den punkten inte tänker gå på särskilt hårt.

Men att de publicerade utan mitt namn känns som det största problemet. Har du något svar på hur reglerna ser ut kring det i Norge?

En byline är internationell praxis. Har svårt att tro att Norge skulle ha några egna regler kring detta.
(vet absolut inte alltså). Tror nog de slarvat med detta bara.
Fråga dem i samband med påminnelsen vetja?

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar