Annons

Sälja bilder genom Festivalphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

asa_86

Medlem
Sälja bilder genom Festivalphoto.net

Jag har i flera år fotograferat konserter där Festivalphoto.net stått för fotopasset. Fotar man åt Festivalphoto.net tar de 60% om bilderna skulle säljas. Jag har flera gånger funderat på om mina bilder har sålts utan min vetskap. Därför gjorde jag ett test och bad pojkvännen köpa en av mina bilder.

Festivalphoto.net har inte hör av sig till mig angående den sålda bilden. Finns det några andra här på forumet som har erfarenheter av att fota åt Festivalphoto.net? Hur fungerar det med liknande företag, som t ex Rockfoto?

Det känns som att jag fotat min sista spelning i Festivalphotos namn.
 
Senast ändrad:
Nu kommer jag inte ihåg var (på fotosidan) jag såg det men det finns en gratistjänst där man kan söka efter sina foton på nätet för att se om dom är publicerade någon annanstans. Inte 100%-igt, och det fångar givetvis inte om bilden är publicerad i någon tidning, men det kan ju vara värt ett försök. Det finns säkert någon som kan bidra med den url som jag inte hittar nu i hastigheten...

Edit: http://www.tineye.com/
 
Nu kommer jag inte ihåg var (på fotosidan) jag såg det men det finns en gratistjänst där man kan söka efter sina foton på nätet för att se om dom är publicerade någon annanstans. Inte 100%-igt, och det fångar givetvis inte om bilden är publicerad i någon tidning, men det kan ju vara värt ett försök. Det finns säkert någon som kan bidra med den url som jag inte hittar nu i hastigheten...

Du tänker nog på http://www.bildkollen.se/
 
jag plåtar för festivalphoto.net (antar att det är samma killar som du menar)

hur länge sedan var det killen din köpte bilden? Helt osagt ifall de är ärliga så är de garanterat långsamma... Så ifall du vill ta reda på ifall de faktiskt är ärliga får du nog vänta ett tag

jag väljer att tro att det är 100% ärliga men har idag inget vettigt system för att snabbt betala ut pengar per såld bild
 
Jag har i flera år fotograferat konserter där Festivalphoto.net stått för fotopasset. Fotar man åt Festivalphoto.net tar de 60% om bilderna skulle säljas..

1: Fotopass fixar du alltid själv, det är aldrig några problem, därmed är det DU som är fotograf och kan sälja bilderna.

2: Säljer bilderna gör du via www.imagedesk.se, 100Mb ingår i ett prov och sedan är det bara att lägga upp bilderna och basunera ut adressen till hela världen.

3: 60%, det kan ju inte bli ett skrov på grillen ens när allt är betalt?
 
Men 300kr exklusive moms per månad för Imagedesk låter som väldigt mycket pengar att lägga ut för en sådan tjänst. Får man inte sålt någonting så måste man punga ut med en himla massa pengar ändå.

/ Magnus
 
Men 300kr exklusive moms per månad för Imagedesk låter som väldigt mycket pengar att lägga ut för en sådan tjänst. Får man inte sålt någonting så måste man punga ut med en himla massa pengar ändå.

/ Magnus

Allt är relativt.
Jag har ett prov idag där jag lägger ut de bästa bilderna.
Faller det väl ut köper jag mer utrymme.
Är du medlem i BLF eller SFF får du rabatt.
 
Hur fungerar det med liknande företag, som t ex Rockfoto?

Jag puffar en gammal tråd, eftersom jag är nyfiken, men inte hittat nåt svar..

Får man betalt för att fota en spelning, om man jobbar/fotar för Rockfoto.nu?
Och i så fall hur mycket ersättning får fotografen?

Och om det är en konsert, i en storstad där flera fotografer finns representerade.. Vem får fotojobbet? Hur väljs fotograf ut till ett specifikt event så att säga?

(jag har mejlat en av bildredaktörerna på Rockfoto.nu, men jag har väntat drygt en vecka utan svar, så jag kastar ut frågorna här istället..)
 
Jag fotar konserter för decibell.se, och där är det först till kvarn att anmäla intresse för en spelning som gäller. Ingen betalning för fototillfället, utan det är när bilderna säljs som man tjänar nåt på det. Jag har inte sålt någon bild än, men har bara fotat 2st konserter sen jag började.

Efter en konsert så laddar man själv upp bilderna på hemsidan, lågupplösta, och om en bild blir såld så skickar man den högupplösta. På så sätt vet man att ingen kan köpa en bild utan ens vetskap.

jag gör inte heller detta för att tjäna pengar på det, utan för att få ta med mig kameran in då konsertfoto är nåt av det roligaste jag vet! Dessutom så får man ju oftast gå in gratis om man har fotopass :)
 
Om man fotar för Rockfoto så får man betalt om man säljer bilder. För det mesta är uppdraget spikat på förhand dvs fotografen vet att DN eller Aftonbladet kommer köpa bild från denna spelning. De flesta spelningar vi plåtar i sthlm brukar ha uppdrag. Men man kan också fotografera för nöjes skull om man vill det, detta är frivilligt!

Rockfoto tar 25% och fotografen får resten. Vi följer BLF:s prislista. Vid arkivbildförsäljning och printförsäljning tar vi 50% (dock är den andelen inte så stor inom genren konsertfotografering). Vi har ett system som gör att det inte går att köpa en bild utan att det rapporteras in direkt på fotografens konto automatiskt.

Om man bara vill tjäna pengar är inte konsertfotografering något man bör satsa på. Marknaden i Sverige är för liten och för nischad och man är ständigt som fotograf motarbetad av div management med fotokontrakt hit och dit. Att fota konserter gör man mer för att man tycker det är kul och om man har tur så går det jämt upp med den tid man lägger ned. Jag är dock långt ifrån att ens vara i närheten av detta. Men det jobb jag och några andra lagt ned genom tiderna möjliggör att andra har den möjligheten i alla fall hos oss.

Hoppas detta gav tillräckligt med svar på era frågor, ha en fin dag!
 
Kul Emma att du besvarade tråden och att du var så öppen med hur det fungerar hos er på Rockfoto. Att försöka slå sig in som fotograf handlar om att jobba på bred front, många strängar på lyran. Om man tittar på tex sportfoto så påminner det om konsertfotografering, förutom Bildbyrån så är det få eller inga fotografer i Sverige som lever enbart på sport. Det stora flertalet är sportintresserade som fotar på samma villkor som hos Rockfoto, vid sidan om annan typ av fotning eller ett helt annat jobb.
 
Jag har i flera år fotograferat konserter där Festivalphoto.net stått för fotopasset. Fotar man åt Festivalphoto.net tar de 60% om bilderna skulle säljas. Jag har flera gånger funderat på om mina bilder har sålts utan min vetskap. Därför gjorde jag ett test och bad pojkvännen köpa en av mina bilder.

Festivalphoto.net har inte hör av sig till mig angående den sålda bilden. Finns det några andra här på forumet som har erfarenheter av att fota åt Festivalphoto.net? Hur fungerar det med liknande företag, som t ex Rockfoto?

Det känns som att jag fotat min sista spelning i Festivalphotos namn.


Hejsan Åsa,

OM vi missat en utbetalning så skall vi självklart ordna till detta MEN jag hittar ingen fotograf vid namn Åsa Larsson i vårat system. Vi gör alla utbetalningar en gång per år. Om det är så att du bytt efternamn och mailadress så vänligen kontakta oss per email så löser vi självklart detta.

60% är det för de första spelningarna för att vi inte vill ha fotografer som enbart plåtar ett par spelningar utan vi vill ha långa samarbete.

/Rasmus
Festivalphoto.net
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.