Annons

Sälja bild till flera tidningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Tog idag en rolig bild på en ishockeymatch och tyckte den skulle passa bra som en liten notis.
Nu är de så att ja tänkte skicka den till metro och sthlm city och fråga om de finns något intresse för den. Hur går jag tillväga? behöver jag bara maila den till dom och vad skulle hända om båda använde den? dom köper väl inte ensamrätt på en bild?

Läste att standardpris för arkivbild är 660kr , ska man ta de för en lite mindre bild också? är det inkl. eller exkl. moms?

MVH Billy
 
Du säljer inte själva bilden utan rätten att låna bilden för en publicering. Du kan fritt sälja bildn till hur många du vill.

660 kronor är BLFs rekommendation för arkivbilder från frilansare med egen firma. Alltså inklusive soc avg.

Unika bilder har högre pris.
 
Jag tror inte det uppskattas om både Metro och Sthlm City ovetandes publicerar bilderna samtidigt. Då kan det vara rökt för den fotografen.
 
Det är riktigt att man inte brukar sälja till den direkte konkurrenten.

Ofta är det en bra väg att gå via en bildbyrå som Scanpix eller Pressens bild. Sen kan det ju hända att både Metro och Stockholm City köper samma bild via dem...
 
billyskate skrev:
Jo det var lite så jag tänkte också , om nu båda tidningarna publicerar kan de bli lite jobbigt...

MVH Billy

Nja. jag undrar det om det handlar om en sån här bilder. Vill de vara ensamma får de ju betala för det.

Ska du däremot ha en långsiktig relation med dem så.

men du ska ju erbjuda bilden till båda. Först till kvarn.
 
Mjo detta ver ju ingen bild som köps som högst bjudande :p , bilden var när en dommare tog av sig tröjan och hjälmen och bad den irriterade målvakten dömma själv istället. Det är något som inte jag ser varje dag och tyckte de var en lite rolig situation..

Men kan va bra å veta den dan man får en unik bild , att inte skicka ut och att båda ovetande publicerar den..

MVH Billy
 
ha, ha låter som en blivande klassiker, är du ensam om att ha den bilden så borde du inte kränga den som "arkivbild". Samtidigt så är det en nyhetsbild så det gäller att vara snabb i svängarna.

Ring den ena tidningen, nu, o fråga vad de betalar och om det är okej att du erbjuder den till "kollegan" också. Om inte, vad betalar de extra för att få ensamrätten?

Ibland kan man bli överraskad av hur mycket extra de är beredda att betala bara för "nöjet" att snuva kollegan...
 
froderberg skrev:
Du säljer inte själva bilden utan rätten att låna bilden för en publicering. Du kan fritt sälja bildn till hur många du vill.

660 kronor är BLFs rekommendation för arkivbilder från frilansare med egen firma. Alltså inklusive soc avg.

Unika bilder har högre pris.

Vad är pris per bild från amatör/blivande frilans?
Är BLF bara för frilans/yrkesfotografer?

Mvh Markus
 
haha nja jag nöjder mig med att maila city idag , är så pass nybörjare så jag nöjer mig med dom där 660 kronerna om dom ens vill ha bilden. Har en till fråga , får jag publicera bilden på internet innan den ev. kommer med i tidningen? får jag sprida och sälja bilden hur mycke jag vill även fast city köper den för en tidning?

Tänkte om jag kanske kunde lägga upp den här..

MVH Billy
 
Digi skrev:
Vad är pris per bild från amatör/blivande frilans?
Är BLF bara för frilans/yrkesfotografer?

Mvh Markus

BLFs prislista är bindande för dem som är medlemmar, främst frilansare. Men det är också lite branschstandard inom dagspress, men en rekommendation
 
billyskate skrev:
haha nja jag nöjder mig med att maila city idag , är så pass nybörjare så jag nöjer mig med dom där 660 kronerna om dom ens vill ha bilden. Har en till fråga , får jag publicera bilden på internet innan den ev. kommer med i tidningen? får jag sprida och sälja bilden hur mycke jag vill även fast city köper den för en tidning?

Tänkte om jag kanske kunde lägga upp den här..

MVH Billy

Om du inte avtalar något annat så har du full rätt att göra vad du vill med DIN bild. Men vänta med att publicera den här eller annorstädes till du vet mer om hur din köpare vill ha det o vad du får för det.

Jag vet en snubbe som krängde några bilder till Expressen, som ställde som enda villkor att Aftonbladet inte skulle få tillgång till bilderna. Det avtalet gäller än, över ett år efter publiceringen. Däremot har andra tidningar o media publicerat bilderna o jag kan själv sälja dem eller låta bildbyrån göra jobbet.
 
Ska bara lägga över min hemsida på min comhemserver istället för min egna hemserver , inte så kul att mitt internet segar om massa folk ska kolla :D

Obs! förvänta er inte för mycket , visst ser man att dommaren överlämmnar tröjan men förvänta er inte för mycke av bilden :p jag är amatör kom ihåg det..

MVH Billy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.