Annons

Sälja bild. singel omslag

Produkter
(logga in för att koppla)
Hansson skrev:
Hej!
Har ett litet problem.
HAr blivit ombed att sälja en bild som ska vara omslag på en singel för en ny artist.

Skivbolaget säger sig vara villiga att betala 1900 pluss moms för bilden och ska då ha rätt att använda den som omslag, pressbild och på aficher för CDn obegränsat. singeln ska till att börja med tryckas i 1000 ex och sedan mer om den säljer bra.

Själv känns ju priset extremt lågt om man råkar titta i BLFs ca. prislista.
Men vad vet väl jag som inte sålt bilder förut.

VAd tycker ni?
Ska man ta det?

BLF-listan för bild till DVD/CD/kasset säger:

"upplaga till 1000 ex omslag 2450 kr
upplaga till 3000 ex omslag 3915 kr
upplaga till 10000 ex omslag 5440 kr
upplaga till 50000 ex omslag 8445 kr

vid större upplaga begär offert.
Obsevera att bildpriset endast avser bild publicerad en gång på DVD/CD/kasset. Skall bild på DVD/CD/kasset användas särskilda reklamblad, affischer, på internet eller katalog utgår särskild ersättning."

Alltså 1900 kronor är rena rånet, med tanke på att de vill i princip ha fri användning av bilden.
På tala detta för dem hitta en medelväg där ni båda blir nöjda och kräv att få ny ersättning för bilden om singeln trycks i större upplaga.
Personligen tycker jag att du inte bör få ett pris under 5000 kr gärna mer och då ska du avtal exakt användning så inte bilden blir fri.
 
jag måste säga att det låter riktigt rimligt. ganska bra betalt faktiskt. man får ju tänka på vad det kostar att pressa upp en singel och vad man faktiskt kan sälja den för. beroende på hur omfattande produktionen är med tryck av booklet och liknande så kostar det mellan tolv och artontusen för 1000 cd skivor. om det kostar 15000 att producera cd'n (bara pressning och tryck av omslag, ingen inspelning, marknadsföring och andra kostnader) så ökas produktionskostnaderna för skivan med nästan 8 procent om man använder din bild. det känns faktiskt inte så jätterimligt att kräva mycket mer. det är en oerhört tight verksamhet att driva skivbolag. särskilt om det är ett lite mindre. som några andra har sagt. se det istället som en jättebra chans att få ut ditt namn och dina bilder.
 
XpvX skrev:
...det är en oerhört tight verksamhet att driva skivbolag. särskilt om det är ett lite mindre. som några andra har sagt. se det istället som en jättebra chans att få ut ditt namn och dina bilder.

Dock så är det ju inte enbart produktionskostnaderna du får räkna på - Du får ju även titta på vad man får in när man säljer skivan. Jag tror inte att man dealar ner inspelningskostnaderna på samma sätt. "Tjena grabben - Om vi spelar in hos dig så får ditt namn vara med på omslaget, men du kan tyvärr inte få betalt".

Märkligt att det är nästan är lite synd om skivbolaget i den här diskussionen. Det är ju precis lika tight isf att vara fotograf och driva eget.

Har man inte råd att betala produktionskostnaderna för vad det faktiskt kostar att spela in, trycka och promota en skiva, då tycker inte jag att man bör befinna sig i branschen - Precis som att fotografen får stänga om han/hon inte får täckning för sina produktionskostnader.

Helt enkelt en konsekvens i en ekonomisk verklighet.
 
Nu vet vi ju inte hur unik den aktuella bilden är, men förmodligen är den utbytbar o det kanske blir konsekvensen av att hävda sin "rätt" in absurdum. Då slutar det med noll och niente o bilden blir kvar i byrålådan.

Vem vinner på det? Nån yrkesfotograf i Södertälje som vi inte ens känner kanske... som säljer en gammal arkivbild för 700 spänn...

Den som gapar efter...

Nä, hugg de 1900 o se det som ett referensjobb. Försök få in en klausul om att du ska ha mer stålar om upplagan överstiger de ursprungliga 1000... får de använda bilden i sin reklam ökar chansen att de lyckas med det o så är du inne i en positiv spiral...

Så skulle jag ha gjort. Så har jag gjort. Jag har sålt bilder till priser som "yrkesfotografer" skulle rycka mej i öronen för... men so what?
 
HDFS) (KGS skrev:
Den som gapar efter...

Nä, hugg de ...

till priser som "yrkesfotografer" skulle rycka mej i öronen för... men so what?
´

Det förkrlarar saken. Vilka långa öron du har och vilken stor mun och vilka långa naglar ...

He he, ursäkta bildstölden KG, kunde bara inte låta bli. ;--)
 

Bilagor

  • kg.jpg
    kg.jpg
    21.9 KB · Visningar: 238
Ha! en bildstöld 100% påslag!
Ha! en otillåten manipulation! 100% påslag!
Ha! en till! 100% påslag!
Ha! ingen fotograf angiven +30%

Utgångspriset är dock noll spänn så du klarar dej lindrigt ;-)

Sov gott!
 
GÖr annars en "anit-loket" och begär pengar per såld skiva, blir gruppen väldigt känd kan du ju göra stora pengar på kuppen, annars får du se det som en kul grej att du syns, givetvis bör du ju ta något betalt som grundavgift, men för ett mindre skivbolag är det nog lättare att hosta upp 1000spänn och sedan kanske 50öre/såld skiva

2000 ex = 1000 spänn till ger +100 från ursprungsbudet.

Givetvis måste det i avtalet på någotvis begränsas hur mycket afficher och marknadsföringsbilder de vill trycka

// Anders


EDIT: För Er som inte vet, avböjde Loket just ett bud på 50 öre per såld bingolott
 
Bara en fundering här. Om man som privatperson säljer till företag är de skyldiga att betala arbetsgivaravgift vilken ligger på ca 28%. Så kostaden för dem blir alltså 1900 X 1.28 =2432.
 
OJojoj!
TAck för alla komentarer.
VAr orolig att ingen skulle idas yttra sig.
Särskillt tack får jag säja till KG Stolt för den prislistan. HAr bara BLF.s själv.
TAck till alla andra också.
För att klarlägga så fotades bilden som en kul grej åt artisten som jag känner privat för ett och ett halft år sedan. Å nu när Singel skulle göras kontaktades jag för att dom ville ha med den.
Så på det viset är det.
Får väl se hur det slutar. Men självklart blir det do krav att namn alltid ska finnas med vid publisering.
Tack Erica också för den påminnelsen. Men självklart vill skivbolaget att jag skaffar F-skatt innan dom köper den.
Tack igen!
 
Håller fullständigt med Ollars.
Att fullständigt skita i BLF:s prislista är knappast tufft och förstör för de som verkligen satsar på foto som ett yrke.
Det enda sådant medför är att pressa ner priserna för samtliga fotografer.
Ska du se det som pr att sälja bilderna billigt lär du ju inte få mer betalt nästa gång de vill ha en bild.
/Martin
 
Jag tycker man ska betrakta prislistorna som riktmärken som man inte i alla lägen slaviskt kan följa. Som amatör kan man i regel inte komma upp i samma kvalitet i arbetet som många professionella. Att anlita en professionell fotograf innebär ju inte bara att man betalar för bilden i sig, utan även för den tillförlitlighet det ger. Sen handlar det ju en del om vem köparen är. Fotar man en erkänd artist på ett känt "major" skivbolag så är det en sak. Fotar man någon totalt okänd artist på ett litet independent skivbolag är det en annan. För den skull ska man inte sälja ut sig för billigt, men man måste kunna vara flexibel. Man kan då, som nämnts tidigare, skriva in i avtalet att priset gäller för tex 1000 singlar eller att man får royalty för varje såld platta.

/D
 
Fel

Erica Andersson skrev:
Bara en fundering här. Om man som privatperson säljer till företag är de skyldiga att betala arbetsgivaravgift vilken ligger på ca 28%. Så kostaden för dem blir alltså 1900 X 1.28 =2432.

Om jag utför uppdrag utan att ha F-skattsedel ska uppdragsgivaren dra skatt på mitt arvode och betala arbetsgivaravgift. Har jag F-skattsedel betalar jag själv in skatt och egenavgifter.

Säljer jag en vara eller upplåter en rättighet, som i detta fall där det gäller upplåtande av publiceringsrätt (vilket ju är vad det rör sig om vid arkivbildsförsäljning), ska köparen varken dra skatt eller betala arbetsgivaravgift utan jag som köpare ska ta upp betalningen i näringsbilaga till min deklaration. Detta gäller alltså även om jag har A-skatt.

Kortfattat kan sägas att F- eller A-skatt endast skiljer sig åt när det gäller ersättning för arbete , alltså för uppdragsfotografering men inte för arkivbildsförsäljning.
 
Björkén har en sann åsikt där, om att man inte alltid kan följa blf helt och hållet, vilket inte jag heller gör, men jag tycker det är beklämmande att en del totalt tycks förakta denna lista.
Självklart kan man inte ta fullt betalt som amatör om det gäller någon liten singel på något undergroundföretag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.