ANNONS
Annons

Säkring av kameraobjektiv vid klättring

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Jag har behov av att säkra kameraobjektiv och en blixt när man pysslar med extremsporter så att de fångas upp av en lina när man tappar dem. Jag kommer enbart ha en hand fri och kommer vara utsatt för knuffar/stötar så det finns risk att tappa grejer.

Det jag söker är alltså en 20-30 cm lång lina som är fäst i objektivet eller blixten med en karbinhake i andra änden. Om jag har objektivet i bältesväskan har jag karbinhaken i bältet eller någon form av sele. När jag skall byta objektiv så fäster jag karbinhaken i kameraremmens karbinhake som är fäst i stativgängan. På så sätt är altid objektivet fäst i en ögla på kameran eller bältet när man håller på och byter grejer.

Då är frågan, hur sjutton får jag fast en lina med en karbinhake på ett objektiv. Är det någon som byggt något liknande?

Kanske en dum fråga, eftersom jag inte är klättrare …
Men varför inte använda ett zoom-objektiv som täcker de brännvidder du vill ha, eller två kameror?
Så du slipper byta objektiv … Och alltid ha blixten på.

Ja, det är en tanke. Jag vet bara inte riktigt var jag skall ha en andrakamera. Blixten vill jag inte ha på annat än när det är hyffsat kontrollerade situationer med tanke på risken för skador. Hittar jag ingen bra lösning blir det såklart bara ett objektiv som används.

Under sommaren kommer jag förmodligen fota i tre situationer där att tappa saker inte är ett alternativ.
*I en klättersele alternativt firar jag mig en bit ned och fotograferar sedan på bergväggen då jag inte är en klättrare och förmodligen inte kommer upp. Men ned kommer man ju alltid =) Ta några bilder med telezoomen, byta objektiv till vidvinkel och fota dem på närmare håll när de klättrar förbi mig.
*Från en helikopter, i någon form av sele för att kunna kommer en bit nedanför/bredvid helikoptern.
*Från en motorcykel. Här är det ju inte så kritiskt då man helt enkelt kan stanna och bara byta till de grejer man vill.

Det finns universella stativfästen som man monterar på objektivet som en klämring för att kunna fästa det på stativ, och då har Du en gänga i vilken Du kan skruva i en ögla och fästa Din säkerhetslina i, vet att Tamron har en sådan klämring för olika diametrar och den är bra hade en på mitt stora tele förut, mycket stabil och bra kasnke en lösning?

Det som jag undrar över är hur Du ska kunna byta objektiv på en systemkamera med bara en hand, det krävs tvåhandsfattning för att göra det på alla kameror jag sett och använt, kan kanske orsaka lite problem?

Det finns universella stativfästen som man monterar på objektivet som en klämring för att kunna fästa det på stativ, och då har Du en gänga i vilken Du kan skruva i en ögla och fästa Din säkerhetslina i, vet att Tamron har en sådan klämring för olika diametrar och den är bra hade en på mitt stora tele förut, mycket stabil och bra kasnke en lösning?

Det som jag undrar över är hur Du ska kunna byta objektiv på en systemkamera med bara en hand, det krävs tvåhandsfattning för att göra det på alla kameror jag sett och använt, kan kanske orsaka lite problem?

En sån där klämring låter intressant, var kan man köpa en sådan?

Hur man byter med en hand? Jadu, gör man inte alltid det? =) Jag brukar hålla i det nya objektivet med vänster hand, tar bort det gamla med höger. Sen snabbt på med det nya för att hålla smuts borta. Har man bara en hand så får man naturligtvis vara lite långsammare och lämna kameran öppen för smuts under några sekunder.

Jag har aldrig fotat professionella klättrare men gör båda delarna (klättrar och fotograferar) med vänner och kanske kan ge några tips.

Jag har sällan med mig två objektiv upp, men de gångerna jag har det så har jag haft två objektivväskor hängandes i selen (typ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=455812). Ta av ett objektiv, lägg i det tomma fodralet och ta sedan upp det andra objektivet och sätt på. Aldrig haft problem med att tappa något, och dessutom så brukar jag (och som det verkar på dig med) ha ett vidvinkel och ett tele vilket brukar ge tillräckligt med tid för att byta medans klättraren kommer närmare.

Jag har aldrig använt blixt, och beroende på vad för typ av fotograferande du ska göra skulle jag fundera igenom det och prata med klättrarna om det innan. Mest då jag själv som klättrare skulle tycka det är irriterande om jag klättrar något nytt/svårt. Men det beror som sagt på kättringen och om klättrarna är där för att ta bilder så lär det nog inte vara några problem, men är det first ascents så är det nog lite mer känsligt.

Annars så glöm inte bort att scouta miljön och väggen i förväg. Att fota klättring är ju väldigt svårt då det är ofta som den optimala platsen inte är fysisk tillgänglig.

Lycka till!

En sån där klämring låter intressant, var kan man köpa en sådan?

Hur man byter med en hand? Jadu, gör man inte alltid det? =) Jag brukar hålla i det nya objektivet med vänster hand, tar bort det gamla med höger. Sen snabbt på med det nya för att hålla smuts borta. Har man bara en hand så får man naturligtvis vara lite långsammare och lämna kameran öppen för smuts under några sekunder.

Nja jag tänkte mest på att jag brukar ha kameran i ena handen och sköta bytet med den andra och Du lär ju behöva hålla Dig fast med en hand därav funderingen hur Du kunde hålla både kameran och byta lins med en hand ?

Jag köpte min här http://www.l-foto.se/tamron.html ihop med telet och det finns kvar än ser jag, annars på tradera e-buy mm.

Hej
När jag fotar klättring så har jag en öppen krok i stativgängan så jag kan hänga av mig kamerorna i selen. Jag har även ett axelband så att om jag skulle tappa dom så hänger dom kvar. Krokarna gör så att man slipper vikten runt axlarna och att dom hänger stabilt i selen när jag klättrar upp och ner för klippan.bild.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar