Annons

säkerhetskopiering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

svewik

Medlem
Hej.
Är det någon som kan berätta utförligt var taggarna lagras i Photoshop CS, Photoshop Album Starter Edition, och Photoshop Elements? Jag har nämligen provat alla 3, men avinstallationerna städar inte upp ordentligt. Nu ligger här mappar och kataloger, så jag vet inte var CS lagrar sin bildinformation.

Om man lägger ner tid och möda på att upprätta en bilddatabas, måste man ju se till att ta säkrerhetskopia på allt, Inte enbart bilderna!!!

Förhoppningsvis finns det en funktion för att skriva ner taggarna i bildfilerna. Och då räcker det ju med backup på bilderna och dessutom kan du byta katalogprogram i framtiden och mottagare av dina bilder kan läsa taggarna.

Är taggar och nyckelord samma sak?

Jasså!? Taggarna sparas i själva bildfilsinformationen, det visste jag inte. Tänkte att eftersom det är samma tillverkare av Photoshop Album så tillämpas samma princip. Under "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Photoshop Album\Kataloger" sparas nämligen en fil som heter "Min katalog.psa". Jag har lärt mig att man måste säkerhetskopiera den tillsammans med bildfilerna för att kunna vara säker på att kunna återställa!
Är du säker? Du säger "Förhoppningsvis" ?!
/Sven

De flesta katalogprogram sparar alla taggarna i sin databas, i ditt fall "Min katalog.psa". Dessutom brukar det finnas en funktion som skriver ner taggarna i bildfilen. Detta är alltså något som inte sker automatiskt utan du måste välja att det ska göras.
Jag rekommenderar starkt att du gör det. Då spelar det ingen roll ifall katalogen försvinner och bilden bär med sig all info oavsett vart du skickar den.

Javisst.. Jaaa!
Det funkade! Jag skrev in ett nyckelord i Photoshop CS och kollade filinformationen med ACDSee och; se däär! Där fanns nyckelordet med.
Tusen tack för hjälpen !
Nu återstår då det svåraste; att hitta på vettiga taggar !!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar