Annons

Säkerhetskopiering av minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Finns det någon liten bra "manick" som gör att man kan ta säkerhetskopior av sina minneskort på resande fot?

Tänker mig något litet smidigt där man i ena änden stoppar in sitt SD eller CF-kort, i andra änden så sätter man in ett USB-Minne eller liknande och kopierar sedan över bilderna som finns på kortet.

Vore smidigt att slippa ha med sig dator och liknande när man är på resande fot, men ändå vill kopiera sina bilder (för att minimera risken för förlust vid t.ex. stöld eller trasigt minneskort osv)

/Jocce

Valfri smartphone eller surfplatta som klarar Usb-on-the-go

Vill dock helst ha dem till ett löst medium, typ ett annat minneskort eller en USB-sticka.

Eller menar du att man "mellanlagrar" dem på telefonen/plattan o sen kopierar ut till ett annat minneskort?

Fungerar minneskortsläsare med en smartphone utan problem?

/Jocce

Vill dock helst ha dem till ett löst medium, typ ett annat minneskort eller en USB-sticka.

Eller menar du att man "mellanlagrar" dem på telefonen/plattan o sen kopierar ut till ett annat minneskort?

Fungerar minneskortsläsare med en smartphone utan problem?

/Jocce

Antingen mellanlagring, eller en hub där du kopplar in kortläsare och usb minne. Jag använder båda metoderna när jag tex är på semester med min Galaxy S2. Det är bara att köpa till en särskild usb-otg-kabel för ett par hundra.

Vill dessutom helst ha det på ett litet och ej mekaniskt medium, dvs typ minneskort/usb-sticka osv...
(Lättare att gömma/låsa in, mindre chans att det går sönder och går att posta iväg vid behov)

/Jocce

Tror det enklaste är att skaffa en kamera med dubbla kortplatser och låta kameran spara bilderna på båda korten.

Man kan ju tänka sig att förslaget om kamera med två kortplatser genomförs med flera, inte så stora kort, då kanske förlusten av ett par är överkomlig.
Fast - om kameran blir stulen redan första dagen - då har TS problem som inte enkelt låter sig lösas med rådgivning.

Tror det enklaste är att skaffa en kamera med dubbla kortplatser och låta kameran spara bilderna på båda korten.

Jag har kamera med två kortplatser och troligen något liknande jag kommer göra om jag inte hittar något annat alternativ.

Problemet är bara att kompakten, som används minst lika mycket inte har denna funktion...

Men där kan man kanske använda kameran som just "kopieringsmaskin"?

/Jocce

Tja, då behövs ju ingen backup heller, ingen kamera = inga bilder :(

Det är en av anledningarna till backup.

Ett kort med alla bilder tagna fram till senast man var på hotellrummet ligger väl undangömt.
Kameran blir stulen (antingen på stan eller från rummet om man är iväg på något)

Vips så har man fortfarande alla bilder kvar, fram till den punkten så klart :)

/Jocce

För mig är backup en kopia i absolut nödfall.
Därför syncar jag JPG-kopior direkt ner till min iPhone som därefter syncar till min dropbox.
JPG funkar ju till det mesta och jag har aldrig behövt nyttja backupen.

/stefan

Det är en av anledningarna till backup.

Ett kort med alla bilder tagna fram till senast man var på hotellrummet ligger väl undangömt.
Kameran blir stulen (antingen på stan eller från rummet om man är iväg på något)

Vips så har man fortfarande alla bilder kvar, fram till den punkten så klart :)

/Jocce

Precis så menade jag också Jocce.
Tur att vissa förstår medans andra bara vill missförstå :)

Kör man med dubbla minneskort kan man ha ett med sig och andra kopian på hotellrummet. Kräver förstås många mindre minneskort, men det kan ju trots allt bli billigare än en separat extra enhet att släpa runt på sina resor.

Precis så menade jag också Jocce.
Tur att vissa förstår medans andra bara vill missförstå :)

Kör man med dubbla minneskort kan man ha ett med sig och andra kopian på hotellrummet. Kräver förstås många mindre minneskort, men det kan ju trots allt bli billigare än en separat extra enhet att släpa runt på sina resor.

Billigast är nog mitt sätt . Dessutom backas det upp i samma sekund som man tar foto i kameran och är man i Sverige ett är på ett hotell med Wifiuppkoppling sker även syncning till Dropbox i samma veva.
Så blir man rånad så är bilderna räddade även ifall telefonen blir stulen.

/Stefan.

Hyperdrive Colorspace

Hyperdriven är en gudagåva; jag har haft min sen 2008. Den är liten och behändig, och gör vad den ska göra - kopierar bilder från minneskort, samt visar bilder - och inget annat. För att radera bilderna krävs det att man gör flera knapptryckningar, så risken för att man raderar bilder av misstag är mininmal.

Jag köpte en Hyperdirve utan hårddisk, och stoppade sen in en vanlig 2,5 " 320 GB-disk i den. I de Hyperdrive-modeller som säljs nu går det också bra med en SSD. Hur mycket snabbare kopieringen går med en SSD är en annan fråga. Vinsten ligger nog i att effektförbrukningen minskar samt att enheten blir mer stötsäker än med en roterande disk.

Det är enkelt att montera en hårddisk i en Hyperdrive. Så här går det till:
http://gregannandale.com/gear/in-the-field-photo-backup-part-2-hyperdrive-colorspace-ssd/

På resor kopierar jag bilderna från minneskortet eller minneskorten till Hyperdriven varje kväll. Fullskrivna minneskort lägger jag undan istället för att formatera om och återanvända, och formaterar dem först när jag kopierat bilderna till en dator hemma.

Ett sätt att höja datasäkerheten ett snäppt till är att använda ett räddningsprogram för att kunna återvinna bilder när det blivit fel på ett minneskort, eller när man har råkat formatera om ett kort innan bilderna har säkerhetskopierats. Programmet Photorescue (och kanske andra program) har en förbluffande förmåga att snoka rätt på filer på minneskort som formaterats om och delvis börjat fyllas på med nya bilder. Rekommenderas starkt med tanke på att priset är en struntsumma:
http://www.datarescue.com/photorescue/

Hyperdriven är en gudagåva; jag har haft min sen 2008. Den är liten och behändig, och gör vad den ska göra - kopierar bilder från minneskort, samt visar bilder - och inget annat.

Och den är snabb. Min är av ungefär samma årsmodell som din och kopierar en gig i minuten. De nya modellerna lär vara dubbelt så snabba.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar