Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radera bilder från båda minneskorten (5D mkIV)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör alltid med två kort i kameran, och har den vanligtvis ställd på att växla till det andra om det första blir fullt.
Däremot fotograferar jag ibland med två olika jpeg-storlekar på de olika korten, när jag vet att en del av bilderna ska skickas via e-mail. Då kör jag minsta möjliga jpeg, med sämsta kvalité, på det ena kortet, och en "bra" jpeg på det andra. De små är redo att skickas direkt. De blir ofta ca 500 kByte, så det går bra att skicka några stycken. Skulle jag sen mot förmodan behöva glo på någon detalj har jag en "riktig" jpeg också.

När man raderar bilder görs det alltid på det kort som står som primärt kort i inställningarna (playbackkortet).

Med en miljon redigerade bilder hittills så lägger du nog mycket av din vakna tid på redigering.

Hur lång tid tar det att redigera en bild?

Inte en miljon redigerade bilder, en dryg miljon tagna bilder, det är backuppen i kameran som är relevant för andrakortet, inte långtidslagringen och hårddiskkrascher som är en annan diskussion (om väl så intressant). ((alla hårddiskar kraschar över tid, jag har inte upplevt samma problem med kort))

Jag brukar räkna med åtminstone två-tre timmars redigering per fototimme. Redigerar i batch så man kan inte prata om stycketid.

Hur mycket tid lägger du ned?

Inte en miljon redigerade bilder, en dryg miljon tagna bilder, det är backuppen i kameran som är relevant för andrakortet, inte långtidslagringen och hårddiskkrascher som är en annan diskussion (om väl så intressant). ((alla hårddiskar kraschar över tid, jag har inte upplevt samma problem med kort))

Jag brukar räkna med åtminstone två-tre timmars redigering per fototimme. Redigerar i batch så man kan inte prata om stycketid.

Hur mycket tid lägger du ned?

Jag retades bara.
Du säger att du har 1 miljon bilder, och du säger att du redigerar alla dina bilder. :)

Jag redigerar inte alls. Jag sparar RAW ifall jag skulle få för mig att redigera.

Jo föresten, bilderna på Flickr beskär jag och rätar upp med Flickrs inbyggda redigeringsfunktion. Det brukar ta några sekunder per bild.

Är det kanske dags att starta en egen diskussionstråd om användandet av dubbla minneskort och kombinationen med RAW och Jpeg?
Utifrån mitt ursprungsinlägg och fråga har det blivit off-topic. Samtidigt är det en intressant diskussion och möjlighet att få insikt i olika typer av arbetsflöden som kanske kan ge idéer och tankar kring sin egen.

Jag retades bara.
Du säger att du har 1 miljon bilder, och du säger att du redigerar alla dina bilder. :)

Jag redigerar inte alls. Jag sparar RAW ifall jag skulle få för mig att redigera.

Jo föresten, bilderna på Flickr beskär jag och rätar upp med Flickrs inbyggda redigeringsfunktion. Det brukar ta några sekunder per bild.

Retas gärna, det piggar upp. Jag menade förstås att av alla bilder jag använder så redigerar jag alla (vilket är rätt självklart efterom jag inte har några jpeg från kameran) och då jag som alla andra (?) gallrar så blir det mer att hålla reda på med jpeg+raw. Hos mig är en jpeg en bra signal på att jag gjort färdigt bilden om jag någon gång tvekar.

Är det kanske dags att starta en egen diskussionstråd om användandet av dubbla minneskort och kombinationen med RAW och Jpeg?
Utifrån mitt ursprungsinlägg och fråga har det blivit off-topic. Samtidigt är det en intressant diskussion och möjlighet att få insikt i olika typer av arbetsflöden som kanske kan ge idéer och tankar kring sin egen.

Andras arbetsflöden är alltid intressant och väl värt att diskuttera och försvara egna om man får frågor. Tycker det är bra att admin låter diskussionen fortsätta i tråden, utbrutna OT-diskussioner brukar nästan alltid dö eftersom följarna inte brukar följa med till nya tråden.

Jag hittade en lösning.
I meny ”skiftnyckel” > flik 1, kan man välja Playback > kort 1 eller 2.
Kameran stod där på Kort 1 (CF) och jag bytte till Kort 2 (SD). Då blir det att kameran raderar bilder från det kortet.

Att samtliga bilder ligger kvar på CF-kortet är inget problem, även om jag gärna sett valmöjligheten att även kunna radera från det.

Det här gillas, att du delar med dig av lösningen när du hittat den så andra kan finna svar på samma sak :)

Förstår dig helt i din hantering av det hela. Gillar också att rensa bort rena missar och skräp direkt i kameran, men då ha backup UTIFALL man skulle krånglat sig, toppen.

Jag kör RAW+JPG.

Jpegarna går oförvanskat direkt till Flickr. Ofta via 4G-uppkoppling. RAW lagrar jag på NAS när jag kommer hem. Oftast via kortläsare.

Blir inget tjafs alls.

Petter

Wow!
Jag måste ta o träna lite med fotbollsbilderna. Kanske också skaffa bättre utrustning! :)
Sitter och fixar alla bilder som ska upp på min "fotbollsida" och de är alla i RAW.
Stort eloge till dig som är på en helt annan nivå än mig.
Är f%n jobbigt och tidskrävande det lilla jag gör. Typ sålla, beskära, räta upp och jämna till exponeringen. Det blir ju ett par hundra bilder per match.

/Stefan

Det går inte att göra med mina kameror. En RAW och en jpeg, ja, men inte två RAW och en jpeg.

Det går nog inte med mina heller. Så istället skulle jag alltså köra RAW+JPG på två kort om jag ville ha backup mot korthaveri.

Jag har faktiskt råkat ut för någon sorts korthaveri en gång. Jag sparade RAW på ena kortet och JPG på andra. Plötsligt så märker jag att kortlampan lyser långt efter senaste serien. Och den bara fortsätter att lysa. Jag stänger då av kameran, varpå en text kommer upp på displayen: ”sparar 14 bilder”.
Men den räknar aldrig ner. Och kortlampan lyser fortfarande. Jag startar kameran igen och tar en bild. Sedan är bufferten full.
Till slut öppnar jag kortluckan och tar ur JPG-kortet, trots att kortlampsn lyser, och varningstext på displayen.
Med bara ena kortet i gick allting bra igen.

Det knepiga är att de femton bilder som låg i buffert inte fanns sparade på något av korten.

PS
”korthaveriet” i föregående kan ha berott på att jag hade två CF-kort av olika märke och storlek i kameran vid tillfället.

Nu blandar du många olika sorters backup, jag pratade om att använda andra kortplatsen i kameran som omedelbar backup.

Jag har aldrig någonsin kört backupkort i kameran och inte heller förlorat någon bild pga detta. Statistiskt är risken mycket nära noll baserat på många års digitalt fotograferande. Däremot har jag förlorat bilder då jag inte varit fotoberedd pga kort- eller batteribyte. Det går att lösa genom att man har ett extrakort i kameran som inte är backup utan vanligt kort (och stora batterier). Då fortsätter kameran med kort två när kort ett är fullt.

Poängen är att många skyddar sig mot något som extremt sällan händer och istället utsätter sig för en högst konkret annan väsentligt högre risk: eldavbrott. Det tar dessutom mer tid att byta två kort. Och ju fler kort du har desto större är risken för förväxling.

Då har du haft mer tur än mig, då jag faktiskt förlorat bilder pga av korthaveri, och jag har bara fotat ett par hundratusen bilder :)

Jag har alltid inställt på att spara Raw på båda korten, ser inte meningen med att spara jpeg precis som du är inne på. Speciellt när jag tex fotar bröllop så skulle det vara katastrof om ett kort blir korrupt. Tycker det inte är något större problem att hålla reda på om jag behöver byta kort eller inte, precis på samma sätt som jag håller reda på att jag har batteri eller inte.

Då har du haft mer tur än mig, då jag faktiskt förlorat bilder pga av korthaveri, och jag har bara fotat ett par hundratusen bilder :)

Jag har alltid inställt på att spara Raw på båda korten, ser inte meningen med att spara jpeg precis som du är inne på. Speciellt när jag tex fotar bröllop så skulle det vara katastrof om ett kort blir korrupt. Tycker det inte är något större problem att hålla reda på om jag behöver byta kort eller inte, precis på samma sätt som jag håller reda på att jag har batteri eller inte.

Jag har haft ett par korthaverier men vad som hänt är att kameran tagit extremt lång tid på sig att skriva, i bland flera minuter. Jag var lite illa till pga resa så jag kunde inte sluta använda dem. Bilderna gick dock lätt att läsa sedan.

Skulle det hända under ett bröllop byter jag kort eller kamera.

Det går nog inte med mina heller. Så istället skulle jag alltså köra RAW+JPG på två kort om jag ville ha backup mot korthaveri.

Jag har faktiskt råkat ut för någon sorts korthaveri en gång. Jag sparade RAW på ena kortet och JPG på andra. Plötsligt så märker jag att kortlampan lyser långt efter senaste serien. Och den bara fortsätter att lysa. Jag stänger då av kameran, varpå en text kommer upp på displayen: ”sparar 14 bilder”.
Men den räknar aldrig ner. Och kortlampan lyser fortfarande. Jag startar kameran igen och tar en bild. Sedan är bufferten full.
Till slut öppnar jag kortluckan och tar ur JPG-kortet, trots att kortlampsn lyser, och varningstext på displayen.
Med bara ena kortet i gick allting bra igen.

Det knepiga är att de femton bilder som låg i buffert inte fanns sparade på något av korten.

Så det hjälpte inte med backupkort???

[...]

Så det hjälpte inte med backupkort???

Det är ju inte backup det handlar om egentligen. Men visst har det beröring på ämnet.

På min förra kamera körde jag RAW på CF-kortet och JPG på SD-kortet.

Nuvarande kamera tar två CF-kort. Jag provade vid tillfället att köra ett lite äldre CF-kort för JPG.
Och plötsligt hängde sig kameran, kan man säga.

Vad det beror på vet jag inte, men misstänker att det var för att korten var av olika specifikation. Har tidigare kört två lika kort utan några hängningar.

Konsekvensen blev hur som helst att jag tappade femton bilder, plus några till som jag inte kunde ta medan jag fipplade för att få igång kameran igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar