Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säkerhetkopiering, hur skall jag göra?!

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Hallå! Jag skulle behöva lösa det här med ett vettigt system för säkerhetkopiering...
Idag ligger alla mina bilder på min bärbara dator och den är säkerhetskopierad med timemashine.
Problemet är nu det att jag inte får plats med alla mina bilder på datorn utan behöver flytta delar av min bildbank till extern hårdisk!

Hur löser man detta smidigast? Jag har en 3 tb hårdisk och en 500gig. Jag tänker att jag skulle kunna lägga de bilder som inte får plats på datorn på min 500gig hårdisk och sedan använda 2tb hårdisken för att göra backup på allt! Kan detta fungera och hur löser man det i praktiken?

Mvh

Några principer:
- Du behöver skydda dig mot hårdvara som går sönder (Hårddisken kraschar eller hela byggnaden brinner)
- Du behöver skydda dig från misstag (Råkat radera mapp, filer etc.)
- Du behöver skydda dig mot elaka ransomware(Som krypterar dina filer)

Lösning:
För att skydda dig mot alla tre problem ovan så behöver du en oberoende backup på annan plats. Om huset brinner ner fungerar knappast din externa HD som sitter med en sladd till din huvuddator, har du någon form av automatiserad backup så är risken alltid att ditt misstag eller den elaka krypteringen också hamnar på backupen.

Undvik alla typer av lösningar som kräver att du stoppar in din backup i någon specifik hårdvara, när du behöver din backup kanske det inte går att få tag i det raid-kort du använde eller den NAS som brann upp.

Detta är något jag också funderar över, de jag tittat på är elgigantens lagrings erbjudande över nätet, 500:- om året fritt utrymme och automatisk backup av mappar filer så som man vill!

Någon som vet mer om detta, är de nå att ha som alternativ?

Det var inte allt för länge sedan OnOff och Expert gick i konkurs. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att låta deras hårt pressade konkurrenter ta hand om min kära bildsamling.
Elgiganten är bra på mycket, men deras Online Backup har jag aldrig läst om, inte i något test eller recension. Vem är det som sköter denna tjänst åt dem? Hur länge vill du lagra data i molnet?

Bättre är om du anlitar en firma som lever på att lagra din data säkert. Det finns flera stora aktörer, mitt val efter noga jämförande blev Crashplan med deras tjänst Crashplan+.
Köper du för fyra år hamnar du på årspriset 312kr för obegränsat utrymme.

Crashplan har funnits i över 6år och är bland de största aktörerna idag. Självklart kan du välja att kryptera dina filer så att ingen hos Crashplan kan kika på det du lagrar.

Grundtänket bör vara:
  • Originalfiler på en plats. Hårddiskar är billigt idag, 3TB går loss på ca 1000kr, och har du en bärbar kan du få max 1TB för ca 900kr.
  • Lokal säkerhetskopia för snabb åtkomst, tex när du raderar en fil av misstag. Timemachine sköter detta fint och smidigt. Dock är Timemachine inte jättestabilt/säkert, en liten brasklapp
  • Avlägsen säkerhetskopia för de gånger då den lokala inte fungerar eller finns tillfällig. Den här återställnigen kommer antagligen att ta mycket tid, kanske ett par veckor?, men när tjuven/eldsvådan/vattenläckan varit framme så är nog inte tiden ditt största problem.

Crashplan kan redan i gratisversionen använda lösa/USB -hårddiskar att säkerhetskopiera till.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto