Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
säker utbildning?
- Trådstartare Kraftwerk
- Start datum
Fotosidan redaktion 2
Aktiv medlem
Bildjournalistik...
på Mitthögskolan i Sundsvall är en bra fotoutbildning (är helt digital). Jag går själv där, vi är den första kullen eftersom utbildningen startade i höstas.
Jag har inte vidare bra betyg (13 i snitt) och har ett dåligt resultat från högskoleprovet, ändå kom jag in.
Kolla här:
http://www.mh.se/utbildning/katalogen/katalog.asp?wi=program&idnr=133
Fråga gärna mer om du vill veta något
//Jessica
på Mitthögskolan i Sundsvall är en bra fotoutbildning (är helt digital). Jag går själv där, vi är den första kullen eftersom utbildningen startade i höstas.
Jag har inte vidare bra betyg (13 i snitt) och har ett dåligt resultat från högskoleprovet, ändå kom jag in.
Kolla här:
http://www.mh.se/utbildning/katalogen/katalog.asp?wi=program&idnr=133
Fråga gärna mer om du vill veta något
//Jessica
Fotosidan redaktion 2
Aktiv medlem
Hej Per-Olof!
Det är inte så konstigt att du inte har sett den, utbildningen startade i höstas. Ja, du måste ha läst foto A och B, eller liknande. En kurs kan fungera minst lika bra
Kolla upp det med lärarna, Pelle Kronestedt och Ingemar Fagerström.
Det är en utbildning jag rekommenderar! Kör hårt!
//Jessica
Det är inte så konstigt att du inte har sett den, utbildningen startade i höstas. Ja, du måste ha läst foto A och B, eller liknande. En kurs kan fungera minst lika bra
Kolla upp det med lärarna, Pelle Kronestedt och Ingemar Fagerström.
Det är en utbildning jag rekommenderar! Kör hårt!
//Jessica
Kanadabalsam
Aktiv medlem
Tips i FOTO
I senaste FOTO såg jag lite hastigt att de listade utbildningar.
I senaste FOTO såg jag lite hastigt att de listade utbildningar.
www.tille.se
Aktiv medlem
En av lärarna från Gamleby Fotoskola var på radio idag angående en utställning från en avgångsklass. Enligt henne var alla som utbildats i Gamleby sedan 98 kvar i branschen.
Izabelle
Medlem
Bra utbildning
Fotoskolan i Gamleby är en KY utbildning, dvs Kvalificerad Yrkesutbildning, den är 90 poäng och du ansöker med arbetsprover.
Mkt bra. Se mer på deras hemsida.
www.fotoskolan.com
Fotoskolan i Gamleby är en KY utbildning, dvs Kvalificerad Yrkesutbildning, den är 90 poäng och du ansöker med arbetsprover.
Mkt bra. Se mer på deras hemsida.
www.fotoskolan.com
Fotosidan redaktion 2
Aktiv medlem
Hej Josefin!
Vi läser ungefär hälften journalistik och hälften foto och rörlig bild, samt lite design och data. Men det är bara bra att ha mkt kött på benen tycker jag
Vi har sex Canon D60 att dela på ca 30 personer och varsin mindre digitalkamera. Vi kör alltså helt digitalt, men det är snarare en fördel än nackdel enligt mig.
Man kan ha vilken fotoinriktning som helst på bildjournalistik. Några vill jobba inom press, några inom mode eller annat konstnärligt foto.
I övrigt har vi bra lärare och vi har väldigt roligt tillsammans!
//Jessica
Vi läser ungefär hälften journalistik och hälften foto och rörlig bild, samt lite design och data. Men det är bara bra att ha mkt kött på benen tycker jag
Vi har sex Canon D60 att dela på ca 30 personer och varsin mindre digitalkamera. Vi kör alltså helt digitalt, men det är snarare en fördel än nackdel enligt mig.
Man kan ha vilken fotoinriktning som helst på bildjournalistik. Några vill jobba inom press, några inom mode eller annat konstnärligt foto.
I övrigt har vi bra lärare och vi har väldigt roligt tillsammans!
//Jessica
Montenegro
Aktiv medlem
Jag tyckte att alla utbildningar i Sverige hade väldigt dåligt utbud, så jag har sökt mig till Australien - där jag gör mitt andra år av tre. Om man skulle vilja utbilda sig till fotograf skulle jag inte rekommendera en svensk utbildning. Sök dig ut i Europa eller liknande och skaffa lite livserfarenhet samtidigt - tre år i ett annat land, annat språk och annan kultur kommer ge dig så himla mycket mer än ett år på en folkhögskola i Svea rike.
Senast ändrad:
Montenegro
Aktiv medlem
pola skrev:
alla har kanske inte möjligheten att flytta utomlands och plugga och att säga att utbudet är för dåligt tycker jag verkar vara en enkel förklaring. Utbildningen blir ju vad man gör den till!
Det är väl ändå upp till var och en? Har du någon tidigare erfarenhet från en svensk fotoutbildning? Jag hade foto som huvudämne på gymnasiet under tre år och har aldrig varit med om något bedrövligare - nu i efterhand önskar jag att jag hade gått natur istället och satsat på foto efteråt. Jag har lärt mig mer om mig själv, om livet och första terminen här nere lärde mig mer än tre år på Grafiskt Utbildnings Center. Om jag hade haft det jag har här nere i Sverige så skulle jag aldrig ha begett mig iväg, det är otroligt psykiskt påfrestande att vara ett halvt jordklot från de man älskar.
Montenegro
Aktiv medlem
Edvald skrev:
Charlotte Lindberg har du några skolor som du rekomenderar?
Ja, den jag går på - James Cook University, om man vet att det är foto man vill hålla på med i livet för det är väldigt tufft.
Zamn
Aktiv medlem
Håller med Charlotte.
Det är otroligt jobbigt att vara så här långt hemifrån och min hemlängtan blir värre för var dag...
Om det fanns en fotoutbildning i sverige som man lärde sig så här mycket på skulle jag såklart hellre gå där, och fortfarande äta filmjölk till frukost... (Varning, åk inte till australien om ni inte kan leva utan filmjölk)
Det finns såklart bra fotoutbildningar i sverige också. Biskops arnö verkar bra, men är starkt inriktad mot press/dokumentär och är svår att komma in på. Foto-Högskolan i göteborg verkar ha blandat rykte.
Är det någon som vet någonting om ett universitet i Irland som ska ha liknande utformning som den här i australien? Skall också vara bachelor of photography.
Det är otroligt jobbigt att vara så här långt hemifrån och min hemlängtan blir värre för var dag...
Om det fanns en fotoutbildning i sverige som man lärde sig så här mycket på skulle jag såklart hellre gå där, och fortfarande äta filmjölk till frukost... (Varning, åk inte till australien om ni inte kan leva utan filmjölk)
Det finns såklart bra fotoutbildningar i sverige också. Biskops arnö verkar bra, men är starkt inriktad mot press/dokumentär och är svår att komma in på. Foto-Högskolan i göteborg verkar ha blandat rykte.
Är det någon som vet någonting om ett universitet i Irland som ska ha liknande utformning som den här i australien? Skall också vara bachelor of photography.