Annons

Säker transport av utrustning under flygresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

VeraVardig

Aktiv medlem
Mina frågor:

  • Hur klarar minneskort röntgen?
  • Fotoväska som handbagage eller inte?
  • Spanska eluttag; behöver jag adapter och i så fall vilken?

Det blir fotoryggan som handbagage om det blir som jag planerat. Jag vill inte riskera att fotoutrustningen kommer bort eller försenas.

Hur gör ni med er fotoutrustning på flygresa?
 
Nästan allting, inklusive batteriladdare, i handbagaget. Stativet, om det ska med, får åka i resväskan. Eladaptrar kan jag tänka mig ha i resväskan om jag tror att det finns en god chans att köpa sådana på resmålet. Resonemanget är helt enkelt att sådant som jag står ut med att bli av med kan få åka i resväskan.

Jag har aldrig haft så mycket grejer med mig att jag har fått problem med vikten på handbagaget, men om jag skulle ha det så tänker jag följa tipsen om att skaffa en fotoväst och bära några objektiv i den.

Minneskort tål de röntgenapparater som används på flygplatser.

Jag tror att det fungerar i Spanien med samma stickproppar som vi har i Sverige, så länge det inte handlar om jordade kontakter eller riktigt gamla byggnader.
Se denna sida, avdelningen "Type F".
 
Minns inte i vilken tråd det var men det framkom att försäkringen inte täcker speciellt mycket av de värdesaker man lagt i resväskan och checkat in. Jag hade gladeligen stoppat en del objektiv i resväskor tidigare men nu åker allt dylikt av värde i handbagaget.
 
Det är visserligen tråkigt att inte få full ersättning för fotoutrustning som försvinner med en försvunnen resväska, men det stora problemet är att även om resväskan kommer tillrätta så kan det ta flera veckor, och då har man de flesta fall redan rest hem.
 
Om du inte är bekväm med att släppa din resväska från ca 2m höjd rakt ned i asfalten när du packat klart den bör du packa om.
 
Min första utlandsresa som 17-åring ensam med flickvännen var också den enda jag haft något i elektronikväg i bagaget. Systemkameran hade jag tack och lov i handbagaget, men filmkameran hade jag i bagaget. Filmkameran försvann och minnena likaså, numera både fotar och filmar jag med min 5D som får följa med i handbagaget tillsammans med allt annat. Stativ har jag ej haft med men när jag väl kommer ha det får det dock ligga i bagaget. Minneskorten funderar jag på att lägga i fickan eller svälja i en liten påse så jävlig världen kan vara ibland.
 
Min första utlandsresa som 17-åring ensam med flickvännen var också den enda jag haft något i elektronikväg i bagaget. Systemkameran hade jag tack och lov i handbagaget, men filmkameran hade jag i bagaget. Filmkameran försvann och minnena likaså, numera både fotar och filmar jag med min 5D som får följa med i handbagaget tillsammans med allt annat. Stativ har jag ej haft med men när jag väl kommer ha det får det dock ligga i bagaget. Minneskorten funderar jag på att lägga i fickan eller svälja i en liten påse så jävlig världen kan vara ibland.
Varför det? Bara igenom handbagageröntgen utan problem.
 
Mina frågor:

  • Hur klarar minneskort röntgen?
  • Fotoväska som handbagage eller inte?
  • Spanska eluttag; behöver jag adapter och i så fall vilken?

Det blir fotoryggan som handbagage om det blir som jag planerat. Jag vill inte riskera att fotoutrustningen kommer bort eller försenas.

Hur gör ni med er fotoutrustning på flygresa?

Minneskorten klarar röntgen fint.
Fotoväska tycker jag fungerar bra.
Spanska uttag vet jag inget om, men hade med adapter för i princip alla uttag. Som regel finns de också att köpa för landet i fråga på flygplatsen för någon hundring.

Har under det senaste året varit på resande fot i dryga nio månader och så här gjorde jag.
Hade en fotoväska med D700, Nikkor 17-35, Sigma 28-75, Nikkor 70-200, batterier, diverse filter, minneskort, Canon G10, rengörings kit, reservdelar, portabla hårddiskar samt lite annat smått. Utanpå väskan hade jag ett Manfrotto kolfiberstativ fäst med en karbinhake.
Utöver det hade jag ett andra handbaggage där jag hade min laptop och några få klädesplagg.

Det enda jag hade i mitt incheckade baggage var batteriladdare eftersom de var skrymmande.

Fick aldrig några klagomål om övervikt eller att jag hade 2 handbaggage trots att det var en bit över de tillåtna kilona. En enda gång sneglade en dam vid boardinggaten på Nya Zeeland på mig och sa glatt att det såg tungt ut för axlarna.

Flög med säkert 10 olika bolag och det gick bra hos alla, till och med Air Asia.
Allt detta inom de senaste 11 månaderna.

Mitt förslag, packa allt du är rädd om i handbaggaget och se glad ut, och oroa dig inte för minneskorten.

Trevlig resa!
 
Varför det? Bara igenom handbagageröntgen utan problem.

Man vet aldrig när man blir rånad, glömmer väskan eller något annat av de typiska saker som kan hända när man verkligen inte vill bli av med bilder. Jag är alltså inte rädd för att röntgen på något sätt ska förstöra bilderna.

Annars var den meningen bara ett resultat av min ilska över att folk inte kan ge fan i andras saker (och hade egentligen inget med ämnet att göra, jag brusade upp lite), den som tog kameran blev en kamera rikare, vi blev en jäkla massa minnen fattigare..
 
Risken att bli rånad på kamera eller kameraväska kommer man inte ifrån. Viftas det med vapen lämnar jag utan att blinka ifrån mig värdesaker. Minneskorten (med bilder på) ligger inte tillsammans med dessa dock!

I värsta fall blir jag av med de senaste dagens foton som finns i kameran...

(går det svälja CF-kort?)
 
Hej Helena!

Minneskorten klarar rtg. Jag har aldrig märkt något annat på mina flygningar.

Beroende på flygbolag så är de olika "snälla" när det gäller att ta med stativet in i kabinen. Därför har jag börjat med att alltid lägga det i resväskan.

Jag blev trött på att fotoryggsäcken inte fått plats i hyllan ovanför sätet på vissa bolag så jag köpte en kabinväska. En av de lättaste på marknaden (samsonite). Sedan tog jag de extra lösa vaddrutorna från en gammal fotoryggsäck och klistrade på självhäftande kardborre både i kabin väskan och på de lösa bitarna och bygger nu hela tiden mina egna utrymmen i kabinväskan utefter objektiven och kameran som jag väljer att ta med. Min fotoutrustning väger ca 10kg inkl datorn och väskan. Jag får plats med mer saker i min egen byggda väska än i fotoryggsäcken. Det bästa är att den till höjden är smal så att den går in även på Ryan Airs flygningar. Min fotorygga lägger jag i resväskan med toalettsakerna och skor i :)!

Flyger du charter är det nog inga problem alls med en fotorygga. Eftersom planet växer på bredden i mitten är det ju bra att seata sig där eftersom det brukar vara lite högre med utrymme i de hyllorna.

Det VIKTIGASTE av allt teckna en extra försäkring för din fotoutrustning! Iallafall om du ska ha den i resväskan. En vanlig reseförsäkring gäller inte. Inte heller den vanliga fotoförsäkringen (naturligtvis beror det på vad du har) Kolla upp den!

I julas flög jag till Grekland med stativ till blixtar, elinchroms quadra (batteri studioblixtar) och paraplyer. Allt detta hade jag i en resväska. Det blev inte stulet men var försäkrat upp över öronen! Jag hade kontaktat flygbolagen i förväg och även redan då betalt extra för detta bagage. Allt gick smidigt. Jag bytte bolag tre ggr. SAS, Aegean och Olympic Airways. Inget hände med det incheckade bagaget. Trots snökaos, försenade plan etc!

Däremot lärde jag mig en sak och det är att alltid lägga alla kablar, sladdar, laddare i små genomskiljniga plastpåsar. I Aten får jag alltid lyfta ur allt i väskan och öppna mina objektiv och kameran i securityn. Nu när jag packar allt i plastpåsarna underlättar det när de ska riva och slita i väskan. ( inget smått ramlar ur )

Jag flyger med en D700, 14-24, 105mm, 50mm, 70-200, SB900, dator m.m som handbaggage alltid!

Som sagt allt beror på om du flyger charter eller reguljärt. Det är skillnad. Att flyga med SAS inrikes är toppen. Där har jag aldrig behövt checka in stativet!

Lycka till och ha en trevlig resa :) / Agneta
 
Tack för alla goa råd!

Jag ska ring flygbolaget och göra en koll. Sist jag reste var det problem med alla remmar på vanliga ryggan som jag chekade in, så jag stoppade den i en plastpåse.

Fotoväskan tar jag som handbagage.

Frågan är nu också om datorn ska med eller inte. Vill gärna slippa släpa på den. Tror nog att det finns gott om Internet caféer i Spaniens stora städer! :) Eller vad tror ni som varit i Spanien?!

Jag tar hellre med mig några extra minneskort. De väger mindre. Leveranstiden på bilderna blir längre men i detta fallet är det inte avgörande.

Nu ska jag kolla/dubbelkolla extra försäkringar!!

Ha det gött!
 
Stativ i incheckat bagage

Hoppar in i denna tråden med en fråga då rubriken passar bra:)

Undrar hur det har funkat för er att checka in stativ när ni flyger? Jag har gjort det flera gånger förut utan problem, men då har det varit ett visserligen stort, men billigt stativ som jag kan bli av med utan att det vore någon större förlust. Denna gången är det ett lite dyrare med kulhuvud - dock fortfarande en "billig" modell: en Digipod 2841P som jag fått gratis. Är det stor risk att det blir stulet ur väskan tror ni? Eller är det bara objektiv och kameror som är stöldbegärliga?
 
Hoppar in i denna tråden med en fråga då rubriken passar bra:)

Undrar hur det har funkat för er att checka in stativ när ni flyger? Jag har gjort det flera gånger förut utan problem, men då har det varit ett visserligen stort, men billigt stativ som jag kan bli av med utan att det vore någon större förlust. Denna gången är det ett lite dyrare med kulhuvud - dock fortfarande en "billig" modell: en Digipod 2841P som jag fått gratis. Är det stor risk att det blir stulet ur väskan tror ni? Eller är det bara objektiv och kameror som är stöldbegärliga?


Hej.
Nej jag tror faktiskt inte det är så stor chans att dom tar det.Det är alltid större risk att bli av med kameror och objektiv eftersom det genererar snabbare pengar till tjuven.
//Benny
 
Är det ingen som oroar sig för att sensorn i kameran tar stryk av röntgen, döda pixlar tex?
 
Jag checkade en gång in ett Manfrotto 190 som separat kolli vilket visade sig inte vara så smart. Tre av benspännena och ett av benvinkellåsen hade pajat under transporten. Min rekommendera är alltså att stoppa stativet i en resveska om möjligt! Men det kanske är vad du tänkt från början…
 
Ja, det är det jag ska göra. Packar in det i mitten av väskan i en stativväska mellan alla kläder. Då ska det inte kunna gå sönder hur mycket de än slänger med det. Om de inte blir misstänksamma i tullen och bestämmer sig för att plocka isär det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.