Hej Helena!
Minneskorten klarar rtg. Jag har aldrig märkt något annat på mina flygningar.
Beroende på flygbolag så är de olika "snälla" när det gäller att ta med stativet in i kabinen. Därför har jag börjat med att alltid lägga det i resväskan.
Jag blev trött på att fotoryggsäcken inte fått plats i hyllan ovanför sätet på vissa bolag så jag köpte en kabinväska. En av de lättaste på marknaden (samsonite). Sedan tog jag de extra lösa vaddrutorna från en gammal fotoryggsäck och klistrade på självhäftande kardborre både i kabin väskan och på de lösa bitarna och bygger nu hela tiden mina egna utrymmen i kabinväskan utefter objektiven och kameran som jag väljer att ta med. Min fotoutrustning väger ca 10kg inkl datorn och väskan. Jag får plats med mer saker i min egen byggda väska än i fotoryggsäcken. Det bästa är att den till höjden är smal så att den går in även på Ryan Airs flygningar. Min fotorygga lägger jag i resväskan med toalettsakerna och skor i
!
Flyger du charter är det nog inga problem alls med en fotorygga. Eftersom planet växer på bredden i mitten är det ju bra att seata sig där eftersom det brukar vara lite högre med utrymme i de hyllorna.
Det VIKTIGASTE av allt teckna en extra försäkring för din fotoutrustning! Iallafall om du ska ha den i resväskan. En vanlig reseförsäkring gäller inte. Inte heller den vanliga fotoförsäkringen (naturligtvis beror det på vad du har) Kolla upp den!
I julas flög jag till Grekland med stativ till blixtar, elinchroms quadra (batteri studioblixtar) och paraplyer. Allt detta hade jag i en resväska. Det blev inte stulet men var försäkrat upp över öronen! Jag hade kontaktat flygbolagen i förväg och även redan då betalt extra för detta bagage. Allt gick smidigt. Jag bytte bolag tre ggr. SAS, Aegean och Olympic Airways. Inget hände med det incheckade bagaget. Trots snökaos, försenade plan etc!
Däremot lärde jag mig en sak och det är att alltid lägga alla kablar, sladdar, laddare i små genomskiljniga plastpåsar. I Aten får jag alltid lyfta ur allt i väskan och öppna mina objektiv och kameran i securityn. Nu när jag packar allt i plastpåsarna underlättar det när de ska riva och slita i väskan. ( inget smått ramlar ur )
Jag flyger med en D700, 14-24, 105mm, 50mm, 70-200, SB900, dator m.m som handbaggage alltid!
Som sagt allt beror på om du flyger charter eller reguljärt. Det är skillnad. Att flyga med SAS inrikes är toppen. Där har jag aldrig behövt checka in stativet!
Lycka till och ha en trevlig resa
/ Agneta