ANNONS
Annons

Säker bortagning av USBenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

-Ale

Aktiv medlem
Hej ,
Efter att ha jobbat analogt de senaste åren dammade jag av min gamla digitala backupkamera , en Fuji S5000 vilken jag använt som Trashkamera för att testa lite smågrejor..
Nåväl , klumpig och för tillfället åter ovan med mediet som jag är glömmer jag säker bortagning av USBenhet efter inläggning av filerna.
Nu är det enda jag får fram självklart "Reading Error"...

Så är det helt kört eller hur fixar man problemet ?

Jag har såklart tagit ut XD-kortet och satt i Osv återupplivningsförsök ..
Även testat att formatera kortet ..

Börjar bli påmmind varför jag slutade jobba digitalt .. :D

mvh Ale

Senast ändrad:
Anade att min inte skulle få svar sålänge det inte handlade om hur många megapixlar nästa Canon kommer ha ....

Jag har ett idiotsäkert sätt att döda mina minneskort på. Det är inte lätt, men det är effektivt. Dock fungerar de alltid igen efter en omformatering i kameran och filerna går att få fram med Photo Rescue. Lite extra jobb om man slarvar rejält.

Är det kameran som ger felmeddelanden, eller är det datorn? Testa att formatera kortet i en annan kamera o se om det funkar i din sen, den lösningen funkade för mej en gång när jag testade nåt som någon skrev i ett forum att inte skulle funka. Skribenten hade rätt... he he.

Å andra sidan minns jag att analoga filmrullar kunde gå av i kyla, sluta mata fram, vägra spola tillbaka, exponeras på fel ISO. För att inte tala om hur många gånger 24+3 bilder inte alls räckt till...

Nä, digitalt är betydligt mindre strul och mer lätthanterliga "negativ".

Längst ner på aktivitetsfältet för öppna program på höger sida har jag en ikon för säker borttagning av USB enhet, jag klickar på ikonen och väljer sedan vilken jag vill ta bort, fungerar perfekt för mig, min ikon är en grön pil med något under.
MVH SGÖ

-Ale skrev:
Börjar bli påmmind varför jag slutade jobba digitalt .. :D

Ja....för det kan inte bero på SBS.

Parallellen kan snabbt dras till:

Jag kollade fel på klockan och soppade bara filmen i 6,5 minuter, istället för 9,5....

Börjar bli påmind varför jag gick över till digitalt. ;)

Nåväl.. har du provat att formatera kortet i en lös kortläsare? Använd diskmanager i XP (kontrollpanelen/adminverktyg)

Hej!
Jag kör utan säker borttagning. Vad jag kan förstå se behövs det inte och jag har aldrig haft några problem ännu. Men jag har ju hört talas om folk som haft trassel med detta. Lite oklart är det :-(

Tittar man under Enhetshanteraren/diskenheter så kan man välja egenskaper på USB flashkortet. Under fliken Principer kan man läsa följande:

Bilagor

• borttagning.jpg
    borttagning.jpg
    48.5 KB · Visningar: 297
Ett minneskort är i förhållande till en dator ganska långsamt att skriva till. För att datorn ska slippa "vänta" på kortet så kan den vänta med att skriva information till kortet, och i stället göra en större, optimerad skrivning. Problemet med detta är att om man tar ut kortet innan datorn har skrivit ner all information som den mellanbuffrat så försvinner saker...
Det är huvudsakligen därför "säker borttagning" finns. Genom att välja det så ser man till att allting är nedskrivet. Inställningen ovan slår av/på funktionen för "smart skrivning".

När det gäller just flashminne (som sitter i princip alla minneskort) så kan dessutom kretsarna skadas om man rycker kortet ur läsaren just under en pågående skrivning. Oftast kan en formatering åtgärda korrupta kort, men om det fått skador på kretsarna kan det vara helt kört.

Formatering är gjord i dator , ingen effekt..
Kortet är inte läst ur kortläsare utan från "kameran"...
Aja , använder aldrig den utrustningen men lite skrattretande är ett sådant litet misstag hehe ..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar