Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd kring köp av redigeringsdator.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bytte moderkort, cpu och minne på min, och lyckades aktivera mitt gamla windows, hade windows 10 innan, men hämtade installationsfilen för windows 11, sen aktiverade jag från min microsoft konto. och valde den som min gamla dator hade. Men om man köper från inet och att dom bygger, så har jag för mig att man behöver köpa även windows därfifrån.
Jag tror också det tyvärr. Blir det beställning så får jag kolla med dom.
 
Ja det kanske går att göra i den nya datorn. Det är min gamla burk som inte fixar uppgrader . Vill ju helst få nya burken redo att använda när den kommer men vet inte ens om jag kan hitta licensen. Eller finns den sparad på Microsoftkontot på något vis? Har någon svag aning om att jag fick något meddelande om det och valde något lösen😅. Hittar jag det kanske inet kan fixa det? Kanske minns jag helt galet.

Logga bara in med ditt microsoft konto när du installerar windows 11, tanka hem install filen på ett USB minne gratis. Du kan ha upp till 5 datorer kopplat till din windows licens tror jag. Det går att koppla bort de datorer som du skrotar från licensen om jag förstått det rätt.
Blir det några problem kan du alltid köpa en nykel i efterhand trots att du färdiginstallerat datorn.
 
Logga bara in med ditt microsoft konto när du installerar windows 11, tanka hem install filen på ett USB minne gratis. Du kan ha upp till 5 datorer kopplat till din windows licens tror jag. Det går att koppla bort de datorer som du skrotar från licensen om jag förstått det rätt.
Blir det några problem kan du alltid köpa en nykel i efterhand trots att du färdiginstallerat datorn.
Jag hittade uppgifter på att det från början är en oem licens för win 7 PRO låst till datorn. Det går väl inte att komma runt på lagligt vis?
 
Jag hittade uppgifter på att det från början är en oem licens för win 7 PRO låst till datorn. Det går väl inte att komma runt på lagligt vis?
Det borde gå att köpa en licens och det är lagligt.

Eller för Win11 direkt i nya daton.
 
Det borde gå att köpa en licens och det är lagligt.

Eller för Win11 direkt i nya daton.
Detta är obegripligt för mig. Köper jag programmet hos inet kostar oem win11 1490kr. Den kan även köpas på sticka fullversion för 1590kr. Skillnaden är 100kr i pris vilket känns märkligt när det ena låst och det andra kan tas vidare till nästa dator.

Det blir ju ännu mer märkligt när jag enligt din länk kan handla för 195kr. Något måste väl skilja? 😅
 
Detta är obegripligt för mig. Köper jag programmet hos inet kostar oem win11 1490kr. Den kan även köpas på sticka fullversion för 1590kr. Skillnaden är 100kr i pris vilket känns märkligt när det ena låst och det andra kan tas vidare till nästa dator.

Det blir ju ännu mer märkligt när jag enligt din länk kan handla för 195kr. Något måste väl skilja? 😅
Det skiljer nog inget på innehållet. Men licensen och nyckeln är nog hämtad från skrotade datorer genom återvinning gissar jag.
 
Det ser rätt okomplicerat ut att fixa operativet själv och då sparar jag en hel del pengar. Är nere på 21902kr + 185kr för OS-nyckel nu. Håller vi på ett tag till kanske det blir många flaskor whisky extra😃. Tror dock det är stopp här. Visst, kanske ett lite billigare moderkort men vill ha ddr5 och Wi-Fi så missar jag något som är billigare lär det inte skilja mycket.

Tack alla som hjälpt till i tråden. Jag vill verkligen inte handla dator men jag måste nog tyvärr trycka på beställningsknappen i helgen. Då är det skönt att pris/prestanda är i balans. Kommer ni på något mer att tänka på så tar jag tacksamt emot.
 
Jag hade oem licens på windows 10, när jag bytte moderkoret, cpu och minnen även hårddisken jag installerade windows på, så datorn räknas som ny. Hämtade installationsfilen för windows 11 till en usb sticka. Installerade windows 11, sen kunde jag aktivera min gamla, när jag logga in på min microsoft konto.

Så om du inte köper licens direkt, så kan du testa om du kan aktivera ditt gamla, om det inte går, så kan du sen köpa licens och aktivera. Så tänkte jag att ifall det inte hade fungerar, så hade jag köpt en licens från microsoft.
Jag köper inte nycklar av dom konstiga sidor, vare sig för spel eller operativsystem. Men som tur är så slapp jag köpa någon.
 
Jag hade oem licens på windows 10, när jag bytte moderkoret, cpu och minnen även hårddisken jag installerade windows på, så datorn räknas som ny. Hämtade installationsfilen för windows 11 till en usb sticka. Installerade windows 11, sen kunde jag aktivera min gamla, när jag logga in på min microsoft konto.

Så om du inte köper licens direkt, så kan du testa om du kan aktivera ditt gamla, om det inte går, så kan du sen köpa licens och aktivera. Så tänkte jag att ifall det inte hade fungerar, så hade jag köpt en licens från microsoft.
Jag köper inte nycklar av dom konstiga sidor, vare sig för spel eller operativsystem. Men som tur är så slapp jag köpa någon.

Men du hade väl kvar din licenskod? Jag hittar inte den och det står att den behövs.
 
Nej, det behövs inte, för numera sparas det på en server. Normalt känner den av när man gör ominstallation, men när man byter mycket, så att det blir som en ny dator. Då när man aktiverar, så väljer man sitt microsoft konto där ser man vilkan enheter man har, och jag valde den som min dator som jag uppgraderade hade. I ditt fall väljer du den dator som du skrotar.
 
Ja det blev några tusenlappar mindre i förslag3. Behöver fundera ett varv till kring snurrdisken.

Du behöver väl inte köpa en 4 TB snurrdisk. Du fick ett förslag av Micke tidigare på Crucial MX500 4 TB SSD. Den kan du sätta i själv på 2 min, två skruvar och en Sata-kabel. Köp på Amazon för 2411 kr istf Inet som tar 3600 kr för den.


Vad tror du om den här Noctua-fläkten istället?

 
Du behöver väl inte köpa en 4 TB snurrdisk. Du fick ett förslag av Micke tidigare på Crucial MX500 4 TB SSD. Den kan du sätta i själv på 2 min, två skruvar och en Sata-kabel. Köp på Amazon för 2411 kr istf Inet som tar 3600 kr för den.


Vad tror du om den här Noctua-fläkten istället?


Kan vara så att jag sparar på fel grejer men borde inte kylningen jag valt räcka bra? Har inte en susning om vad jag ska titta på för att bedöma skillnader och hur mycket det hjälper i praktiken. Dyrare är bättre, visst, men det gäller ju även nätaggregatet och flera andra komponenter.

Jag har lite tänkt om kring lagringsdisken. Kan vara bra att ha möjligheten i en framtid att plocka ur disken som en extra kopia med filerna.

Har du någon tanke kring fulkoder för Windows om inte gamla licensen fungerar?
 
Jag tror att kylningen inte är något problem med en enklare kylare. Bild och videoredigering är inte lika krävande för processorn som avancerade spel och grafik vilket dyrare kylare är dimensionerade för.
Å andra sidan så vill du inte om x antal år ångra att du i ovissheten snikade lite för mycket. Om det är så att framtida program och kamerafiler kräver stora resurser.
 
Jag tror att kylningen inte är något problem med en enklare kylare. Bild och videoredigering är inte lika krävande för processorn som avancerade spel och grafik vilket dyrare kylare är dimensionerade för.
Å andra sidan så vill du inte om x antal år ångra att du i ovissheten snikade lite för mycket. Om det är så att framtida program och kamerafiler kräver stora resurser.

Det är snårigt att välja rätt, men i jämförelse med en färdigbyggd Elgiganten dator jag köpte för många år sedan så passar nog delarna hyfsat ihop. Den hade bra specifikationer gällande processor, ram och lagring. Problemet var bara att nätaggregatet var så underdimensionerat att massa problem uppstod när delarna pressades lite. Det har nog blivit bättre med tiden på Elgiganten dock.

Jag tror väl som du att det bör räcka men samtidigt tråkigt om snålandet ger problem på sikt. Kan som sagt inte bedöma hur mycket de extra pengarna tillför.
 
Kan vara så att jag sparar på fel grejer men borde inte kylningen jag valt räcka bra? Har inte en susning om vad jag ska titta på för att bedöma skillnader och hur mycket det hjälper i praktiken. Dyrare är bättre, visst, men det gäller ju även nätaggregatet och flera andra komponenter.

Jag har lite tänkt om kring lagringsdisken. Kan vara bra att ha möjligheten i en framtid att plocka ur disken som en extra kopia med filerna.

Har du någon tanke kring fulkoder för Windows om inte gamla licensen fungerar?
Liggande fläktar brukar man ta till när inte utrymmet i lådan räcker. Du får ett bättre luftflöde i en stående låda med en främre och en bakre fläkt och en cpu-kylare som blåser värmen ur lådan. Den liggande fläkten blåser runt varmluften så ditt grafikkort suger in lite varmare luft. I teorin. Om det har någon praktisk betydelse med en icke överklockad i5-processor är nog tveksamt.

Jag har haft min Noctua U12 i 15 år i tre olika datorbyggen, så jag är lite partisk! Lite billigare om du tar silverversionen istf svart; 949 kr. Eller din ursprungliga kylare Be quit! Pure Rock 2 för 549 kr, men Noctuan har bättre kylkapacitet.

Jag kan ingenting om fulkoder! Men MS har tillåtit uppgradering åratal efter att de sagt att det inte skulle gälla längre. Fungerar dock inte på en OEM-version.
 
Liggande fläktar brukar man ta till när inte utrymmet i lådan räcker. Du får ett bättre luftflöde i en stående låda med en främre och en bakre fläkt och en cpu-kylare som blåser värmen ur lådan. Den liggande fläkten blåser runt varmluften så ditt grafikkort suger in lite varmare luft. I teorin. Om det har någon praktisk betydelse med en icke överklockad i5-processor är nog tveksamt.

Jag har haft min Noctua U12 i 15 år i tre olika datorbyggen, så jag är lite partisk! Lite billigare om du tar silverversionen istf svart; 949 kr. Eller din ursprungliga kylare Be quit! Pure Rock 2 för 549 kr, men Noctuan har bättre kylkapacitet.

Jag kan ingenting om fulkoder! Men MS har tillåtit uppgradering åratal efter att de sagt att det inte skulle gälla längre. Fungerar dock inte på en OEM-version.
Ok tack!
Då går jag nog tillbaka på ursprungliga kylaren.
Kimmo säger han fick igång ett OEM trots byte av moderkort mm men misstänker att jag inte har den turen.
 
ANNONS