Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryska tilt-shift objektiv, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Är det någon som använder ryska tilt-shift objektiv, som t ex MC Arsat PC Shift Tilt 2.8/80 mm? Detta och andra t-s finns att köpa från Kievcamera för några hundra dollar. Jag letar efter billig möjlighet att prova tilt-shift, och vill helst kunna använda det med min 300D (och framtida digitalhus). Jag har letat efter information från användare, men inte hittat mycket.

Nyfiken:

Får man verkligen bättre resultat med shift-objektiv än än om man använder ett vanligt objektiv och gör projektionsjusteringen i efterbehandlingen?

(Att tilt kan vara trevligt förstår jag, då skärpeplanet kan lutas, t ex vid landskapsfoto.)

Är det tilt eller shift du främst är ute efter?

müsli skrev:
Nyfiken:

Får man verkligen bättre resultat med shift-objektiv än än om man använder ett vanligt objektiv och gör projektionsjusteringen i efterbehandlingen?

(Att tilt kan vara trevligt förstår jag, då skärpeplanet kan lutas, t ex vid landskapsfoto.)

Är det tilt eller shift du främst är ute efter?

Haha! Ja det är ju bra frågor! Jag har sneglat lite tidigare, främst på shift-funktion för byggnader. Sen blev jag än mer intresserad när jag såg möjligheten att luta skärpeplanet med tilt. Så helst vill jag ha möjlighet att testa båda. De priser som Canons tilt-shift optik betingar gör att något sådant inte är aktuellt just nu :) Men för 2-3000 kr skulle jag vara intresserad att utforska möjligheterna.

Jag såg på Kievcamera att de hade ett objektiv med enbart shift, som var billigare, men jag tror nog att tilt-funktionen är den jag skulle ha mest nytta av. Den är ju inte heller möjlig (?) att återskapa i efterbehandling.

yalazy skrev:
...men jag tror nog att tilt-funktionen är den jag skulle ha mest nytta av. Den är ju inte heller möjlig (?) att återskapa i efterbehandling.
Precis.

När det gäller digitalkameror är det nog bara en tidsfråga innan någon tillverkare bygger in möjligheten att tilta sensorn istället. Med två eller tre autofokuspunkter aktiva samtidigt skulle man ju då kunna få automatisk tiltning så att skärpeplanet lutas genom upp till tre punkter.

müsli skrev:
Ja, man får bättre resultat och framförallt wysiwyg. Skall man korrigera i efterhand måste man ta med mycket mer runtomkring motivet i bilden. Det ger färre pixlar att tillgå i den färdiga bilden. Det är ganska svårt att bedöma exakt hur mycket extra som måste med, så ännu fler pixlar försvinner i säkerhetsmarginalen.

Och dessutom är det enormt svårt att komponera en bild för en ruta av förutbestämda proportioner om man inte har rutan att tillgå i kameran.

yalazy skrev:
Jag har letat efter information från användare, men inte hittat mycket.
Nu är tråden några månader gammal, men hur gick det sedan?
Har du hittat ett TS-objektiv att testa?
Eller någon info om kiev-varianterna?

Såg dessa exempel som ser ut att vara gjorda med tilt.
Kolla hur skärpeplanet följer armstöden här:
http://b.f11.org/29/06.jpg

Och kolla "dockskåpseffekten" som tiltningen gett i denna fasadbild:
http://b.f11.org/29/01.jpg

Fler här:
http://b.f11.org/29.html

(Länken är från ett inlägg av Simon Otter i en annan tråd: http://b.f11.org/ )

Vi importerar och säljer bla Arax objektiv och Hartblei. Erfarenhetsmässigt är Arax något bättre, och dom något billigare rena shiftlinserna påminner väldigt mycket om deras egna TS-varianter bildmässigt.

Självklart är både Canons och Nikons egna skarpare (konstigt vore det annars med dom priserna) men Arax-linserna är rätt skarpa dom med.

Efter tull och moms blir dom något billigare om du köper direkt därifrån, men då har du inte svensk garanti, ingen bruksanvisning mm.

Återkom gärna direkt till mig om du vill veta mer (så det inte blir reklam här på fotosidan).

Generellt är det iallafall shiftfunktionen som jag personligen tycker är mest användbar.

/Staffan

müsli skrev:
Precis.

När det gäller digitalkameror är det nog bara en tidsfråga innan någon tillverkare bygger in möjligheten att tilta sensorn istället. Med två eller tre autofokuspunkter aktiva samtidigt skulle man ju då kunna få automatisk tiltning så att skärpeplanet lutas genom upp till tre punkter.

Tack för att du bidrar till en intressant utveckling !

Jag har själv försökt skydda idéer genom patent och mönsterskydd, men tröttnat och kommer i framtiden tuta och köra istället !
Från och med nu så kan ingen patentera en sensor med tilt !

Tack.

/MK

Martin74 skrev:
Tack för att du bidrar till en intressant utveckling !

Jag har själv försökt skydda idéer genom patent och mönsterskydd, men tröttnat och kommer i framtiden tuta och köra istället !
Från och med nu så kan ingen patentera en sensor med tilt !

Tack.

/MK

Lutbara filmbakstycken till analoga kameror har funnits länge. Tror Svante Lundgren var den förste att bygga om en 6x9 bälgkamera redan på 1940-talet så att filmbakstycket kunde låsas i lutande läge. Principen och idén är alltså ca 60 år gammal.

Vad jag har förstått så är shiftoptiken det bästa som Kiev Arsenal tillverkat. Arax 80mm T&S är säkert skarp den med, det är en 80 mm till mellanformat man byggt fast på en tilt och shift adapter.

KalZoom skrev:
Vad jag har förstått så är shiftoptiken det bästa som Kiev Arsenal tillverkat. Arax 80mm T&S är säkert skarp den med, det är en 80 mm till mellanformat man byggt fast på en tilt och shift adapter.

Jag har alltid tyckt att deras 80mm TS och 80mm shift är lika skarpa. Att dom byggt om mellanformatsobjektivet (shiften) förklarar saken. Då är det egentligen samma lins. Man kan för övrigt använda alla deras mellanformatsobjektiv som shiftoptik med en shiftadapter till småbildsformatet.

Då har man allt mellan 30mm ända upp till 300mm (fast hur ofta behöver man shift på en 300:a?).

Hur fungerar rotationen på TS-objektiv?

Vad jag förstår så kan TS-objektiven roteras för att välja i vilken riktning tilt resp. shift ska gå.
Men finns det även en möjlighet att välja vinkel mellan shiftriktning och tiltriktning, eller är det alltid 90 grader?

Om man t ex tar en landskapsbild, och lägger skärpeplanet utefter marken för att få skarpt både nära och på avstånd, då tiltar man ju objektivet vertikalt. Om man då dessutom vill göra ett panorama och foga samman flera bilder shiftade i sidled går ju det bra eftersom objektivet har 90 grader mellan tilt och skift riktningar.

Men låt säga att jag istället t ex står vid ena änden av en fasad. Jag vill lägga skärpeplanet vertikalt för att följa väggen och tiltar då objektivet i sidled. Men det innebär att jag alltså inte kan använda skift i sidled för att
få den "perspektivjustering" jag vill ha, eller?

Är detta en begränsning med tilt/shift, eller har jag missförstått något?

Graal skrev:
Lutbara filmbakstycken till analoga kameror har funnits länge. Tror Svante Lundgren var den förste att bygga om en 6x9 bälgkamera redan på 1940-talet så att filmbakstycket kunde låsas i lutande läge. Principen och idén är alltså ca 60 år gammal.
Och Mamiya hade ju sin Press-serie på 60-talet med "tilt och swing" av bakstycket. Det satt alltså en bälg på bakstycket.
Inte vet jag vad pressfotograferna skulle med den funktionen till, men de kanske hade mer tid på den tiden. Så att stå och fippla med mattskiva och vrida på justerskruvar kanske ingick i pressfotografens arbete ... ;)

http://echobox.com/mamiya/IdentFrame.htm

ANNONS