ANNONS
Annons

Rykte: Sigma 20/1,4 ART

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Enligt Canon Rumors kommer Sigma med en 20/1,4 ART.

A new Sigma Art series lens has leaked. It looks like Sigma is adding a 20mm f/1.4 DG Art to their already stellar Art series lineup.
Sigma 20mm f/1.4 DG Art Specifications:
Designed for 24×36 DSLR cameras
Lens construction: 15 elements in 11 groups
One large-diameter aspherical element
Two FLD elements and five SLD elements to best correct chromatic aberrations
In-lens HSM autofocus motor. New mechanism for full-time manual override in autofocus mode
Total length: 129.8mm
Maximum diameter: 90.7mm
Weight: 950g
9 diaphragm blades, rounded
Maximum magnification: 1:7.1 (0.14x)
Designed to minimise flare and ghosting
Very low distortion
Designed to minimise coma aberration
Available in Canon, Nikon and Sigma mounts
RRP: ¥ 162,000 (over-the-counter price should be around and above ¥ 120,000)


Read more: http://www.canonrumors.com/sigma-20mm-f1-4-dg-hsm-art-appears/#ixzz3oYp7mrxX
 
Hade jag inte haft tamron 15-30 så hade jag varit väldigt intresserad. Får jag den gratis finns det ingen tvekan om att den kommer bli väl använd.
 
Vad menar du med "oväntat nära"? Skillnaden mellan 20 och 24 mm är högst påtaglig skulle jag vilja påstå :)
 
Vad menar du med "oväntat nära"? Skillnaden mellan 20 och 24 mm är högst påtaglig skulle jag vilja påstå :)


Vill påstå andra vägen, inte så mycke skillnad 20 mot 24mm brännvidd.
Däremot köper jag att dom har 24art & 35art, där syns ju klar skillnad ;-)

mvh jens
 
Om du inte ser skillnaden mellan dessa brännvidder förstår jag din synpunkt. Jag tror dock ALLA som jobbat med foto någon längre tid gör det.
 
Bildvinkel skiljer ca 10 grader mellan 20mm och 24mm. Om det är mycket eller lite är väldigt subjektivt men tycker någon att 24mm inte är tillräckligt vid är det iaf skillnad :)

Som jämförelse är skillnaden i bildvinkel mellan 200mm och 300mm mindre än 4 grader och mellan 500mm och 1000mm ca 2.5 grader.
 
Bildvinkel skiljer ca 10 grader mellan 20mm och 24mm. Om det är mycket eller lite är väldigt subjektivt men tycker någon att 24mm inte är tillräckligt vid är det iaf skillnad :)

Som jämförelse är skillnaden i bildvinkel mellan 200mm och 300mm mindre än 4 grader och mellan 500mm och 1000mm ca 2.5 grader.

En inte särskilt relevant jämförelse. Hur många procent vinkeln skiljer ger en bättre bild av skillnaden.

Är det förresten någon som vet vilken filterdiameter som Sigma 20 har?
 
En inte särskilt relevant jämförelse. Hur många procent vinkeln skiljer ger en bättre bild av skillnaden.

Är det förresten någon som vet vilken filterdiameter som Sigma 20 har?


Det har du rätt i det var en dålig jämförelse.

Ang. filterdiameter ser det ut som att den har ett fast monterat motljusskydd med ytterdiameter 90.7mm, dvs ingen filtergänga.
 
För astroscapefotografering verkar 20/1.4 väldig attraktiv. Precis som zeiss otus går de ut med att den är bra för just det då de har lite CA och koma. Nåt som aldrig specats så bra förr.
För astroscape gillas både ljustyrka och FoV, något som varit svårt att kombinera. Under 24mm har har det väl inte funnits någon med F1.4 till FF vad jag känner till. Ska bli intressant ifall det stämmer.
 
Det stämmer att Sigma släpper ett sådant objektiv. Nyheten finns publicerad också här på FS, och vi publicerar aldrig rykten :)
 
Om du inte ser skillnaden mellan dessa brännvidder förstår jag din synpunkt. Jag tror dock ALLA som jobbat med foto någon längre tid gör det.

Skillnaden ser jag, jag skrev dock att det inte är "så mycket" skillnad på 20&24mm.
Såklart kommer båda dessa linser hitta köpare, är möjligt att jag själv köper 20/1.4art om priset är skapligt jämfört prestanda, har ofta använt brännvidder mellan 12-35 mm ända sen jag började med digitalfotografering så ljusstarka skarpa vidvinklar är alltid intressant.

mvh jens
 
Det stämmer att Sigma släpper ett sådant objektiv. Nyheten finns publicerad också här på FS, och vi publicerar aldrig rykten :)

Skrev det en bit upp ;-)

Är inget rykte, går att förbeställa på BH nu: http://www.bhphotovideo.com/c/searc...&N=0&InitialSearch=yes&sts=ma&Top+Nav-Search=

Kostar 900$, så den lär väl hamna på 9000 här i Sverige. Tycker den ser riktigt intressant ut, men det verkar jag vara ensam om att tycka med tanke på aktiviteten här ;-)
 
Var ser du det?

Sedan anger Cyberphoto 77 mm (och pris) här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si20mmNI

Men jag såg någon bild där frontlinsen såg välvd ut så jag är inte helt säker på att den tar filter.


Läste det från bhphotovideo. Antog att fixed betydde fast. Kan ha fel. Så vitt jag vet känner jag inte till något objektiv som har fast motljusskydd och kan ta filter med gänga. Sen läser jag i samma sida att "filter thread none". På en annan sida specas att största öppningsdiametern är 90.7cm. Antog det var frontelementet. Men den är lite luddig. Kan vara motljusskyddet som bygger ut så mkt i diameter.
Scandinavian photo anger på sin sida att Uppgifter om filtergängan inte finns att tillgå.

"Fixed petal-shaped lens hood helps to reduce lens flare when working in strong lighting conditions and also offers some protection to the front element of the lens."
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.