Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck, hur väljer en småväxt människa?

Produkter
(logga in för att koppla)

bmen

Ny medlem
Försöker hitta en vettig ryggsäck/väska för min Canon 450 D. Jag vill kunna ha den i beredskapsläge med Sigma 50-150 och kanske nästa storlek upp. Och minst ett objektiv till.

Jag är knappt 160 cm och orkar inte bära hur tungt som helst. Önskedrömmen är en skön rygga som jag kan öppna utan att ställa ifrån mig. Jag har sett att det finns några stycken, men vikt kring 3 kg opackad gör att jag tvekar.

Är det någon som har erfarenhet av att bära ett tripodstativ innanför ryggsäcken? Spontant känns det obekvämt.

Hur ska jag välja en ryggsäck som jag blir nöjd med? Jag vill ju känna lusten att vara ute och fota ofta men bära bekvämt. Gärna kunna få med mitt Cullmannstativ 65 cm.

Inte alltför dyr. 1500 är egentligen för mycket, eftersom jag inte vet om den funkar som jag vill.

Vad har ni för tips, småväxta medmänniskor?

/Berit

Om du tycker det är ok att ha en rem på tvärsen framför bröstet så tycker jag du ska titta på Lowepros flipside. Finns i olika storlekar....

Hej

Jag är också liten och smal, 161 cm, och har svårt att hitta bra väskor. Klarar inte av att bära axelväskor pga av dålig nacke och svag högeraxel, arbetsskada. Jag hittade dock en ryggsäck som jag tyckte satt fenomenalt bra! (mars-09) Det är en Lowepro flipside 400 AW. Den har midjebälte och just den där remmen som gör att du kan spänna bärremmarna i brösthöjd. Just det som Jenny beskrev. Tyvärr kostade den vansinniga 1400 kr i affären så det blev ingen affär. Den finns dock mycket billigare på nätet.

Jag tyckte att var bra att den är "tjuvsäker" dvs, man kan inte öppna den när den bärs. Blixtlåset sitter på insidan, mot ryggen, om du förstår. Nackdelen är ju givetvis att du måste ta den av dig när du ska ta fram utrustningen. Jag vill ha en rygga som också rymmer plats för lite fika och det gjorde denna.

Försöker hitta en vettig ryggsäck/väska för min Canon 450 D. Jag vill kunna ha den i beredskapsläge med Sigma 50-150 och kanske nästa storlek upp. Och minst ett objektiv till.

Jag är knappt 160 cm och orkar inte bära hur tungt som helst. Önskedrömmen är en skön rygga som jag kan öppna utan att ställa ifrån mig. Jag har sett att det finns några stycken, men vikt kring 3 kg opackad gör att jag tvekar.

Är det någon som har erfarenhet av att bära ett tripodstativ innanför ryggsäcken? Spontant känns det obekvämt.

Hur ska jag välja en ryggsäck som jag blir nöjd med? Jag vill ju känna lusten att vara ute och fota ofta men bära bekvämt. Gärna kunna få med mitt Cullmannstativ 65 cm.

Inte alltför dyr. 1500 är egentligen för mycket, eftersom jag inte vet om den funkar som jag vill.

Vad har ni för tips, småväxta medmänniskor?

/Berit

Jag köpte en sån här för några veckor sedan.
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=458100

Trivs mycket bra med den! Får plats med EOS 40D inkl. batterigrepp + EF-S 17-85, EF 100 Macro, EF-S 55-250 utan problem, + lite annat smått o gott.

Tycker att du ska köra på en Lowpro Fastpack 100. Kostar 400 kr på clasohlson. Finns ett syskon till den som heter Slingshot 100 och kostar det dubbla. De är näst intill identiska utom att Slingshoten endast har en rem!!! Och man undrar ju varför då man kan bära en ryggväska med en rem om man vill hehehe.

Skrev en mkt snabb recension om den här http://forum.fotointresse.se/viewtopic.php?id=9509

/Rommél

Tack för tipsen!

Jag hade svårt att hitta tillbaka och har suttit i tre timmar och läst allt möjligt på Fotosidan. Tur att jag inte prövat annat på nätet som man kan fastna i.

Fotosidan känns lärorik.

Nu ska jag försöka smälta alla intryck och försöka hitta några av produkterna så jag kan pröva dem.

Kanske blir det lite gott och blandat i form av höftrem i någon intressant kombination.

Foto tycks kunna bräda dansen, mitt tidigare nördintresse. Har inte ätit middag än... Om mindre än en timme börjar det. Jag ska nog snurra vidare här på sidan istället.

Tror det är betydligt mycket nyttigare och lättare för kroppen att bära en ryggsäck än en "en-axelsmodell".
Visst kan de vara snabba och praktiska, men att bära länge och/eller tungt tror jag på ett ryggsäcksalternativ.

Jag har valt en "Tamrac Adventure 9", för att få en diskret cityväska som inte skriker fotograf. Jag ville ha plats för min bärbara dator om den behövs, men det facket funkar också bra till regn/vind jackan.
Det finns ett toppfack som man kan ha valfria attiraljer, en godisbit ja vad du vill.
Nätfickorna på sidan gillar jag att använda till en vattenflaska och kanske ett paraply eller annat.

Visst måste väskan av ryggen för att komma åt, men ville ändå bidra med detta tips.

http://www.tamrac.com/frame_adv.htm

Lycka Till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar