ANNONS
Annons

Ryggsäck för stort tele?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag "bara" ett 400 5,6... Men jag har en ryggsäck designad för stora telen.
http://www.tamrac.com/5589.htm
Det är en skön rygga att bära och jag får in fantastiskt mycket kameraprylar i den. Men det jag saknar är mer extrafack där jag kan lägga lite annat. Nu finns ofta plats kvar inne i väskan, men jag hade föredragit att separera det. Sen tycker jag att väderskyddet på den kunde få vara aningens bättre.
Nu hittade jag den när det var rea och betalade bara dryga 2000 spänn för den, så då ansåg jag den vara prisvärd. Men till ordinariepris skulle jag inte rekommendera den.
Nu var ju det här ingen rekommendation, utan snarare en ickerekommendation iof :)

Kata har även en fin stor ryggsäck som rymmer ett stort tele och annat också. LowePro har sin Protrekker 400 och 600 som rymmer kamera med monterad 400/2,8 resp 600/4,0. Dessutom en massa andra fotoprylar och andra grejer. Trots att jag föredrar Kata kommer jag bara inte ihåg vad deras stora ryggsäck heter. Tittade själv ett tag sedan då rena teleryggsäckar bara i stort sett rymmer hus+supertele.

Om du bara ska ha hus och supertele med så blir det såklart en hel del utrymme kvar i den Tamrac ryggan jag har... Men då ligger dom bland kameragrejorna.
Tycker personligen Kataryggorna verkar trevliga.

Beror ju på vilken summa du vill lägga på en rygga. Jag har själv en stolryggsäck, Eurohunt, som jag inrett en vagga med typ liggunderlagsskum. Passar fint till hus+ nikon 200-400/4 med bakvänt motljusskydd och huva på. Finns fack för dricka,termos och mackor, minneskort,batterier mm.

Det är svårt att få med alla sina önskemål när man ska köpa en ryggsäck för sin fotoutrustning. Jag har sedan något år tillbaka använt mig av Kiboko 30L från Gura Gear.

http://www.guragear.com/

Den passar mina behov alldeles utmärkt och är nog den bästa "resesäcken" som går att få tag i just nu. Jag har fått ner två hus med batteripack, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 200-400/4 och 600/4 i den samtidigt. Finns tyvärr inte i Sverige (eller Europa för den delen) utan måste beställas från USA och den är inte direkt billig heller. Smakar det så kostar det...

// Daniel

Jag ska i med ett 500á och ett kamerahus monterat (helst). + "braoha" grejjor.

Lowepro Vertex 300 AW (även 200 AW , dock verkar Lowepro ha ändrat modellen så testa först.)
Välpaddad, blir därför relativt tung. ca 3kg tom Gränsfall vad gäller handbagage. något för stor.

Kiboko Guragear 30L men oxå 22L, den sistnämnda utan läderhuva (canon 500/4 IS USM mk1)
I 30L kan du ha upp till 600/4 monterat på hus, 800/5.6 omonterad. i 30L kan du ha två 500/4 på samma gång. Fungerar måttmässigt på flyg, åtminstone för de interkontinentala flygplanen. ( t ex a330/a340/B777/B747)

22L är pga datorfack i grundaste laget för prohus (1d, d3). dock inga problem för 7d/d700. 30L har inget datorfack. Kiboko säljs tyvärr inte i Europa, så den får tas från t ex USA, vilket gör dessa utmärkta ryggor relativt dyra.

Thinktank streetwalker (även hardwaremodellen). Rymmer upp till 400/2.8 utan problem. Fungerar måttmässigt på flyg. Prohus helt ok.

Avråder dock från lowe pro 600 AW, då denna endast är avsedd för just telen, och har inte mkt plats för annat. mKII av denna är för stor för att ta som handbagage.

Butiker med fotoväskor. Rajala (stockholm, malmö) , Kameradoktorn, Japanphoto (flera butiker, flaggskeppet på kungsholmen/08-land välsorterad), Scandinavian photo, Stockholm, Göteborg mfl.

Det är svårt att få med alla sina önskemål när man ska köpa en ryggsäck för sin fotoutrustning. Jag har sedan något år tillbaka använt mig av Kiboko 30L från Gura Gear.

http://www.guragear.com/

Den passar mina behov alldeles utmärkt och är nog den bästa "resesäcken" som går att få tag i just nu. Jag har fått ner två hus med batteripack, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 200-400/4 och 600/4 i den samtidigt. Finns tyvärr inte i Sverige (eller Europa för den delen) utan måste beställas från USA och den är inte direkt billig heller. Smakar det så kostar det...

// Daniel

Tjo, den var lätt :) Tror att jag får ner lika mycket storleksmässigt i min, men den väger ju nästan det dubbla. Hur upplever du stadgan i den? Känne det som att skyddet runt den är tillräckligt? Och hur är det med väderskyddet?

Min kameraryggsäck

Jag använder en Lowepro Photo Trekker AW och i denna får jag med Nikon AF-S 300mm f/2.8D IF-ED II Nikkor, blixt, d7000, trebensstativ, camokläder, AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR och skalbyxor och då har jag ändå en del plats över.

Gura Gear i Frankrike

Jag har läst och kommit fram till att den bästa väskan för stora gluggar är Gura Gear. Det är lite svår att få tag i men den finns att köpa i Frankrike. Den kostar en de men personligen tror jag att det är värt det. Jag kommer att köpa 22L för den är inte gigantisk utan en som man kan fylla en bit i taget.

http://www.jama.fr/boutique/en/shooting/backpacks/kiboko-90

Jag har själv en sådan men det är den lite mindre 300-modellen. Jag är mycket nöjd med den. Jag använder den till en 300/2,8 och ett Canon 1Dmk3 hus. Det finns ett bra fack för det som kan öppnas uppåt. Man skitar inte ner rygg-delen av säcken. Mycket trevligt och lättåtkomligt fack som rymmer två extendrar i varsin ficka samt en Sidekick.
Man kan antingen inreda för obektivet med rättvänt motljsuskydd eller med omvänt. I det senare fallet får man även ett (lite svårtillgängligt) fack i botten för till exempel någon vidvinkel. Hur den saken är på 600-modellen vet jag inte, men jag tror hela utrymmet går åt till ett 600/4 med omvänt motljusskydd.
Ovanpå själva kamerasäcken finns en losstagbar säck för kläder eller liknande. Den delen har ingen stoppning.
Kvalitén på allt är mycket hög och den är jättefin att bära. Kameran och teleobjektivet ligger extremt väl skyddade. För mitt ändamål är den perfekt. Jag har med mig få grejer men 300/2,8 är så stor att en traditionell säck som rymmer den blir jättestor och tungburen.
Kom bara ihåg att den här säcken är gjord för ETT stort objektiv med kamera. Vill du ha med dig ett antal halvstora objektiv passar den inte alls.

Hälsningar
Lars Hedin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar