ANNONS
Annons

Ryggsäck för skidåkning

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Vad rekomenderar ni för ryggsäckar för skidåkning?

Utrustning: EOS 30, Sigma 70-200/2.8, 2X TC, 28-135/3.5-5.6 IS USM, 50/1.8, 85/1.8, Speedlite 420EX plus filter, film och sånt krafs.

Har funderat på en Lowepro Nature Trekker AW...är den bra? Hur funkar den med snö och vatten? (Tät?)

Hur bra skyddad ligger utrustningen i en "mjuk" väska?

Är det nån som har erfarenhet av Lowepro DryZone 200?

Det blev många frågor, men jag vill inte göra ett felval igen...:)

En fråga till:

Lowepro Nature Trekker AW kostar 2000:- på scandinavianphoto.se

Lowepro DryZone 200 kostar 3300:-

Är den värd de extra 1300 kronorna?

Om man vill göra lite hemmajobb är Haglöfs Pro L/XL bra. XL har aluminiumskenor dessutom som extra bärstöd. Sen får man bygga egna fack av lite madrassskumgummi, ett gammalt liggunderlag och mängder med lim och kardborre. Då får man den exakt som man vill. Bra om man tex har spadar, sonder, tröjor och annat med sig.

Ett tips om man åker skidor och glömmer bort kamerorna ibland så att man åker för fort och trillar är att använda ett ruggskydd. Kamerahörn kan ge fina blåmärken på ryggen annars.

Tjena.
Jag har haft en Lowe Nature trecker men tycker bärsystemet är för ostabilt. Därför har jag nu en Da Kine Reload som är en otroligt genomtänkt fotoryggsäck, jag är jättenöjd med den.

För skidåkning använder jag en Da Kine Poacher som är den perfekta ryggsäcken för kameran i skidbacken. Med en öppning mot ryggen så blir det väldigt lätt att komma åt kameran snabbt om man tänker till lite när man bygger insatsen. Min insats är byggd med liggunderlag en limpistol samt silvertejp.
Det finns fack i säcken för spadhandtag och sond, på utsidan finns ett fack för bladet och därmed får man ett extra skydd för kameragrejerna där har jag också min camelback.
Fäste för skidor finns
Kolla denna länk

http://www.dakine.com/frontend/cata...se=8&ca=1&sca=Technical Series&i=8100-401-22#

Lycka till

Burton Zoom

Burton Zoom

Sitat från Ute Magasinet nr 1-2003
"Burton zoom är en av få fotoryggsäckar som sitter bra på ryggen när du åker skidor. Den har öppningen i ryggen och du slipper snö på börsystemet när du skall plocka fram kameran. Plats för kamerahus, teleobjektiv och två mindre obj., blixt och ljusmätare. Fack för film på sidan av ryggsäcken. Spadficka med plats för förstärkningsplagg och stigjhudar. Får du tag i en betalar du 1599 kronor."

Har inte provat den själv. Jag använder en Tamrac 767 och den är inte så bekväm vid skidåkning.

Mer info http://www.burton.com/gear/pr_bags.asp?productID=79

Om jag ska ut och fota på skidor i fjällen tar jag inte min vanliga fotoryggsäck (DaKine Reload) utan en konventionell softpack (Berghaus) på ca 70 l. Jag fotar dessutom nästan alltid med stativ och då behövs en rejäl ryggsäck. Jag har objektivväskor för gluggarna och en kameraväska för ett hus med telezoom. Småprylar i topplocket.

/Staffan

Walle skrev:
En fråga till:

Lowepro Nature Trekker AW kostar 2000:- på scandinavianphoto.se

Lowepro DryZone 200 kostar 3300:-

Är den värd de extra 1300 kronorna?

Det är väl den gul/svarta du tänker på ??
Verkar nog mer vara för paddelturer o.d, omständig att öppna är den också..
Lowepro Natur classic är rätt OK,beror mycket på kroppslängd också om det ska sitta bekvämt..
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar