Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck för kamera och laptop +lite annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Stor och stor...
En Canon 20D utan batterigrepp.
Den har det lite trångt i min lilla slingshot.

Grejen är den att en baktung rygga blir jobbig att bära, jag har helst en så platt som möjligt.

En platt ryggsäck väger ju inte mer än en tjock. Det är ju hur du packar som bestämmer tyngdpunkten, och kameran ligger ju alltid mot ryggen =)
 
Tamrac Euro 80 beställd.

Jag provar den, den verkar lagom och 50 Euro är ju inte hela världen.

Tror det blir en bra väska. Jag har själv Adventure 9, och är jättenöjd med den. De verkar vara ganska likvärdiga i konstruktionen. Kanske skiljer en smula i materialvalen.

Enda lilla önskemålet med Adventure 9 är väl att kameradelen skulle vart ett par centimeter högre för Nikons 70-200 Zoom ska trivas riktigt bra.
Men gillar att den inte ser så "kameraväskig" ut.

Hm! Svenska akademien har ännu mycket att lära, när det gäller Svenska språket. :cool:
 
Ja, den har jag kikat på... den kostar för övrigt 1495kr på ScandinavianPhoto. Kikade även på Tamron Expedition 6 som såg trevlig ut men 700kr dyrare än Computrekker AW Plus vilket kanske inte är motiverat?

Jag brukar köpa mina Tamrac väskor från Speed Graphic i UK. Dom tar £94.95 för Expedition 6x (jämfört med 2195kr hos SP). Har dom inte den väska du söker, tar dom hem den åt dig.

-- Nicke
 
Jag brukar köpa mina Tamrac väskor från Speed Graphic i UK. Dom tar £94.95 för Expedition 6x (jämfört med 2195kr hos SP). Har dom inte den väska du söker, tar dom hem den åt dig.

-- Nicke
Tack för tipset...

Såg att frakten låg på £29.00 till Sverige gällande försändelser över 2kg så ett totalpris på £123.95 blir i runda slängar strax över 1500kr

Någon som kan generalisera lite och beskriva skillnaderna mellan Tamrac och Lowepro i allmänhet och om ni vet, gärna mellan Expedition 6x och Computrekker AW Plus i synnerhet.
 
Älskar min Adventure 9.

Enda lilla minuset är att Nikons 70-200 får det väl trångt i själva kamerafacket. Nu har jag min i det övre facket men man hadde kunna önska några millimeter till på höjden av fotofacket.

Har du prövat att justera läget på mellanväggen? (Mellan kamerafacket och det övre facket.) Den sitter ju med kardborre och där finns det mer än några millimeter i justeringsmån.

I övrigt kan jag bara säga att jag också älskar min Tamrac Adventure 9. Perfekt för utflykter!
 
Gå till en butik och kolla på dem! Att köpa en avancerad och dyr ryggsäck utan att prova den är ingen bra idé.
Jag tänkte mer på saker som kommer av erfarenhet t.ex. hållbarhet etc. Har man har en ryggsäck ett tag så upptäcker man saker (både positiva som negativa) som inte direkt framgår av produktbeskrivningen.

Problemet med att gå i affär och leta efter en ryggsäck är ju att man inte kan packa den med egna prylar och låna med den i en månad.

Min nuvarande ryggsäck skulle behöva vara lite djupare för att det skall kännas bra med en D300 och ett monterat MB-D10. Höjden på 37 cm är också ganska precis för mitt 70-200 och med tanke på att 300/2.8 är ytterligare 3-4 cm så skulle jag vilja ha 40-41 cm höjd. Tamrac Expedition 6x är just bara 37 cm och man får gå upp på 7x för att få plats. Computrekker är väl tilltagen med sina 48 cm
 
LowePro Vertex

Jag köpte en LowePro Vertex 200 AW i våras och är kanonnöjd med den. Den är rymlig, stadig och väldigt skön att bära. Datorfack och "diversefack" finns också. Den har en "lillebror" (100 AW) och en "storebror" (300 AW) i samma serie.

www.lowepro.com
 
Jag har en Lowepro CompuRover AW och den skulle nog fungera alldeles utmärkt för dina behov. Det finns några grejer som jag stör mig på dock. Väskan behöver vara fullpackad i det övre facket om man ska bära med sig stativet på ett bra sätt. Inte lika smidigt att få fram grejerna som på min Slingshot.

Men som reseryggsäck när väskan förmodligen blir ganska full så tror jag att den skulle vara kanon.
 
Nu har jag provrest med min nya väska. Jag är ganska nöjd, den är helt klart värd de 50 Euro jag gav för den!
Det jag kanske saknar är att ytterfacken bara är nätpåsar, inget jag vill lägga pengar, pass & boardingkort i.


Några bilder. Kameran ligger åt "fel håll" eftersom jag tycker den passar bättre så. Med längre objektiv kanske jag måste lägga den som det är tänkt. I dagsläget tror jag att jag har plats med ett 70-200 2.8 ovanpå gorillan.






Datorn ligger tight uppåt på bilden eftersom jag vid fototillfället lagt nätaggregat och rese-adapter i botten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.