Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck för dator, kamera och kläder

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Hejhej,

Letar efter en ryggsäck som har plats för 15 tums macbook pro (det gör inget om datorfacket skulle vara för stort).
Och plats för canon 5d med 50mm 1,4 100mm 2,8 macro och en 580 blixt.
Sedan vill jag att den skall ha ett så stort fack som möjligt för t.ex kläder.

Ungefär som denna ( http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7772777 ) fast jag vill ha mindre kamera del och större fack för kläder.

Väskan måste dessutom gå att ta som handbagage på alla normala flygbolag, ryan air bryr jag mig alltså inte om.

Någon som råkar ha något tips? :)

Med vänlig hälsning,
Benjamin
 
Lowepro Fastpack 250 och 350 har motsvarande konstruktion och i alla fall 250 har en mindre kameradel. Vet dock inte om det andra facket då är större än på Tamrac eller om ryggsäcken bara är mindre. Lowepro är enklare i sin konstruktion men mycket billigare och helt ok kvalitet.
 
F-stop Loka kanske? Storebror Tilopa rymmer ytterligare 10L och har en inbyggd laptop-ficka (ej polstrad). Fördelen med dessa väskor är att man kan välja själv hur stor kameradelen skall vara med hjälp av urtagbara ICU - Internal Camera Units. Med så lite kameraprylar klarar du dig garanterat med en ICU Small. De får mycket bra kritik för stabilitet och bra bärsystem.

Jag har ingen själv (än) men funderar starkt på att köpa en Loka i julklapp till mig själv :)
 
F-stop Loka kanske? Storebror Tilopa rymmer ytterligare 10L och har en inbyggd laptop-ficka (ej polstrad). Fördelen med dessa väskor är att man kan välja själv hur stor kameradelen skall vara med hjälp av urtagbara ICU - Internal Camera Units. Med så lite kameraprylar klarar du dig garanterat med en ICU Small. De får mycket bra kritik för stabilitet och bra bärsystem.

Jag har ingen själv (än) men funderar starkt på att köpa en Loka i julklapp till mig själv :)

Den låter ju grymt bra. Vet du om det finns någon butik i sverige som har den, så man kan testa.?




Tack alla andra som tipsa också!
 
Nej, den finns inte i butik vad jag vet, inte på den här sidan Atlanten i alla fall. En kompis har en Tilopa BC med ICU Large och han är riktigt nöjd, han har burit rejält med prylar långt ut i vildmarken utan några anmärkningar.

Jag funderar starkt på att beställa en Loka med Medium ICU om några veckor så om du kan vänta lite kan du få prova när jag fått den.
 
Nej, den finns inte i butik vad jag vet, inte på den här sidan Atlanten i alla fall. En kompis har en Tilopa BC med ICU Large och han är riktigt nöjd, han har burit rejält med prylar långt ut i vildmarken utan några anmärkningar.

Jag funderar starkt på att beställa en Loka med Medium ICU om några veckor så om du kan vänta lite kan du få prova när jag fått den.

Grymt, då väntar jag, tack så mycket :).

Skulle du kunna dra iväg ett meddelande till mig när du fått den?
 
Nej, den finns inte i butik vad jag vet, inte på den här sidan Atlanten i alla fall. En kompis har en Tilopa BC med ICU Large och han är riktigt nöjd, han har burit rejält med prylar långt ut i vildmarken utan några anmärkningar.

Jag funderar starkt på att beställa en Loka med Medium ICU om några veckor så om du kan vänta lite kan du få prova när jag fått den.

F-stop finns hos CameraNu.nl, men det hjälper ju inte på om man vill prova. Dock måste man inte beställa från USA. Priserna har jag inte studerat så hur de ligger med hänsyn tagen till momspålaga för beställningar från USA vet jag inte.

Jag skaffade nyligen en Dakine Sequence av den nya modellen (ej den som finns hos t ex Scand. Photo, de har gamla). Fast den passar inte riktigt på beskrivningen, men därför har jag dammsugit olika webbsidor med ryggsäckar. Jag tror nog att det är F-stop som passar in bäst på beskrivningen av det jag sett att döma. Fördelen med F-stop är ju också att man kan har två olika ICU om man vill. Dakine har alldeles för lite klädutrymme och onödigt mycket kamerautrymme i förhållande till den beskrivna utrustningen.

Man bör ju dock vara medveten om att både Dakine och F-stop har samma typ av grundkonstruktion där kameradelen öppnar mot ryggen. Detta kan man ju både gilla och ogilla, men jag tycker nog att det är bättre än mycket av alternativen.
 
Tack för tipset Martin, jag kollade just CameraNu och de tar nästan exakt samma pris för väska+ICU som F-stop själva. Vad jag inte får ihop är att priset på Loka hos F-stop är samma oavsett var man beställer från men ändå skickar de europeiska beställningar från ett lager i Holland. Trots att de borde tullat in väskorna i Holland är inte priset högre än för beställningar till USA.

Jag frågade F-stops kundtjänstchat och fick följande goddag yxskaft-svar:
Susan: We would fulfill your order from our European warehouse.
Emil: so no VAT or customs fees are applicable?
Susan:We do not charge any taxes or custom fees to your order. They are not included in the price.

Jag har mailat kompisen som har en Tilopa och frågat honom om han fick någon otrevlig överraskningsräkning i posten efteråt. Annars kommer jag nog beställa från F-stop, jag tror jag vill ha en "shallow ICU" och de finns inte hos CameraNu.
 
ANNONS