Annons

Rygga med datorfack tex Lowepro 350 eller 450

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Är ute och reser med jobbet en del. Skulle vlija ta med mig min DSLR + kit lens och 3 extra objektiv.
Problemet är att idag har jag två ryggor (Flipside 400AW och ProRunner 200 AW) en lite som det mesta går i och en vid semester där allt jag behöver + lite extra går i.
Ingen av dessa har datorfack (medvetet då jag inte har datorn med mig när jag fotar)
Men nu när jag reser med jobbet behöver jag ju ha dator + laddare + papper mm. Datorn jag har är en 14" så den är inte så stor.

Har fallit för Lowepro Pro Runner 350 AW eller 450 AW vet bara inte vilken. Är det någon som har en som kan säga hur den funkar att resa med. Det jag då tänker på är framförallt hur den funkar på flygplatser och i flygplan. (Vi åker ej med Ryanair, men med SAS, United, AA, Lufthansa British, Air france mm)

Eller har ni några andra tipps. Då jag redan har ryggor vill jag inte lägga för mycket. Max 1500
 
Hej,

jag har köpt den här ryggsäcken från Kina:
http://www.ebay.co.uk/itm/290574829387

Anledningen att jag köpte den var att jag ville ha en som var lite snyggare och inte stack ut som en kameraväska. Genom ett speciellt sidofack går det även att ta ut kameran medans väskan fortfarande hänger på ena axeln.

När den kom blev jag först glad för den känns så bra i kvalitén med tyg-kanvas på utsidan och ett vattentättläger innanför. Känns bättre i kvalitén än de i Sverige förekommande vanliga märkena. Men sedan blev jag besviken för ryggsäcken passar inte min utrustning.

Jag har en 15" tums laptop i widescreen format och den är precis för bred för att få in i laptop-fickan. Sedan passar inte fotofacket till min lilla Sony Nex. Fackavdelarna är flyttbara men utrymmet är bara för stort, för djupt. Så jag tänkte sälja ryggsäcken vidare, den är oanvänd.

PS.
Tips på en bra ryggsäck till en liten systemkamera mottages tacksamt. Jag har startat en tråd om det i forumet för Sony kameror.
 
Hejsan Mattias!

Jag tror, observera tror, att visa flygbolag kan vara lite kinkiga med den storleken på väska du tänker på. I alla fall om du vill ha den som handbagage. Vilket jag misstänker du vill. Jag skulle ALDRIG skicka mina kameraprylar som incheckat bagage.

Då jag själv bor utomlands och flyger mellan Kanada och Europa relativt ofta vill jag ha en väska där jag slipper få problem i incheckning osv. Då Ryan-Air inte trafikerar linjer där i mellan flyger jag med "de stora" bolagen vilket du också verkar göra.

Jag köpte för ändamålet, att ta med tre/fyra objektiv eller tre objektiv och en blixt, en Lowepro Fastpack 250.
Denna har datorfack (alla Lowepro som slutar på *50 har datorfack) och en enligt mig en rimligt stor "kameraavdelning" som är avskiljd från ett mindre toppfack. I "datorfacket" brukar jag även ibland ha en ipad eller några mappar med papper eller dylikt vilket utan problem får plats även med datorn i facket.

Jag har i min kameraväska oftast en 13 tums Mac. Det får nog plats minst upp till 15.4 tum i den.
En 5d Mark II
85/1.8
70-200/4L
24-70/2.8 L
Samt en blixt 580EX II

Samt i toppfacket laddare till alltihop minneskortläsare och några externa hårdiskar.

Detta går utan större svårigheter ner i ryggan även om den inte blir superlätt.

Jag gillar att det finns en hård bottenplatta i ryggan (skyddar objektiven och dyl när man sätter ner väskan) och att datorn ligger och stabiliserar ryggen.

Det enda jag kan finna negativt med den är att den saknar ett inbyggt regnskydd och att man måste spänna upp två spännen för att få ut kameran. Dock måste ju eventuella tjuvar också det. :)

Jag har varit och tryckt ner väskorna i de där "måttburarna" som är vid inchekningen och Fastpack 250 är på gränsen.

Det som också är att tänka på är att maxvikten på ett handbagage brukar vara ca 10kg, beroende på flygbolag. Något man faktiskt kommer upp i med den utrustningen jag har i. Det jag brukar göra är att jag monterar på mitt tyngsta objektiv på kamerahuset och hänger den runt halsen när jag checkar in. Det har man alltid rätt till att göra. (dock olämpligt att börja smattra av 200 kort i säkerhetskontrollen eller så sen då det kan tänkas ge tråkiga reaktioner).

Mitt tips är alltså att då maxgränsen på vikt är så pass låg kan det vara onödigt att ha en större rygga då man ändå inte kan fylla den.

Hoppas mitt inlägg gav dig några tankeställare och kanske kan vägleda dig till ett köp.

Det finns säkert massa fler bra ryggsäckar där ute som jag inte testat men detta var iallefall mitt tips.

Mvh Daniel Lundin

Ps. Köpte min i Kanada för $99+VAT så borde ligga en bra bit under 1000 i Sverige ds.
 
Senast ändrad:
Eftersom du tittar på Lowepro. Då tycker jag att Lowepro Vertex ryggsäckarna är bättre än Pro Runner som du skriver om. De säljer dem billigt på Amazon.uk. Och den minsta av de tre som finns räcker till din dator och en hel del utrustning
 
Skaffade en Lowepro AW350 för några månader sedan. Valde den istället för 450 då 350 är liten nog för att gå in inom handbagagereglerna. Den är visserligen lite väl tjock men eftersom det följer med ett fodral till datorn kan man ta ut den vid en eventuell kontroll. Väskan fungerar bra och svalde två hus, 70-200/2.8, ett par normalzoomar, några fasta objektiv och lite tillbehör. Att kunna rulla väskan är ett klart plus och den har dessutom ett OK bärsystem om den skall åka på ryggen. Den är klart billigare på amazon.co.uk än i affär här hemma för övrigt.
 
Hej
Tack för alla tipps!

Har kollat upp storlek på SAS för handbagage 55x40x23 det är tjockleken som är problemet 23 cm

Mattias den såg ju fin ut väskan, hur stor är din dator?

Tack ludde83 för tippset om fastpack (funderat på den innan)

Ska kolla på Vertex som du skrev Lars (står att den funkar som handbagage på lowepros hemsida). Vad är det som du tycker är bättre. Var det 200 du menade eller 100

professorb förstår att du köpte x350 med hjul etc. Funkar en bra att bära? Har du flyget med den. Rulla är ju skönt på flygplatser. Läste på amazon om jag förstår rätt ingick frakt? Vissa modeller var ju mycket billigare. Jag har ändå ingen häromkring som säljer så jag måste skicka efter....
 
Det här var intressanta tips. Jag har inte rest på år och dar så det här med en bur för att mäta handbagage var nytt för mig. Sist jag reste hade jag bara med mig handbagage för att slippa stå vid bandet och vänta etc...

Min tanke med en fotoryggsäck är att alla mina fotogrejor ska få plats där. Så behöver jag inte packa när jag ska ut och fota, utan allting ska redan ligga där.

Rikard, min laptop är 15 eller 15,4" widescreen. Det stod i produkbeskrivningen av ryggsäcken att det skulle passa med en 15" men min går inte i. Den är för bred. Jag skulle tro att den är anpassad för det gamla formatet på på laptops innan widescreen slog igenom. De är en bra bit smalare.

Överhuvudtaget verkar det som att på den japanska marknaden är finns det mycket kameraväskor som inte ser ut som kameraväskor, stiliga saker. Här i Sverige verkar det inte ha slagit igenom än.
 
Hej
Tack för alla tipps!

Har kollat upp storlek på SAS för handbagage 55x40x23 det är tjockleken som är problemet 23 cm

Mattias den såg ju fin ut väskan, hur stor är din dator?

Tack ludde83 för tippset om fastpack (funderat på den innan)

Ska kolla på Vertex som du skrev Lars (står att den funkar som handbagage på lowepros hemsida). Vad är det som du tycker är bättre. Var det 200 du menade eller 100

professorb förstår att du köpte x350 med hjul etc. Funkar en bra att bära? Har du flyget med den. Rulla är ju skönt på flygplatser. Läste på amazon om jag förstår rätt ingick frakt? Vissa modeller var ju mycket billigare. Jag har ändå ingen häromkring som säljer så jag måste skicka efter....

Vertex håller högre kvalitet och har fler detaljer och små fickor än de andra Lowepro ryggsäckarna som det skrivs om i tråden. 100 eller 200 beror på vilken storlek du känner för. Bägge passar som handbagage hos SAS
 
Hej
Tack för alla tipps!


professorb förstår att du köpte x350 med hjul etc. Funkar en bra att bära? Har du flyget med den. Rulla är ju skönt på flygplatser. Läste på amazon om jag förstår rätt ingick frakt? Vissa modeller var ju mycket billigare. Jag har ändå ingen häromkring som säljer så jag måste skicka efter....

Jo det var x350 med hjul jag köpte. Fungerar utmärkt att rulla på flygplatser etc. men den blir ju tyngre. Om man skall mest ut och gå med den så kanske extravikten är onödig. X350 tar en 15.4'' dator och mIn Macbook Pro retina 15'' passade utmärkt i den. Hittills har den bara varit med en runda, till Indien, och det fanns inget att klaga på under den resan. Jag beställde från Amazon själva, då ingår frakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.