Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryan Air?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Tar aldrig deras extra försäkring och har därmed oförsäkrat inchekat bagage, men det är ju bara lump ändå och deras ersättning är futil även med försäkringen. Men nu då? ska flyga via london i okt. Tänkte ha med kamera men vad kommer att gälla då? Tror ni man får ta med den i kabinen då eller får man lämna sånt hemma?
 
Jag har aldrig haft problem att ta med mig min kamera när jag flyger till London, bara kom ihåg att du måste följa dimensionerna dom har satt på handbagagets storlek. Har alltid en fotoryggsäck med all min utrustning och dom kollade igenom väskan en gång.. annars ingenting.

Nu är det förstås lite annorlunda p.g.a terror-grejen, men ring o fråga så får du det på klart.
 
Det är dags för flygbolagen att ge inlämningskvitton på bagaget som används för att få ut bagaget. Jag är lika facisnerad fortfarande över den fantastiska säkerheten som finns att kolla vem som är vem, men inte att rätt påerson får tillbaka rätt mängd bagage. Intressant att detta inte är ett krav från kunderna, som trots allt checkar in betydande värden.


Undras varför de s k terroriseterna gör sig besväret att smusla ombord sprängämnen på flygplan? Hittills relativt lätt. Enklare är det att skjuta ned flygplanen i samband med start och landning med luftvärnsrobotar, som t ex amerikanska Stinger som finns i betydande antal på drift hos afghanska frihetskämpar, sedan kampen mot Sovjetunionens dagar. Några Boforsmisiler med samma syfte eller dess ryska motsvarigheter kan användas. Det är en komplicerad uppgift att bevaka in- och utflygningsstråken till världens samtliga flygplatser.
 
RolandM skrev:
Det är dags för flygbolagen att ge inlämningskvitton på bagaget som används för att få ut bagaget. Jag är lika facisnerad fortfarande över den fantastiska säkerheten som finns att kolla vem som är vem, men inte att rätt påerson får tillbaka rätt mängd bagage. Intressant att detta inte är ett krav från kunderna, som trots allt checkar in betydande värden.

Flygbolaget är ju ansvarigt för bagaget tills du fått tillbaka det. Om det kommer bort eller någon stjäl det på bandet så visar du upp ditt inlämningskvitto och kräver ersättning. Sen är det en annan sak att ersättningen kanske inte alltid täcker värdet på sakerna. Men hur som helst är det flygbolaget som står för risken när bagaget lämnas ut och inte kunderna. De tycker antagligen att den risken är värd att ta jämfört med den kostnad det skulle innebära med personlig utlämning.

RolandM skrev:
Undras varför de s k terroriseterna gör sig besväret att smusla ombord sprängämnen på flygplan?

Det är förstås oändligt mycket enklare att koka ihop sprängämnen efter recept på internet än att få tag på stingerraketer.

Johannes
 
Flyg med Sas snowflake

1300kr tur/retur.

Även om du får biljetterna gratis hos ryan air så kostar det minst 400kr pga skatter.

+ Du flyger från arlanda - slipper åka till västerås
+ Du landar på Heathrow som ligger mer centralt

Sas känns klart mer seriöst än ryanair. Exempelvis att flighten kan bli avbokad och du får vänta med att åka tills dem tycker att det är dags att åka.

Ryan air är ett jävla skämt som inte äns platsar på gratis standup på någon sunkig kvaterskrog.
 
Vilken typisk Stockholmare du är Daniel. Alla bor inte i den stan. För vissa är det en fördel att planet går från Västerås eller som i mitt fall Sturup. Kollade du ens var killen som startade tråden bor ?

Svårt att veta hur reglerna kommer att se ut när du skall flyga. Som jag förstår så var problemet med tekniska prylar i handbagaget att batterierna kunde användas för att utlösa bomber.
Förhoppningsvis kommer man att kunna ha med kameran med batterierna bortplockade när den värsta hysterin lagt sig.
 
Daaaaaniel skrev:
Sas känns klart mer seriöst än ryanair. Exempelvis att flighten kan bli avbokad och du får vänta med att åka tills dem tycker att det är dags att åka.

Jag har flugit mer än 30 gånger med Ryanair de senaste två åren, och kanske 10 med SAS. Jag kan hålla med om att om flighten avbokas är det mer strul med Ryanair, men å andra sidan har jag oftare upplevt förseningar med SAS. Servicemässigt har SAS och de andra traditionella flygbolagen tvingats sänka sig till budgetflygets nivå. Det är bara att inse att europaflyget numera är som att åka buss. För min del spelar det ingen som helst roll på flygningar som bara tar 1-2 timmar.

Johannes
 
Är det...

...inte märkligt att inte flybolagen löser det på ett väldigt enkelt sätt. Skaffa lås till luckorna ovanför sätena, så får man innan start låsa in sina grejor där. För i de allra flesta fall så har man ju bara handbagaget med sig för att man vill ha koll på det, inte att man absolut behöver allt på själva flygplanet... Då skulle det ju vara lika skyddat som det incheckade bagaget ur terroristsynpunkt...
 
Nu vet jag inte hur du betalar dina biljetter - men när man betalat med vissa kredit-/betalkort ingår väldigt bra försäkringar som oftast glöms bort och täcker de flesta förluster och förseningar.

Senast tog jag ut en ersättning från AMEX pga av att min plan var ett par timmer försenat.
 
RolandM skrev:
Det är dags för flygbolagen att ge inlämningskvitton på bagaget som används för att få ut bagaget. Jag är lika facisnerad fortfarande över den fantastiska säkerheten som finns att kolla vem som är vem, men inte att rätt påerson får tillbaka rätt mängd bagage. Intressant att detta inte är ett krav från kunderna, som trots allt checkar in betydande värden.

Håller helt med om detta. På den del flygplatser är det dock så tex i Mexiko City och Bogoá. Där kommer man inte ut med väskan om man inte kan matcha bagaget med rätt tagg. Så borde det givetvis vara överallt.
 
Jag flög med Ryanair i helgen från Säve utanför GBG. Till England var det inga problem att ta med sig foto väskan. Men från England fick man enbart ta med sig passet, nycklar, plånbok. Inget snus eller cigaretter. Det du kan göra är att säga att väskan är ömtålig, då får du checka in väskan på ett annat ställe, men där är dom mer försiktiga med bagaget. Sen om det stämmer vet man ju inte då man inte ser vad dom gör med det. Såg när dom slängde av väskorna från ett plan i England, dom kastade väskorna på varandra.

Nu tror jag att man får ta med sig en mindre väska på planet, typ en handväska, så foto väskan måste nog checkas in i vilket fall som helst.
 
appel79 skrev:
Det du kan göra är att säga att väskan är ömtålig, då får du checka in väskan på ett annat ställe, men där är dom mer försiktiga med bagaget. Sen om det stämmer vet man ju inte då man inte ser vad dom gör med det.

Det ska man inte räkna med. Checkade in en låda med ett känsligt instrument en gång, fylld med klisterlappar med "Fragile" och "This side up". När vi kom fram räknade vi med att hämta ut den i utcheckningen för skrymmande gods. Lådan kom på det vanliga bandet, upp och ner...

Johannes
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar