ANNONS
Annons

RX100II med extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
Har en RX100II som jag vill köra mina Canon blixtar med. En Speedlite 430EX och 580EX II. Men jag får bara 430EX att fungera. Och ingen av blixtarna fungerar med blixtsladd, pirat förlängningskabel av typ OC-E3. Blir lite tungt med en 580 på lilla kameran…

Kamera/blixt på M-läge, intern blixt fyrar av men inte med sladd eller 580:n. Varför?

Dubbelkollat med sladden och blixtarna mot en 350D som fungerar fint.

Om jag vill trigga blixtarna med RX100II:an, är det nåt från Yongnuo jag ska kika på?

Prövat lite mer. Det går att få 580:n att utlösas monterad i blixtskon, men bara om den hålls i en viss vinkel.
Så nu vet jag att det kan fungera.

Du måste ha kontakt med centerpinnen genom hela kedjan för att det ska fungera.

Kolla även Cactus V5 som billiga triggers. De är på tok för stora för vad de gör, men väldigt lätta och synkar hela vägen till 1/1000s. Vill minnas att just RX100II har högt i tak blixtsynkmässigt.

Visserligen har RX100II en variant av ISO blixtsko men det finns en massa kontakter längst fram som jag misstänker är i vägen då man puttar in en Canon blixt. Jag tror att 430EX fungerar eftersom blixtfoten är i plast och ger sig lite då den stöter ihop med dessa kontakter framtill på Sonys blixtfattning. Skulle tro att man antingen får använda en adapter med bara mittkontakt upptill och sony blixtfattning nedtill eller köra 430EX eller blixtar med blixtfotar i plast. Jag är även osäker om man inte kan skada sonyblixtskon genem att tvinga fram en icke helt kompatibel blixt.

Jag har tryckt i diverse pinaler i min Sony NEX-6-sko (Cactus V5, Nikon SB-600, Nikon SB-900, Sony XYST-micken). Än så länge fungerar den bra med sagda stereomick, som använder kontakterna i fronten. Naturligtvis ingen garanti för att det kommer fortsätta vara så i all framtid!

Har dock noterat att man absolut inte behöver "kötta" in grejorna för att få kontakt med centerpinnen. Finns ingen anledning att trycka i så hårt det går. Låt grejorna lugnt och fint glida i till första naturliga stopp och lås sedan fast i skon. Mina Cactus hänger ut rätt rejält, så man frestas gärna att trycka till hårdare:
anyba4y9.jpg

Värt att notera är att Canon-skon är ett - tydligt - snäpp djupare:
5uhupe5y.jpg

Sonys multi-interface-grejor har en väldigt markant klack. Man får hoppas det betyder att det innebär att motsvarande klack i skon skyddar själva kontakterna.
qu6amavy.jpg

Edit: Här en bild med fronten på Cactusens fot i linje med klacken på Sonymicken:
y4y4ubus.jpg

Överhänget i förhållande till mickfotens klack ser ut att matcha överhänget i skon rätt bra i mina ögon. Men det är ju rätt ovetenskapligt gjort ;-D

Edit 2: Här en titt i själva skon medelst termonukleär attackblixt:
4u4uqe5a.jpg

Senast ändrad:
Avslutar med ett närmast bisarrt knepigt försök att hålla centerpinnarna på en Sony- och Canon-sko i linje - och få dom att synas på samma bild:
ygahuhuz.jpg

Även om det är lite småtaffligt utfört är det iaf rätt tydligt att Sony-skon har kortare avstånd från centerpinnen till bakkant. Om än inte solklart precis hur mycket, då jag av förklarliga skäl (läs: kamerahus) inte kan hålla skorna på exakt samma avstånd från kameran ;-D

Har nu förstått att blixten brinner av när kretsen centerpinne och blixtsko matas med ström...
Efter lite trixande får jag 580:n att brinna vilket betyder det fungerar, men att kontakten glappar.
Blir till att investera i en blixtadapter och ta fram filen och multimetern. ( bild )

...alternativt skaffar du bara en PC-synkkabel till din adapter och vips har du fått loss blixten från kameran - och fått solid synk.

Givet att adaptern får kontakt med centerpinnen, då.

Precis. Löste problemet med en blixtadapter (hotshoe->PC-synk/blixtsko) från ebay.com och en PC-sync-sladd.
(SC-2 Flash Hot Shoe PC Sync Adapter for Canon Nikon) för circus 30kr. Fot i plast (känns bra). Fungerar utan problem, och det känns bättre när inte en halvkilos blixt sitter uppepå lilla Sonyn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar