Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rutin för att ta ibruk skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en ny MacBook Pro, en ny Dell Ultrasharp U2410 skärm och en ny Epson R1900 fotoprinter. Bilderna jag skriver ut ser inte ut som de gör på skärmen, vilken jag nyligen kalibrerat med spyder 3 pro. Jag har i och med nya datorn börjat köra med lightroom och skriver ut via dess utskriftsmodul på Epson Glossy-fotopapper.

I utskriftinställningarna har jag provat olika färghanteringsinställningar (finns fyra alternativ), av vilka Epson Standard och Epson Vivid ger bäst resultat. Men resultatet är ändå långt från det jag ser på skärmen. Dels blir bilderna för mörka, dels något rödtonade tycker jag. Jag har "på högt" justerat upp ljusstyrkan i de avancerade utskriftsinställningarna till +5, vilket gjorde bilderna något ljusare men det var bara ett litet steg bättre.

Jag har läst på lite om profiler, färghantering och så vidare, men fortfarande tycker jag inte jag kan nånting konkret alls om det. (Jo jag har läst alla artiklar jag hittat här, men det mesta känns trots det som nåt obegripligt abstrakt flum som jag inte lyckas greppa tag om). Så om någon kunde ge en down-to-earth konkret lättförståelig beskrivning/rutinprocess för att ta ibruk en ny skrivare, skulle jag vara mycket tacksam.

Jag antar att jag behöver nån ny skrivarprofil, men är det inte just det som t.ex. Epson Standard är som jag ställt in? Varför stämmer inte de? Är felet i min skärm eller mina inställningar i datorn/skärmen (trots kalibreringen)?

Tacksam för hjälp,
Magnus

Läste denna artikel av Stefan Ohlsson på nytt: http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm och fick i alla fall problemet avsevärt mindre än det var tidigare.

Fortfarande är mycket som har att göra med färghantering ren och skär hebreiska för mig, men kanske jag nån gång lär mig det också....

Kan någon förresten berätta vad lightroom använder för färgrymd vid redigering av bilder? (t.ex. råbilder från kameran som jag inte exporterat som jpeg). Inte för att jag vet vad jag ska med den informationen till men det kunde vara intressant att veta. Risken att jag missförstått nåt är ju rätt stor...

Det är inte så svårt som du gör det till. Du har ju nu kalibrerat din bildskärm, så låt oss utgå från att den visar korrekta färger. Det gör den genom att din Spyder 3 skapat en profil - i detta fall en bildskärmsprofil - som beskriver för Lightroom hur din bildskärm visar olika färger.

Genom att Lightroom nu vet hur bildskärmen beter sig, kan den på ett korrekt sätt konvertera mellan sin arbetsfärgrymd och den skrivarprofil som du måste använda dig av för att få korrekta färger på din skrivare. Lightroom arbetar i en väldigt stor arbetsfärgrymd som liknar Prophoto RGB.

När du skriver ut på din Epsonskrivare, så är det bläcket i skrivaren, det valda papperet och den skrivarprofil som hör till papperet som avgör hur bra dina utskrifter blir. Dessa tre, alltså bläck + papper + profil är att betrakta som en enhet och är helt unika, dvs byter du papper, så måste du använda en annan skrivarprofil som hör till det papper du då byter till.

Om du använder Epsonskrivarens drivrutin och där väljer Epson Glossy fotopapper, så kommer drivrutinen att välja rätt skrivarprofil automatiskt. Förutsättningen är att du i Lightroom's printmodul under print job/color management/profile väljer 'Managed by printer'. Det betyder att Lightroom skickar bilden till skrivaren utan omvandling och din skrivare får sköta om alla inställningar. Du måste ställa in exakt rätt papper i skrivardrivrutinen för att det ska bli bra.

Ett annat och bättre sätt att skriva ut på är att du låter Lightroom hantera färgerna och konvertera från arbetsfärgrymden till din skrivarprofil. Då måste du naturligtvis välja rätt skrivarprofil under color management i Lightroom's printmodul, så att Lightroom vet vilken profil den ska konvertera färgerna till. Om du inte har bra Epsonprofiler installerade på din dator kan du ladda ner härifrån:

http://tinyurl.com/2vnl8ub

En ytterligare förutsättning för att detta utskriftssätt ska fungera, är att du stänger av färghanteringen i din skrivardrivrutin. Leta upp en inställning där du kan välja 'No color adjustment'. Detta för att annars kommer både Lightroom och din skrivare att försöka färghantera och det brukar inte bli några vackra färger som resultat.

Genom att skriva ut på det sätt jag beskriver senast, kan du i princip välja vilket papper som helst för utskrift på din skrivare, förutsatt att du har tillgång till en skrivarprofil för det valda papperet. De stora papperstillverkarna har oftast bra profiler man kan ladda ner och man kan också låta göra unika profiler för de papper man använder mest.

Tack Lars för ditt svar! :)

Det jag ändrade då jag fick det att fungera någorlunda bra var att - precis som du föreslog att jag skulle göra - ändra inställningarna så att lightrooom tar hand om färghanteringen. När jag gjorde det fick jag ändrat till relativ istället för perceptuell färgåtergivning, och i utskriftsinställningarna valde jag för färginställningar alternativet "Av (ingen färgjustering)".

Jag testade printa ut en mycket mörk svartvit bild tidigare ikväll, och istället för att bli becksvart som den blev med inställningarna innan, så såg man tydliga nyansskillnader precis som på skärmen. Så jag är nöjd med det här som ett första steg i rätt riktning i alla fall. En ljus färgbild blev också rätt okej, men det är svårt att jämföra en ljus skärm med en utskrift på papper i halvdunkel belysning...

Få se om jag i längden nöjer mig med det här, eller om jag borde skaffa en custom färgprofil via t.ex. Stefan Ohlssons profiler.nu-sida (om de nu levererar också till Finland), förstås då anpassad till en papperstyp och endast den här Epson-skrivaren. Det tycks vara väldigt få som har egen A3-fotoprinter så jag kanske börjar sälja utskriftstjänster till vänner i fotoklubben om det finns behov för det, och då är det bäst att ha allt under kontroll med papperstyper, profiler och sånt...

Du kan aldrig jämföra en skärm med en utskrift i halvdunkel belysning. Du behöver en färgriktig ljuskälla på runt 5000K och om jag minns rätt tror jag Stefan brukar säga runt 500 lux.

Jag har en Soluxlampa som fungerar bra. Det går att köpa själva halogenlampan och sätta den i en lämplig armatur som en nödlösning. Soluxlampor är rätt dyra.

Mitt råd är att du testar dig fram till vilket/vilka papper du verkligen gillar innan du gör specialprofiler. Det finns så många fina fotopapper att välja på när man skriver ut själv och det kommer nya hela tiden.

Du kan aldrig jämföra en skärm med en utskrift i halvdunkel belysning. Du behöver en färgriktig ljuskälla på runt 5000K och om jag minns rätt tror jag Stefan brukar säga runt 500 lux.

Jag har en Soluxlampa som fungerar bra. Det går att köpa själva halogenlampan och sätta den i en lämplig armatur som en nödlösning. Soluxlampor är rätt dyra.

Mitt råd är att du testar dig fram till vilket/vilka papper du verkligen gillar innan du gör specialprofiler. Det finns så många fina fotopapper att välja på när man skriver ut själv och det kommer nya hela tiden.

På den nivån är jag nog ändå inte ännu att jag behöver en särskild lampa för att granska utskriftens kvalitet, tror det räcker bra för mig i dagsläget om den ser bra ut med vardagsrumslampan på sammanlagt 300W (halogen) på full effekt. Men ljuset från den är nog avsevärt varmare än 5000K, så kanske det blir av att köpa en speciell lampa om jag börjar syssla mer seriöst med utskrifter och ta betalt.

Bra tips om att testa olika papper innar jag lägger pengar och energi på att profilera ännu noggrannare. Lade in en beställning igår på en en bunt A3+-papper, Epson Glossy Premium, men kanske borde testa ytterligare någonting, t.ex. Archival Matte, men de var dyrare och skulle bara vilja ha några ark för att testa på. Såg också på en video från nån mässa där skrivaren presenterades, och de sade att den är absolut bäst för glansiga utskrifter. Skulle dock gärna vilja skriva ut på canvas också, har du nåt märke du rekommenderar? Jag hittade bara en sort på cyberphoto igår från Fujifilm...

Senast ändrad:
Lade in en beställning igår på en en bunt A3+-papper, Epson Glossy Premium, men kanske borde testa ytterligare någonting, t.ex. Archival Matte, men de var dyrare och skulle bara vilja ha några ark för att testa på. Såg också på en video från nån mässa där skrivaren presenterades, och de sade att den är absolut bäst för glansiga utskrifter. Skulle dock gärna vilja skriva ut på canvas också, har du nåt märke du rekommenderar? Jag hittade bara en sort på cyberphoto igår från Fujifilm...
Premium Glossy och Archival Matte (heter också Enhanced matte) är ju Epsons två ytterligheter. Archival matte gillade jag förr i världen, men idag finns det så många papper som är mycket bättre och din skrivare gör bäst ifrån sig på blanka och halvblanka papper eftersom den har gloss optimizern som extra patron.

Testa Epsons Premium semigloss, ett hyfsat vardagspapper som inte är så högblankt som Premium Glossy. Gå till Ilfords site och se vilka profiler som finns till deras papper och din skrivare. Ilford Gallerie Gold Fibre Silk är ett mycket omtyckt papper och så vitt jag såg finns det en skrivarprofil till din R1900 du kan ladda ner. Detta papper är naturligtvis inte billigt, men för dina bästa bilder är det fantastiskt.

Jag är väldigt dålig på Canvaspapper, använder dem aldrig själv, men i länken jag gav dig till Epsonprofiler finns två canvaspapper omnämnda, Canvas matte och Canvas satin, men jag vet ingenting om dem.

Premium Glossy och Archival Matte (heter också Enhanced matte) är ju Epsons två ytterligheter. Archival matte gillade jag förr i världen, men idag finns det så många papper som är mycket bättre och din skrivare gör bäst ifrån sig på blanka och halvblanka papper eftersom den har gloss optimizern som extra patron.

Testa Epsons Premium semigloss, ett hyfsat vardagspapper som inte är så högblankt som Premium Glossy. Gå till Ilfords site och se vilka profiler som finns till deras papper och din skrivare. Ilford Gallerie Gold Fibre Silk är ett mycket omtyckt papper och så vitt jag såg finns det en skrivarprofil till din R1900 du kan ladda ner. Detta papper är naturligtvis inte billigt, men för dina bästa bilder är det fantastiskt.

Jag är väldigt dålig på Canvaspapper, använder dem aldrig själv, men i länken jag gav dig till Epsonprofiler finns två canvaspapper omnämnda, Canvas matte och Canvas satin, men jag vet ingenting om dem.

Tack igen för ett bra informativt inlägg. Eftersom jag är helt ny på det här så vet jag ju inte hur något av dessa papper ser ut och det gör det svårt att beställa nåt överhuvudtaget. Beställde nu i alla fall Premium Glossy då cyberphoto hade det i lager. Jag är helnöjd med utskrifterna på Epson Glossy med tanke på finishen, och Premium Glossy ska väl inte vara sämre. Få se bara om det är för blankt. Jag ska dock beställa det där Gold Fibre Silk pappret från Ilford också, det var rätt dyrt men säkert värt det som du säger.

Klickade inte på länken du gav förrän nu. Såg att de påstod att de profilerna är bättre än de som kommer med installations-CD:n. Stämmer det faktiskt? I så fall ska jag definitivt ladda ner profiler därifrån och testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar