Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rustas elverk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Idén som sådan är utmärkt. Problemet är att ju mindre generatorer desto sämre sinuskurva på växelströmmen. Även de kraftagg på 100 - 200 kVa som jag har erfarenhet av har rätt dassig sinuskurva och en del elektronik gillar inte det. Anledningen till att kurvorna blir taggiga är att det är för lite järn i grejerna. En skyddstransformator kan snygga till kurvorna lite men kostar en del och väger en hel del.

Du får hoppas att någon som har erfarenhet av att köra studioblixtar tillsammns med smågeneratorer hör av sej i tråden.

Jag var faktiskt inne på linjen med bensin/diesel-drivna elverk till mina blixtar ett tag eftersom jag ändå stod på tröskeln att skaffa ett till huset (mkt elavbrott ett tag)...MEN....jag förkastade idén till blixtarna efter att ha provkört en modell av elverk pga...LJUDNIVÅN..(hemma i huset skulle det stå i källaren bakom två dörrar så där var ljudnivån inte lika intressant)

Jisses, efter tio minuter var jag lomhörd och jag kan enkelt föreställa mig kommunikationsbekymren fotograf-modell-assistent mm med ett sådant brummande bakom nacken :)

Dock så skall jag tillägga att modellen (elverket alltså) inte var av Rustas modell utan ett annat märke som jag typiskt nog inte minns nu. Rustas märke kanske bara viskar :)

Jag löste min elbrist med att köpa en Innovatronix istället. Lite dyrare än elverket, men MKT tystare och mer portabelt...

Tack för svar!

Catherine: Jo jag såg nu att ljudet låg på 89 dB. Härligt. ;) Jag kollade upp lite Innovatronix och fastnade direkt för deras Explorer 1200. Den blir det!

Hur ofta och mycket fotar ni utom räckhåll för nätspänning?

Varför inte hyra eller köpa en riktig batterigenerator. Både Elin & Pro har mycket bra alternativ som är extremt mycket mer portabla än massa extra utrustning till ordinarie blixtar.

//Peter

Ett blixtaggregat torde väl inte vara så känsligt för hur sinusvågen ser ut?
Antingen så är väl nätdelen switchad (primärt eller sekundärt) eller så transformeras väl spänningen ner och likriktas, eller?
Har själv funderat på att köpa ett elverk för utomhusfoto.

mina blixtar går bara att driva med ren sinusvåg.
Testade olika lösningar och det enda funkade var den rena sinusvågen. En elektriker trodde det skulle funka med billigare lösningar men i praktiken funkade det inte.

OBS!

dudek53 skrev:
mina blixtar går bara att driva med ren sinusvåg.
Testade olika lösningar och det enda funkade var den rena sinusvågen. En elektriker trodde det skulle funka med billigare lösningar men i praktiken funkade det inte.

Små generatorer (elverk) har ingen god sinusvåg hellre, tyvärr.
Jag anbefaler inte att köra dyra blixter på dom.

När vi använder elverk i Borås Jeepklubb, så ställer man ofta elverket en bit bort och använder sig av lång förlängningskabel. På så vis slipper man ha allt oväsen precis där man är.

APC Smart UPS

Jag använder en UPS på 1500VA. Den ger fler blixtar än vad jag behöver för en utomhussession.
En laddning ger >400 blixtar på halv effekt 300Ws blixtar från Kina. UPS kan du hitta på www.blocket.se eller på www.tradera.com för en billig peng. Är batterierna slut så finns det nya hos Biltema till bra priser.

Transformatorblixtar är kinkiga med sinusformad växelström och "Fina" märken har digital inställning som kan tappa värdet vid omladdning av blixten. Irriterande att behöva göra om inställningen mellan blixtarna.

Billiga "Kinablixtar" är analoga och fungerar bra med "Fulström" från Elaggregat av billig modell från Klas i Sjön, Harald Nyborg, Rusta eller Biltema.

Bilagor

• smart-ups-1000i_resize.jpg
    smart-ups-1000i_resize.jpg
    26.7 KB · Visningar: 3,020
Problemet med UPS:er är att de väger för mycket. Tronixen väger knappt 7kg och där tycker jag gränsen går för vikt. När man plåtar "on location" så kan man ibland få ta sig en bra bit utan bil och då är låg vikt att föredra. Tronixen ger dessutom 500 utlösningar med 2st 300Ws på full effekt. Och det är sällan som jag kör full effekt så jag klarar mig mer än väl. En sak att komma ihåg, om man kör inställningsljus med en Tronix eller UPS så dränerar det batteriet rätt fort. Jag gjorde en plåtning med Catherine D med en blixt 300Ws full effekt samt inställningsljus (full effekt) plus att mina blixtar har en inbyggd fläkt. Jag tog drygt 60 bilder och inställningsljuset var på hela tiden (i 35 minuter). Efter 35 minuter så började batteriet bli riktigt trött. Men det visade sig att fick jag stänga av Tronixen en liten stund så fanns de kräm kvar. Hur mycket det var kvar vet jag inte men indikeringen hade gått från grönt till gult, (rött - då är tomt) Så med full effekt på både inställningljus och blixt (1 st 300Ws) så klarar den runt 60 bilder i 35 minuter. Så kontentan är att inställningsljus suger musten ur batteriet.

/Ove

Vår vanliga nätström ser inte så vacker ut den heller. I takt med att vi får fler switchade strömförsörjningsagg,lysrör. energisparlampor, laddare, dimrar och annat i den vägen så förorenas elmiljön. Sinuskurvorna är taggiga som sågblad.

Har ni problem med någon elektronikpryl som går på nätström kan det ibland (men bara ibland) fungera att byta till ett uttag som går på en annan säkring. Men det kan bli värre också.

Visst, grejerna ska ha intyg på att de möter EMC-direktivet, men de intygen är ungefär lika mycket värda ibland som CE-märkningen för leksaker och andra märkningspliktiga varor. Det är tillverkaren, eller om denne finns utanför EU, importören som intygar att varan uppfyller kraven. Importören, misstänker jag, har ungefär samma moral som den köttfärsmärkande ICA-handlaren i det avseendet.

Troligen är märkesvarorna att föredra då det finns ett varumärke att vårda. Att genomföra de prov som fordras för att säkerställa att EMC-direktivet uppfylls kostar en bra slant som av naturliga skäl hamnar på slutpriset.

Nu ska jag handla mat, fundrar på att ha köttfärslimpa till middag...

De ligger i filipinerna och du får räkna med moms och tull på kostnaderna. Jag hamnade på ca. 2500kr totalt om jag minns rätt. Det var i allafal inte mer.

/Ove

Alltid när man skall köra blixtaggregat på batteri/generator måste man vara försiktig med den sinusvåg som genereras av enheten. En del aggregat gillar inte den simulerade sinusvåg som ges ut av många växelriktare (trappstegsmodifierad våg) och det kan bränna ditt aggregat.

För vissa system (profoto t.ex.) finns egna växelriktare för att köra mot t.ex. generator som skall ge ut en korrekt våg. Annars bör man titta på de lite dyrare "riktiga" sinusvågriktarna. De kostar några tusenlappar dock.

Det är dock nästan alltid beroende på hur känslig blixten är. Äldre blixtar har en tendens dessutom att vara ännu kinkigare än nyare. Finns en hel del trådar om detta även på detta forum.

Den 400A enheten känns inte som den kommer att hålla för hur många blixtar som helst. Då är nog en mindre bensin/dieselgenerator att föredra.

Och vissa (typ Dave Hill) använder ju generatorer väldigt ofta (finns en hel del behind the scenes videos på hans sida om det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar