Annons

Runt Göteborg, Fotoplatser och tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har tips på bra fotoplatser i och omkring Göteborg, skärgården osv.? Var kan man ta klassiska västkustmotiv med massa stugor/båtar osv. bäst. Jag har bara bott här i 6 år så jag är inte jättebevandrad med omgivningarna.

Sen när jag ändå har Göteborg uppe på temat (har sett mycket om Stockholm, men inte så mycket om Göteborg) så undrar jag var man framkallar bäst och var man framkallar billigast? Endast framkallning ej papperskopior tex. var är de bra på förstoringar? Billiga ramverkstäder? eller där man kan köpa billiga ramar? tavelramar menar jag då, till bilder :)

Andra tips till en glad amatör i Göteborg som hållt på länge men vill satsa på allvar nu?

Fotoplatser är jag lite dålig på, men nästan vilken ö som helst så här i sommartider. Brännö, Styrsö, osv, skärgårdsbåtar går från Saltholmen. Även norra skärgården är vackert, det finns en hel del öar där som går att nå med bil.

Jag låter framkalla alla mina färgrullar hos Annikas Fotolab i Kanoldshuset mellan Liseberg och E6an. Bra priser, bra service och bra bilder. Inte jättebilligt men jag gör en del förstoringar själv så jag behöver bara framkalla filmen. Annars finns Staffans bilder ute i Högsbo, men det är inte billigt! För dia (E6) finns RP (delar lokal med Annika) och YFO, ute vid Gamlestadstorget.

Vad gäller ramar tycker jag det kryllar av ramverkstäder, jag har en 100m hemifrån på Gibraltargatan som åtminstone gjorde snygga passepartouter billigt. Annars finns ju Gallerix överallt och Inex nere vid Kompassen.

Du behöver inte ens åka båt.
Klippan
Fiskebäck
Önnered
Näset
Allihop har klippor och vatten samt en å annan båt :)

norra skärgården är trevlig att fota i, jag bor själv på Hyppeln som är en av de nordligaste öarna (sen är det öppet ända upp till marstrand). du kan åka bil eller buss till snart sagt alla öarna i norra skärgården. skippa öckerö och hönö (där finns i o f s några mysiga hamnar men annars har de lite villaförortskänsla), åk vidare upp till Hälsö och Burö (vacker natur) och tag nordöfärjan ut till öarna längst upp, Knippla, Rörö och Hyppeln. Knippla är tättbebyggt, lite som ett Åstol eller Käringön fast här nere, där finns också en del gammal bebyggelse. Hyppeln är lite gammaldags känsla på, en väldigt lugn och fridfull ö och Rörö har ett stort område som är naturreservat med ganska speciell natur.

Hör av dig om du behöver guidening!

toj

Jag håller med Tobias. Åk ut till norra skärgården, Rörö, Knippla eller Hyppeln. Det är underbart vackert där ute. Och man kan ta sig dit med kollektivtrafiken. Även södra skärgården är mycket fin och lätt att ta sig ut till även utan egen båt.

Mvh Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar