Annons

Rundresa i Asien

Produkter
(logga in för att koppla)

danielselander

Aktiv medlem
Ska åka på en rundresa i Thailand, Kambodja, Vietnam och Laos. Ska vara borta mellan den 30 okt och den 18 december.

Undrar om nån skulle vilja vara vänlig och ge mig några tips. Gärna allmänna tips men framförallt fototips.

Tänkte fota med Fuji Reala, finns det att få tag på där eller ska man köpa med sig från Sverige?

Tack på förhand/
Daniel

Hej

var i Thailand i mars. Det fanns gott om film att köpa vad jag såg, men körde mest digitalt. Tog enbart ca 10 rullar dia på rundresan (Reste runt en vecka, låg still en vecka) av ca 1300 bilder.

Ex på blider från första veckans rundresa finns på min hemsida, det finns ju hur mycket som helst att fota o folket är bra att ha o göra med om man ger saker tid, för det tar tid det som skall göras.

Roine

Instämmer med föregående talare, tänk på att vissa saker kan ta lååång tid. Exempelvis att ta sig från punkt A till B men också en sån simpel sak som att få tag på en biljett eller vad som helst. Se till att ha gott om tid och nog med energi så kan du ta sådana tillfällen med ro.

Kolla i god tid över vad din försäkring täcker. I första hand avseende område och tid men även övriga villkor. Hemförsäkringar täcker exempelvis ofta bara resor utanför Sverige under ett begränsat antal dagar.

Tänk över i förväg så att du kan bära din utrustning optimalt. Glöm i sammanhanget inte bort att klimatet är ett annat där än här.

Vad gäller film skulle jag nog rekommendera att du försöker ta med dig merparten hemifrån. Eventuell komplettering kan du säkert göra på plats, lite beroende av var du kommer att befinna dig. Var uppmärksam på hur filmen förvaras och vad den har för utgångsdatum.

Några generella tips såhär på rak arm. Svårt utan att veta vem du är eller vad du har för tidigare egna erfarenheter. Återkom gärna.

Senast ändrad:
Kanske med undantag av Laos ska det inte vara några problem alls att få tag på film, såväl negativ som positiv. Svart-vitt kan vara lite svårare.

Ställen du måste plåta är så klart
Angkor Wat
Luang Prabang
Halong Bay
Mekong-deltat

Försök kom ut till Plain of Jars i östra Laos, ska vara någonting speciellt vad jag ha hört.

Åker du via Bangkok är det inga problem att få tag i film där. Tänk även på att tar du film hemifrån så ska du ev. passera ett antal röntgenmaskiner på vägen dit, du ska ha den i ryggsäcken i 30 graders värme en längre tid, planera för det, eller köp film där.

Ställ in dig mentalt på att kameran kan bli stulen, planera för det (försäkring som tillåter att du köper ny kamera på vägen, backup-kamera o.s.v).

Det är ingen poäng att ha kameran i kameraväskan hela tiden, du hinner aldrig få upp den i tid. Dessutom är en utlänning med kamera runt halsen/axeln mindre synlig än en som står och rotar i en kameraväska.

Att se (Vietnam):
Hanoi:s gamla kvarter
Halong Bay
Mekong-deltat
o.s.v :)

Ha så roligt, det finns mycket färgrikt att fota där!

Får tacka för alla värdefulla tips!

Har kollat upp min försäkring och ska förlänga den några veckor.

Roine: Har kollat in dina bilder, väldigt fina. Verkar som det finns väldigt mycket att fota där!

Lutar nog åt att jag tar med mig en del film härifrån och sen kompletterar jag därnere!

Man får ju verkligen hoppas att nån inte snor kameran, var i Sydafrika tidigare i år och klarade mig så man får hålla tummarna! Letar dock efter ett extrahus ifallatt, kan man kanske köpa det därnere? Är det billigare med fotoutrustning där?

//Daniel

Hej

Låter som en riktigt trevlig rutt du lagt upp!
Blir lite avis.

Vill inte vara någon olyckskorp men delar av norra Laos har blivit små oroshärdar igen tyvärr, inte så farligt men kan vara värt att ha i åtanke.
På route 13 och Route 7 blir turistbussar beskjutna ibland nuförtiden efter många års eldupphör. En vecka efter jag färdades på route 13 sköt rebeller sönder en buss och ett tiotal personer dödades, i Januari 2003.

Men man kan lika gärna bli överkörd av en flyttbuss på Sveavägen så man behöver inte överdriva faran.
Och Norra Laos är väldigt vackert, speciellt i bergen och i dom små byarna.

Ska du köpa film så gör det i Bangkok, det kan finnas hysfat utbud längs vägen men förvaringsätt håller kanske inte samma klass som här hemma. Förvänta dig inte alltför mycket svartvit film längs vägen heller.

Allt importerat i Thailand t.e.x är dyrt, dvs samma priser som hemma ungefär.
Kameror likaså.

Jan

danielselander skrev:
Man får ju verkligen hoppas att nån inte snor kameran, var i Sydafrika tidigare i år och klarade mig så man får hålla tummarna!

Är du försiktig ska det inte vara några problem. Brottsligheten är låg i de länderna. I Vietnams storstäder Hanoi och Saigon ska du se till att kameran inte hänger och dinglar runt halsen eller liknande. Med lite sunt förnuft och jag kan garantera att du får behålla kameran.

Jag använde en ryggsäck att ha grejorna i samt en tripper o en digital wallet för backup som jag förvarade i resväskan.

Upplever också att brottsligheten var låg. Det hände inget jag hörde talas om i vart fall för den grupp jag var med.

Jag körde mest med 35-350mm zoomen, den var värdefull då det alltid var nått både nära och långt bort.

Kolla bagaget om du passerar länder, läste på före resan och man varnade för att mindre nogräkande placerar smuggelgods i ditt baggage, ex bussförare....

Dock passerade ju vi aldrig gränsen så det fallet blev aldrig aktuellt.

Roine

roinek skrev:

Jag körde mest med 35-350mm zoomen, den var värdefull då det alltid var nått både nära och långt bort.

Kolla bagaget om du passerar länder, läste på före resan och man varnade för att mindre nogräkande placerar smuggelgods i ditt baggage, ex bussförare....

Ja en 35-350mm zoom skulle man ju vilja ha. Tyvärr så är jag student så resebudgeten gräver redan enorma hål i plånboken. Tänkte använda min sigma 24-70/2,8 och ev en canon 75-300.

Tack för tipset om bagaget, det ska jag verkligen kolla! Har funderat på att köpa ett sånt där metallnät som man sätter runt ryggsäcken. Nån som har nån erfarenhet av såna?

/Daniel

Har rest runt en del och använder själv inte något gallernät. Resonerar lite som så att det mer drar till sig problem än skyddar från det. Däremot så är ett regnskydd en bra idé, skyddar väskan mot damm, smuts och regn, men försvårar även för någon som vill pilla upp en dragkedja osv.

Ett hänglås med vajer kan vara smidigt om du vill kunna låsa fast din väska någonstans, dock inget som jag har använt mig av. Är ni fler som reser så är ett tips att ni packar lite i varandras väskor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar