Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Runda fläckar på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Jn

Aktiv medlem
Har tre Olympus-hus - E-400, E-420 och E-3 (läs artikeln om stativköp här på FS :) ).
Alla tre uppvisar samma fenomen, nämligen runda fläckar i ljusa partier av bilden. Dessa är fixa och de är stora och svaga vid stora bländare och mindre och mörkare vid små bländare.

Eftersom tre hus visar samma sak är det inte något exemplarfel.
Har någon erfarenhet av detta och vad kan det vara?

Är det på tre hus på samma ställe??? Använder du samma objektiv?
Det lättaste är att du laddar upp en bild eller mejlar en så kan vi lättare hjälpa.

Likadana fläckar, men på olika ställen.
Mailkonverserade med Oly-Europaservice med medskickade bilder, och de sa också att det lutade åt smuts på sensorn. Lite tråkigt om man ska behöva lämna in en 14000-kronorskamera för rengöring efter mindre än ett halvår.
Erfarenheter från andra märken? Är det så i digitalvärlden?
Har sett ett test där Olympus slog alla andra med hästlängder vad gäller smuts och damm.

Likadana fläckar, men på olika ställen.
Mailkonverserade med Oly-Europaservice med medskickade bilder, och de sa också att det lutade åt smuts på sensorn. Lite tråkigt om man ska behöva lämna in en 14000-kronorskamera för rengöring efter mindre än ett halvår.
Erfarenheter från andra märken? Är det så i digitalvärlden?
Har sett ett test där Olympus slog alla andra med hästlängder vad gäller smuts och damm.

Jag vet inte riktigt hur du fotar, men jag har haft totalt EN dammfläck på mina båda hus efter 40-50 000 bilder och jag byter objektiv hela tiden utomhus utan att vara särskilt försiktig. Är det damm så muste du ha enorm otur.
Köp en gummituta så kan du förmodligen fixa det själv på stuts.

Köp en gummituta så kan du förmodligen fixa det själv på stuts.

Testade med det och det gav noll resultat på min E-3. Därför är jag lite fundersam...
Om jag blåser ur den borde nån av fläckarna försvinna om de nu är dammfläckar.
Sitter för tillfället inte hemma vid min egen dator, men kan ju lägga nån typisk bild här på FS senare.

Det underliga är att alla fläckarna är cirkulära. Dammpartiklar brukar ju ha lite olika form. De bilder jag sett där man redigerar bort damm (i fototidningarnas redigeringstips t ex)visar just små korvar och maskar. Mina fläckar är rätt stora och om de låg direkt på sensorn borde inte så många pixlar vara inblandade som det är nu.
Vad jag undrar är om någon har erfarenhet av att något annat kan hända med sensorn eller om det t ex är ett "inbyggt" fel som man får leva med.

Jag tror inte jag är oförsiktig med kameran och dessutom byter jag objektiv rätt sällan, men det räcker ju med en slarvig gång för att få in smuts...

Jag tycker inte att det låter som damm på sensorn. Dammet där kan vara runt, men det borde åtminstone flytta på sig när du blåser. Det bästa är om du laddar upp en bild.
Det kan ju också vara ngt med objektivet, har du kollat så att inte alla testbilderna är med samma objektiv?

Och nej. Det är inget du ska leva med. Det ska fixas :)

Jag hävdar fortfarande att det är en klockren beskrivning av damm/skit på sensorn. De som haft en dslr kamera i mer än ett halvår och hävdar att de inte har damm på sensorn har nog inte kollat tillräckligt noga. Prova att ta en bild max nedbländat mot himlen eller en stark lampa. Hittar du inga mörka fläckar då så är det bara att gratulera.

Jag hävdar fortfarande att det är en klockren beskrivning av damm/skit på sensorn. De som haft en dslr kamera i mer än ett halvår och hävdar att de inte har damm på sensorn har nog inte kollat tillräckligt noga. Prova att ta en bild max nedbländat mot himlen eller en stark lampa. Hittar du inga mörka fläckar då så är det bara att gratulera.

Du har ingen Olympus va?

Kan bara hålla med Leif. Inget annat än skit på sensorn ger dessa symptom.
Att fläckarna är runda och ganska stora beror förmodligen på att det är vätska som har kondenserat kring det som en gång var ett litet dammkorn. Detta händer på vintern när man tar ut kameran i minusgrader och den fuktiga inne luften kondenserar i spegelhuset när kameran blir kall.
Köp svabbar och Eclipse och gör ren kameran. Tar cirka 10 minuter per kamera.
Den som påstår sig ha tagit 40 000 bilder utan ha damm på sensorn har endera levt i ett renlabb under tiden eller aldrig kollat hur sensorn på hans kamera ser ut om man fotar mot himlen med bl. 22.
Damm är ett problem vi får leva med och det är lika bra att lära sig att göra ren sin kamera. Att se till att göra ren den på insidan är lika naturligt som rengöra objektiven men mycket viktigare.
Det finns tester som visar att Olympus inte är ett dugg bättre än andra kameror med rengöring inbyggt. Denna typ av rengöring hjälper en hel del men är inte perfekt.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar