Annons

Rullpapper i skrivare för ark

Produkter
(logga in för att koppla)

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag har en skrivare som bara stöder arkmatning upp till 13 tums bredd, en Canon PRO-200. Jag tycker det är spännande med panoramautskrifter och skulle vilja hitta ett sätt att skriva ut papper som är längre än A3+, dvs 48cm eller 19 tum.

Jag har sett att det från t.ex. Fotospeed går att köpa halva A2 som panorama ark på ca 21x60 cm. Det känns onödligt litet när skrivaren klarar bredare papper. Så jag har köpt en låda A2 ark och skurit ner till 30 eller 33 cm bredd och på så sätt fått ett 2:1 ark på ca 30x60 cm vilket fungerade väldigt bra men känns dock som ett väldigt slöseri på dyrt papper.

Jag har även letat efter rullar på 13 tums bredd att skära till i lämpliga längder men det utbudet är väldigt magert. En mer lockande lösning skulle vara att köpa en rulle på 24 eller 36 tums bredd och skära pappret på tvären var 13:e tum. På så sätt skulle jag effektivt kunna skapa ark om 33x 60 eller 91 cm vilket närmar sig skrivarens max mått.

Tyvärr har jag sett på Youtube att det inte är helt enkelt, men det går, att mata en arkskrivare med blad skurna från en rulle, de får ju en böj nedåt vid inmatningen som kan ställa till det lite för rullarna att greppa. De ark jag funderar på att skära skulle få en böj på andra ledded, i papprets längsriktning. Jag har aldrig sett någon prova något liknande och undrar därför om det finns någon här som har erfarenhet av att mata “kupigt” papper i en arkskrivare?

Är det ännu svårare att få den att fånga pappret? Kommer skrivarhuvudet skrapa i på mitten? Eller kommer det helt enkelt vara enklare då matningsrullarna kanske har lättar att platta till papper på den ledden och greppa för matning?

Jag är nyfiken på er samlade erfarenhet innan jag går och beställer en hel rulle papper som kanske inte går att använda.

ANNONS